تعدادی از هنرمندان تئاتر همزمان با روز سینما با واروژ کریم مسیحی، هنرمند سرشناس و بیحاشیه سینمای ایران دیدار کردند.
به گزارش سینماسینما، در این دیدار خودمانی که عصر روز یکشنبه ۲۱ شهریور ماه با حضور جمع محدودی -به دلیل شیوع کرونا- به همت خانه هنر کاج و در محل فضای باز این موسسه برگزار شد، هنرمندانی مانند محمد رحمانیان، نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر، محمد امیر یاراحمدی، نمایشنامهنویس، افسانه ماهیان، کارگردان و ستاره اسکندری، بازیگر درباره واروژ کریم مسیحی و سینمای ایران سخنانی را مطرح کردند و واروژ کریم مسیحی نیز کیک روز ملی سینما را برید.
در آغاز، حسامالدین مختاری، مدیر خانه هنر کاج با خوشامدگویی به حاضران ابراز امیدواری کرد که سال آینده روز ملی سینما در جهانی بدون کرونا برگزار شود و دیگر هیچ هنرمند و هموطنی را به دلیل این ویروس منحوس از دست ندهیم.
او این مراسم را شبی به یاد ماندنی دانست و از حضور کریم مسیحی ابراز قدردانی کرد.
سپس محمد امیر یاراحمدی که مدیریت فرهنگی خانه هنر کاج را بر عهده دارد، برگزاری برنامه روز ملی سینما را بهانهای برای تجدید دیدار دانست و از حضور واروژ کریم مسیحی به عنوان افتخاری بزرگ یاد کرد.
افسانه ماهیان، مشاور فرهنگی و عضو اتاق فکر این موسسه نیز توضیحاتی درباره فعالیتهای آن از جمله راهاندازی «مدرسه سیاه» ارایه کرد و خبر داد که بهزودی مدرسه سینما نیز در این موسسه آغاز به کار میکند.
در خواب هم نمیدیدم درباره واروژ صحبت کنم
در ادامه، محمد رحمانیان از علاقه فراوان خود به کریم مسیحی سخن گفت و افزود: در خواب هم نمیدیدم که در برنامهای با حضور واروژ کریم مسیحی دعوت شوم و درباره او صحبت کنم و این برایم افتخار بزرگی است.
او یادآوری کرد که سینمای ایران به نوعی با حضور ارامنه آغاز میشود و مراسم دیدار با کریم مسیحی در روز ملی سینمای ایران به نوعی حسن تصادف خوبی است، همچنانکه اولین فیلم مهم سینمای ایران هم به کوشش ارامنه ساخته شده است.
رحمانیان از کریم مسیحی به عنوان هنرمندی نام برد که به تمام هنرها از جمله ادبیات و تئاتر آشنایی دارد به گونهای که فیلم کوتاه «فاخته» را با ترکیبی از یک اثر ارمنی و داستانی از محمود دولت آبادی ساخته است.
او همچنین عنوان کرد که در بازسازیهایی که از نمایشنامه «هملت» شکسپیر انجام شده، فیلم «تردید» کریم مسیحی، نمونه بیبدیلی است.
این نمایشنامهنویس اضافه کرد: ما با همه داناییمان فیلم میبینیم اما تنها با دیدن چند دقیقه از فیلم های کریم مسیحی، همه داناییمان رها میشود و ماهیت سینما را فراموش میکنیم و غرق لذت از آن میشویم. به همین دلیل تجربه تماشای فیلمهای کریم مسیحی با بهرام بیضایی که برای دیدن آثارش باید فسفر سوزاند، متفاوت است.
سپس ستاره اسکندری، بازیگری که سال گذشته اولین فیلم خود را ساخته است، با تایید سخنان رحمانیان به تشابه آثار کریم مسیحی به تئاتر اشاره کرد و افزود: هنگام دیدن فیلمهای آقای کریم مسیحی، زیست همزمان ما با ماجرای این فیلمها، نکته عجیبی است چراکه از جهان خود فارغ میشویم و در جهان فیلمهای او زندگی میکنیم.
محمد امیر یاراحمدی هم با اشاره به ویژگی فیلمهای کریم مسیحی ادامه داد: با دیدن آثار او ، جهان مستقل این فیلمها را باور میکنیم بدون اینکه مشابه آن را در واقعیت دیده باشیم. به همین دلیل نمیتوانیم نمونهای مشابه فیلمهای او پیدا کنیم چون آثارش متعلق به جهان خود اوست.
کریم مسیحی نیز نکاتی را درباره تجربههایش در سینما عنوان کرد و از علاقهمندیاش به اجرای تئاتر سخن گفت و یاد دوستان درگذشته و سفر کرده خود را گرامی داشت.
این برنامه گرچه دیدار با کریم مسیحی بود، اما خاطراتی درباره دیگر سینماگران ایرانی که تجربه همکاری با این هنرمند را داشتهاند، همچون بهرام بیضایی، بهمن فرمانآرا، امیر نادری، کامران شیردل و … نیز مرور شد.
همچنین حاضران خاطرات خود را از لذت تماشای فیلم در سالن سینما بیان کردند و حسرت و افسوس خود را از اینکه بسیاری از سینماهای خاطره انگیز تغییر کاربری دادهاند، مطرح کردند.
در پایان برنامه، رحمانیان یادداشتی را که بهرام بیضایی، پیشتر و به مناسبت بزرگداشت کریم مسیحی نوشته بود، خواند و هنرمندان حاضر، عکسی به یادگاری گرفتند.
حسین کیانی، افسانه ماهیان، مهتاب نصیرپور، افشین هاشمی، مونا فرجاد، علی صلاحی، پیام فروتن، پریدخت عابدیننژاد ، علیرضا بهرامی از دیگر حاضران در این برنامه بودند.
واروژ کریم مسیحی فیلمسازی است که اولین ساخته بلندش، «پرده آخر» یکی از مهمترین آثار سینمای ایران به شمار میآید. او گرچه به جز این فیلم فیلم، بلند دیگر با نام «تردید» و چند فیلم کوتاه ساخته ولی سالها به عنوان یکی از بهترین تدوینگران و دستیاران کارگردان در سینمای ایران فعالیت کرده و از این نظر حضوری اثرگذار در سینمای کشورمان داشته است.
او در دو فیلم بلندش به تئاتر هم نگاهی داشته است، فیلم «پرده آخر» او به شیوه نمایشی توجه دارد و فیلم «تردید» نیز بازسازی نمایشنامه «هملت» اثر شهیر ویلیام شکسپیر است.
عکسهایی که به این خبر ضمیمه شده، از نگین مقدردوست است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برگزیدگان دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی معرفی شدند/ پیشنهادی برای ثبت سالروز تولد بهرام بیضایی به عنوان روز نمایشنامهنویسی ایران
- نامزدهای جایزه ادبیات نمایشی معرفی شدند
- معرفی نامزدهای بخش ترجمه جایزه ادبیات نمایشی ایران
- آیین نکوداشت آتیلا پسیانی / گزارش تصویری
- در سکوت اهل تاریخ/ نگاهی به سریال «شبکه مخفی زنان»
- کارگردان نمایش «چخوف/ ساد» مطرح کرد: اجازه اجرا در سالنهای دولتی را ندارم
- به مناسبت سومین سالگرد تاسیس سوینا؛ نسخه ویژه نابینایان «پرده آخر» با صدای مهتاب نصیرپور منتشر میشود
- محمد رحمانیان: ۲۰ سال است که نتوانستم پروانه ساخت «آدمکش» را بگیرم
- از ۱۴ اردیبهشت؛ «الد سانگز: عشق روزهای کرونا» در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه میرود
- دعوت به مراسم اسیدپاشی و آدامسخوانی؛ رونمایی و نمایشنامهخوانی دو اثر محمد رحمانیان برگزار میشود
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- محمد رحمانیان از انتشار نمایشنامههایش میگوید/ رونمایی از چهار کتاب جدید
- انتقاد محمد رحمانیان از «بیبرنامگی در تئاتر»/ مدیران فعلی تئاتر هیچ طرح و ایدهای ندارند
- مهتاب نصیرپور: بعضی افراد معتقدند بازیگر باید سرش را پایین بیندازد و فقط به کار خودش فکر کند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری