مهرزاد دانش در سازندگی نوشت :
معمولاً بعد از رونمایی از پوستر رویدادهای ملی، از جمله جشنواره فیلم فجر، بحث و صحبتهای موافق و مخالف و تحلیلی مختلفی درباره ابعاد مختلف آن پوستر به عمل میآید. امسال هم این ماجرا وجود داشت و با رونمایی از پوستری که شمایلی از تصویر معروف شادروان رقیه چهرهآزاد در فیلم بسیار محبوب «مادر» زندهیاد علی حاتمی در محور مرکزی قاب داشت و ابراهیم حقیقی با الهام از عکس عزیز ساعتی از این نما آن را تهیه کرده بود، این بحثها دامنه گرفت.
پوستر جشنواره امسال از چند جهت بر بسیاری از پوسترهای دورههای قبلی امتیاز دارد. نخست آن که بعد از سالها، قابی از سینمای ایران و شمایلی از یکی از سینماگران ایران به این پوستر آورده شده است؛ ایدهای که در پوستر بسیاری از جشنوارههای معتبر سینمایی از جمله کن رعایت میشود و شمایل سینماگران معروف یا نمایی از فیلمهایشان با کمی تغییرات و پردازشهای گرافیکی مقتضی، بازنمایی و بازآفرینی میشود. بسیاری از پوسترهای قبلی، چنان با گل و بلبل و درخت و دریا و طرحهای اسلیمی درآمیخته بودند که اگر آن سیمرغ غولآسا نبود، به دشواری میشد وجه تمایز آن را با اعلان رویدادی غیرسینمایی تشخیص داد. اگرچه همان سیمرغ غولآسا هم همواره چالشی غریب مینمود؛ چه آن که نشان بصری یک جشنواره را هر سال این قدر درشت در چشمان مخاطب فرو نمیکنند و این مزیت دیگر پوستر امسال است که سیمرغ را در ابعادی متناسب با منطق گرافیکی فضای کادر قرار داده است. نکته دیگر، استفاده از شمایل مادرانه شخصیت اصلی فیلم حاتمی است که به نظر میرسد با گفتمان سیاسی دولت در این روزها سنخیت دارد. شخصیت اصلی فیلم حاتمی، فرزندان خود را با همه جایگاههای مختلف و متضادی که داشتند، گرد هم آورده بود تا بینشان همدلی و همراهی بیافریند و این همان وجهی است که در گفتمان وفاق دولت چهاردهم هم جاری است و گویی در این پوستر هم نوعی مهر مادری برای مهرآفرینی میان اقشار و گرایشهای مختلف در کشور آوازهگری میشود.
البته پوستر امسال، واجد نکات دیگری هم هست که چون نویسنده این سطور بهرهای از تخصص طراحی گرافیک ندارد، ترجیح میدهد ذائقه عام خود را بر وجوه تخصصی ماجرا چیرگی ندهد و تحلیل زیباییشناسانه ماجرا را از زبان و قلم اهل فن بشنود؛ حتی اگر مواردی مانند آن دو پرنده کوچک آبی بدجوری توی ذوقش بزنند!
این روزها البته نقدهای زیادی از طرف افراد مختلف به این پوستر ابراز شده است که قاعدتاً برخی وارد و برخی ناواردند. منتها شاید یکی از انگیزههای کلی نقد افراد مختلف بر آن، سپهر کاملاً سنتی و کهن جاری در پوستر است. روزگار ما، روزگار جوانان و مخصوصاً دختران جوان است که شهامت و توانمندی و اثرگذاری خود را در زمینههای مختلف به اثبات رساندهاند. این انتظار که دوره جدید جشنواره فیلم فجر و سایر رویدادهای هنری ملی، با ثبت شمایل نسل جدید در اعلانات و پوسترها رقم بخورد، دور از واقعبینی نیست. اغلب رأیدهندگان به رئیس جمهور، تحولخواهانی بودهاند که لزوم اعمال جسارت و شادابی و نوگرایی جوانانه را در بافت کهنه دیوانسالاری کشور مطالبه میکردند و میکنند. میتوان در کنار وفاق خواهی مادرانه، از مطالبات جوانانه هم سخن گفت و طرح نگاشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ از اعتراض به کیفیت اکران فیلمها تا قیمتهای عجیب بلیت در بازار سیاه
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- جوایز بخش تبلیغات اهدا شد/ غیبت چهرههای شاخص سینما در افتتاحیهی جشنواره فیلم فجر
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت