به گزارش سینماسینما ،سیدمهرزاد موسوی در شهروند نوشت : همه از ماجرای اختلافنظر صداوسیما با سازندگان مجموعه محبوب کلاهقرمزی خبر دارند. اختلافی که باعث شده این مجموعه برای نوروز ساخته نشود و سرانجام این اختلاف هم رسید به نامه طولانی حمید مدرسی (تهیهکننده) در چند روز گذشته: «در این لحظه تلخ که مشغول جمعآوری دکور نوستالژیک و میز آقای مجری و عروسکها هستیم، دوری نخواهد بود که روی این میز پرخاطره گرمک و طالبی در کنار میز عادل فردوسیپور که هندوانه به شرط چاقو عرضه میکند، فعالیت خود را ادامه دهد! امروزه هندوانه و طالبی ارزان را برای مردم بچسبیم، هنر کیلویی چند؟!» حتی پاسخ مدیر شبکه دو که از این ماجرای جدید بیاطلاع است و منتظر حضور تهیهکنندگان در دفترش است، بیپاسخ نماند و مدرسی در متنی طولانیتر نوشت که: «جناب جعفریجلوه پروژه مجموعه کلاه قرمزی، پروژه بسیار گرانی است به دلیل بهرهبردن از هنرمندان بنام و منحصربهفرد و افزایش بیرویه هزینهها و بزرگشدن پروژه در همه ابعاد.» اما سوال اصلی اینجاست که در این وانفسا، مقصر اصلی ماجرا کیست؟ بیتدبیری مدیران تلویزیون نسبت به گنجینههای صداوسیما یا طمعکاری و دندانگردی سازندگانش؟
مسألهای به نام مالکیت
این قاعده را همه قبول دارند که مالک اصلی و مادی هر اثر هنری، کسی است که برای آن هزینه کرده. بر همین اساس، مالک هرگونه بهرهبرداری از آن تلویزیون است. مجموعه «صندوق پست» که سالهای ۷۲-۷۳ روی آنتن رفت و بعد از اقبالهای متعدد و سریالی، به فیلم تاریخی و پرفروش «کلاهقرمزی و پسرخاله» ختم شد. فیلمی که بدون رضایت و اطلاع پدیدآورندگان اولیه این عروسکها ساخته و روانه اکران شد و به دلیل استقبال بیحد مردمی و بیخیالی مدیران وقت، با صلح و دوستی به پایان رسید. بعد از این فیلم شنیده شد که قرار صداوسیما با سازندگان و مالکان معنوی اثر (شما بخوانید طهماسب و جبلی و تهیهکننده نسخه سینمایی، یعنی برادران مدرسی) میشود ساخت یک مجموعه تلویزیونی در ازای هر فیلم سینمایی. تا با این ترفند هم سازمان راضی باشد، هم هنرمندان و هم مخاطبان سینما و تلویزیون. ساخت مجموعه کلاهقرمزی با حضور شخصیت گیگیلی و سپس اکران کلاهقرمزی و سروناز هم براساس همین همکاری و آشتی به دست آمد، اما مشکل دقیقا از جایی کلید خورد که برای توافق تولید یک مجموعه تلویزیونی، «برآورد» (یعنی بودجه تولید) تعیین شد!
اختلاف پررنگ میشود
توجیه ماجرا این بود که در هر فصل از تولید این مجموعه تلویزیونی، کاراکترهایی اضافه میشوند که متعلق به تلویزیون نیستند و از سویی دیگر، هزینههای تهیهکنندگان (از جمله دکور پیچیده، حضور میهمانان تراز اول و ستاره، موسیقی و…) بسیار بیشتر از چیزی است که در تصور و پروداکشن یک مجموعه عروسکی است. حرفی که منطقی به نظر میآمد. نتیجه این هماهنگی، بازگشت کلاهقرمزی در سال ۸۸ و سالهای پس از آن، با یک برآورد سنگین و سنگینتر شد؛ شنیدهها میگویند این مجموعه در سال ٨٨ با دقیقهای یکمیلیون و ٢٠٠هزار تومان بسته شده و در سال ٩٠، با دقیقهای یکمیلیون و ۴٠٠هزار تومان روی آنتن رفت، آن هم بدون آنکه هیچکدام از مدیران تلویزیون از محتوای برنامه و آیتمها و ایدهها خبری داشته باشند! عددهای درشت و هنگفتی که با توجه به حضور ستارههای رنگارنگ و رضایت مخاطبان و اوضاع مالی خوب تلویزیون، کسی را آزرده نکرد. اختلاف وقتی جلوه کرد که پای محاسبه هزینهها و رقم پایانی وسط کشیده شد. بد نیست بدانید آخرین رقم پرداختی تلویزیون (قبل از آغاز اختلافات جدی)، یعنی چهارسال پیش دومیلیارد و ٧٠٠میلیون تومان برای ۲۵ قسمت (شامل ۱۵ قسمت نوروزی و ١٠ قسمت هم برای مناسبتهای سال) در ۶۰دقیقه بوده است؛ یعنی صداوسیما دقیقهای یکمیلیون و ٨٠٠هزار تومان برای مجموعهای پرداخت میکرده که در سالهای آخر، نه هزینه طراحی و اجرای دکور داشته، نه موسیقیای تولید میشده، نه ستارهای به برنامه میآمده و ولههای بین برنامه هم تأمینی بوده است. فقط هر سال یکی، دو عروسک به مجموعه اضافه میشد تا قرارداد رعایت شود! برای مقایسه بدانید که در همان سال، برنامههای ویژه نوروز با دقیقهای ٢٠٠هزار تومان تولید میشدند و سریالهای نمایشی (به قول صداوسیماییها الف) با یکونیم میلیون تومان ساخته میشدند. این جملهها و حرفهای قابل پیشبینی که «مگر بقیه تولیدات صداوسیما چقدر میارزد که پول برای جبلی و طهماسب نباشد؟/ نوشجونشان، خیلی هم خوب کردند/ خب از تبلیغ پولش رو درمیآوردند دیگه» و نمونههایی از این دست، جایگزین اصل این اختلاف هنگفت نمیشوند. درحالی که شنیده میشود تولید این مجموعه در ۲۰ تا ۲۵روز جمع میشده و بسیاری از دستاندرکاران حاضر در کلاهقرمزی (که البته این مجموعه سکوی پرش اغلب آنها شد) با دستمزد ناچیز و بسیار کمتر از حد تصور، کار میکردهاند. هرچند قابل حدس است که با نامهنگاریهای پرسوزوگداز، استفاده از جو ناراضیهای فضای مجازی و استفاده از موقعیت و محبوبیت، این ماجرا هم با ریشسپیدی حل خواهد شد ولی آیا وقتش نرسیده که صداوسیما ترتیبی اتخاذ کند تا در این تنگنای اقتصادی، بودجه عمومی کشور را بیحساب و کتاب خرج نکند؟
هشدار
برای اینکه به اصل واقعه تعطیلی کلاهقرمزی دست یابید، باید همه عشق و علاقهتان را تا پایان این نوشته بگذارید کنار. باید فقط به روند اتفاقات و عدد و رقمها توجه کنید. کلاهقرمزی و پسرخاله و بقیه دارودستهشان از بهترین و نوستالژیکترینهای تلویزیون و بلکه زندگی ما هستند و کسی در این نکته شکی ندارد. زحمات و دلسوزی و خلاقیت طهماسب، جبلی و بقیه صداپیشگان و عروسکگردانان روی چشم ما جا دارد ولی اینجا فقط بحث منطقی مطرح است. دوستداشتنیها بماند برای بعد از این گزارش!
نکته
ما تلاش کردیم تا صحت شنیدههای مطرحشده در این گزارش و شبهههای مالی آن را با سازندگان کلاهقرمزی در میان بگذاریم، اما به طرز تأسفآوری همه تماسها و تلاشهای ما بینتیجه ماند. «شهروند» آماده است تا پاسخ سازندگان را- بدون آه و ناله و پیشکشیدن مسائل انحرافی- منتقل کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مروری بر چند مجموعه عروسکی خاطرهانگیز/ عروسکهایی که سلبریتی شدند
- معرفی برنامههای شبکه دو به مناسبت عید فطر
- پخش «خاله شادونه در کلبه کوهستان» از آنتن نوروزی شبکه دو
- سید جلال طباطبائی بازیگر «شبهای برره» درگذشت
- گفتوگو با محمد بحرانی/ از فامیل دور تا جنابخان؛ خبری از “کلاه قرمزی” نیست
- کلاه قرمزی عزیز دل ماست اما وداع با او را به ماجرای عادل شبیه نکنید!
- فیلم/ خانواده «کلاه قرمزی»، دوستان ایرج طهماسب و خاطراتی ماندگار به مناسبت تولد ۶۰ سالگی آقای مجری
- وقتی مدیران سیما تصمیمات دقیقه نودی می گیرند / چرا عید امسال هم خبری از «کلاه قرمزی» نیست؟
- «بالشها» جایگزین «کلاه قرمزی» در نوروز ۹۸ شد
- «کلاه قرمزی» جمعه ها روانه آنتن میشود
- محمدرضا هدایتی: مردم دیگر تلویزیون نمیبینند و این حقیقت تلخ است
- عیدانه های شبکه دو سیما به مناسبت عید سعید فطر / کلاه قرمزی میآید
- پخش «کلاه قرمزی» در تعطیلات عید فطر
- پخش قسمت جدید «کلاه قرمزی» در پایان هفته
- پخش قسمت جدید «کلاه قرمزی» در شب میلاد امام حسین علیه السلام + تصاویر جدید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل