محمد تاجیک :
چند وقت پیش انتقاد تند یکی از منتقدان سینما درباره پوستر یکی از فیلمهای اکران سینما ، را در صفحه اینستاگرامم منتشر کردم.مشاور رسانه ای همان فیلم ، چند روز بعد به من زنگ زد و شروع کرد به گلایه کردن از اینکه چرا چنین مطلبی کار کرده ام و مدعی بود که منتقدان صلاحیت اظهار نظر درباره پوستر یک فیلم را ندارند و گرافیست ها باید درباره پوستر این فیلم نظر بدهند .ادعایی که بسیار عجیب بود.
به این دوست عزیز که تعصب عجیبی به این فیلم داشت توضیح دادم که الان همه درباره همه چیز اظهار نظر می کنند و نمی توانیم بگوییم که مثلا منتقدان سینما، حق ندارند درباره پوستر فیلم نظر بدهند و فقط باید گرافیستها نظر بدهند .
بعد هم اشاره کردم پوستر جشنواره فیلم فجر ، با آن جایگاه و عظمتش ، هرسال که منتشر می شود با انواع و اقسام اظهار نظرها و واکنش ها و نقدهای تند و تیز مواجه می شود و کسی نمی گوید که باید حتما گرافیستها نظر بدهند!
جالب است چند وقت پیش پژمان موسوی دوست روزنامه نگارم ، استوری تندی در انتقاد از پوستر مست عشق ساخته حسن فتحی منتشر کرده بود که بعدها که در راستای دیپلماسی صله رحم ، با حسن فتحی دیدار داشتم باصراحت تاکید کرد که نقد پژمان موسوی درباره پوستر فیلم مست عشق درست بوده است .
امروز که روابط عمومی جشنواره فیلم فجر خبری منتشر کرد که پوستر جشنواره تا دقایق دیگری رونمایی می شود ، حدس زدم که مثل هر سال ، پوستر جشنواره با انواع و اقسام داوری ها و قضاوت ها و انتقادها واعتراض ها مواجه خواهد شد و حدسم هم دقیقا درست از آب در آمد .سالهاست که این حواسی برای پوستر جشنواره به وجود می آید.
کلا آنقدر که به پوستر جشنواره اعتراض می شود به داوری جشنواره اعتراض نمی شود .اتفاقا خواندن نقدهای پوستر جشنواره برایم خیلی جذاب بود و توصیفهای بامزه و جالبی در انتقاد از آن صورت گرفته بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر