محمد تاجیک_کلوز آپ ساخته عباس کیارستمی از جمله فیلم هایی بود که در برنامه مرور آثار کیارستمی در خانه هنرمندان نمایش داده شد.
به گزارش سینماسینما، کلوزآپ از فیلم های مشهور عباس کیارستمی است . بد نیست بدانید “نانی مورتی” در رم سینمایی اختصاصی دارد و چند سال پیش “کلوزآپ” را در سینمای خود به نمایش گذاشته است. او که از دوستداران پروپا قرص کیارستمی است از استقبال ایتالیاییها از کلوزآپ فیلم مستندی تهیه کرده است.
ماجرای مخملباف تقلبی
فیلم بر اساس ماجرایی واقعی ساخته شده است. حسین سبزیان یک عاشق سینما وارد خانوادهای میشود و خود را محسن مخملباف معرفی میکند. در پایان فیلم مخلملباف واقعی پیدا میشود و سبزیان در دادگاه میگوید به دلیل علاقه به سینما دست به این کار زدم.این فیلم برای کیارستمی در غرب شهرت فراوانی به همراه آورد. نکته جالب در مورد این فیلم اینست که تمامی بازیگران در نقش اصلی خود بازی میکنند. مثلاً سربازی که سبزیان را در فیلم دستگیر میکند همان سربازی است که واقعا سبزیان را دستگیر کرده است. این فیلم یک نمونه موفق از سینمای مستند است که خط داستانی مشخصی را براساس واقعیت دنبال میکند.
چرا صدا در صحنه شاخص فیلم کلوز آپ قطع شد؟
مهرزاد دانش منتقد سینما در بخش هایی از اظهارات خود درباره فیلم کلوزآپ در نشریه کرگدن (مرداد ۹۵) گفته است : من میخواهم از یک منظر دیگر راجع به کیارستمی صحبت کنم چند وقت پیش اصغر فرهادی در یکی از صحبتهایش اشاره کرد که آفای کیارستمی یک عارف بود. من از نزدیک با ایشان برخورد نداشتم ولی به نظرم فیلمهایش این چنین بود. البته نمیخواهم اینقدر سطحی نگاه بکنم که بگویم چون خیلی از فیلمهایش در فضایی روستا بود؛ بی آلایشی فضای روستا به عرفان نزدیک است یا چون با کودکان کار می کرد ؛ معصومیت کودکان به عرفان نزدیک است .خیلی از فیلمهایش جاده ای و طی کردن یک مسیر بود و طی طریق یکی از مفاهیم عرفان است اما حتی نوع تکنیکهایی که کیارستمی به کار می برد انگار برآمده از یک جور روحیه عرفانی بود. مثلا در کلوزاپ یک صحنه خیلی شاخص هست که مخملباف و حسین سبزیان با هم رو در رو و سوار موتور می شوند، روی موتور بین آنها دیالوگ برقرار می شود و در آن جا مخاطب منتظر است ببیند آنها چه میگویند ولی صدا یکدفعه قطع و موسیقی پخش می شود. من خیلی جوان بودم که این فیلم را دیدم، آن موقع عشق مخملباف داشتم و خیلی دلم میخواست ببینم مخملباف چه میگوید؛ به همین خاطر سر این صحنه خیلی عصبانی شدم اما الان که سالها گذشته و- به قول شما-سنم بیشتر شده است، فکر می کنم که کیارستمی میخواست یک مقدار فضای نادیدنی و ناشنیدنی هم در فیلمش به وحود بیاورد و مخاطب را به شراکت در آن فضا دعوت کند. درست است که در شکل سطحی قضیه، مخاطب خیلی کنجکاو است که در آن مواجهه، مخملباف و سبزیان چه می گویند ولی این فقط یک کنجکاوی و نیاز سطحی است و تمهیدی که کیارستمی به کار می برد ،فضا را شاعرانه تر و عارفانه تر می کند و اجازه نمی دهد آن تحقیری که حسین سبزیان در حق خود روا داشته و مدتها خودش را کس دیگری جازده است ،در اینجا نمود پیدا کند و این خیلی زیباست .
روایت عباس بهارلو از کلوزآپ
عباس بهارلو در بخشهایی از یادداشت خود در ماهنامه فیلم (ویژه کیارستمی )نوشته است ::مهمترین نکته دربارهٔ کلوزآپ….موضوع واقعیت و واقعیت هنری است که اطراف کیارستمی و فیلمهای متأخرش به مقدار فراوان مطرح است. کلوزآپ … شاهد مثال مناسبی است که هر اثر هنری تابع منطقی رشد و تکامل خود است و در بازتاب واقعیت در ذهن هنرمند رگه هایی از تجرید وجود دارد که به طور «مستقیم» در واقعیت ،در صحنهٔ زندگی، قابل رؤیت نیست. در واقعیت هنری مقداری از آن تجرید محو میشود و آنچه انعکاس می یابد و می ماند معمولا موجب بروز غرابت و امتیاز، یا وجه ممیزهٔ اثر هنری میشود. کیارستمی با کلوزآپ… نشان داد که مقداری از عناصر یک اثر هنری در حین کار ساخته میشود و طبیعی است که همواره اصول آن از قبل و به طور دقیق مشخص نباشد. به تعبیر دیگر، تصویر واقعیت در انزوا در ذهن هنرمند، به تصویر هنری تغییرشکل میدهد و معمولا به صورت ناقص و تکه تکه .بنابراینکاملا روشن است که ما در یک اثر هنری با حس و حال شخصی هنرمند روبه رو هستیم و از این رو چه بسا مقداری تنوع و تناقض نیز در آن دیده شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «کلوزآپ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- کتاب «رازها و دروغها» منتشر شد/ ناگفتههایی درباره جشنواره کن
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- فیلمهای مهرجویی، کیارستمی و دیگران در استرالیا
- داغ و شرم؛ یاس و زخم/ درباره داریوش مهرجویی
- وقتی اسکورسیزی جذب کیارستمی شد
- منتقدان ایندیوایر انتخاب کردند؛ ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۸۰/ «خانه دوست کجاست» کیارستمی هجدهم شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- پیام تسلیت مدیرعامل همراه اول بهمناسبت شهادت رییسجمهور
- تعطیلی همه فعالیتهای فرهنگی هنری به مدت ۷ روز
- پیامهای تسلیت وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در پی شهادت رئیس جمهور در سانحه هوایی
- برگزیدگان نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- یادداشت محمد حقیقت از جشنواره کن بر فیلمی از جیا ژانگه/ یک پازل آشفته
- درخشش «سوزن» و «پیچ تاریخی» در چین/ ۴ جایزه جشنواره کولیوود هند برای «پریسان»
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده/ کاهش مخاطب سینما در هفتهای که گذشت
- نمایش «مادرکشی» در مستندهای ایرانشناسی
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- زری خوشکام در کنار علی حاتمی به خاک سپرده شد
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گزارش محمد حقیقت؛ پس از نمایش مگاپولویس، آخرین فیلم فرانسیس فورد کاپولا
- مجله اسکرین منتشر کرد؛ جدول ستارههای منتقدان به فیلمهای جشنواره کن
- نشان عالی خورشید به ارد عطارپور اهدا شد
- بزرگداشت ایرج راد برگزار شد/ راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم
- زری خوشکام درگذشت
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- برگزاری رویداد «ایرانهلث» با حمایت همراه اول
- میلاد شجره بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- آلیس مونرو، نویسنده کانادایی درگذشت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ پوسترهایی از سینماگران ایرانی که چهره واقعی از زن در سینما ارائه دادهاند
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره فیلم کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ کمپانیهای پخش فیلم
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ فیلمهای افتتاحیه در دو بخش مسابقه و ۱۵ روز سینماگران
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت/ مزایا و معایب نمایش فیلمها به منتقدان پیش از جشنواره