محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی درباره باید و نبایدهای اکران فیلم خارجی گفت.
محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی با حضور در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها درباره اکران فیلمهای خارجی گفت: در ابتدای هر بحثی باید ببینیم که هدف چیست، اگر هدف را مشخص کنیم کمیت و کیفیتها مشخص میشود. نمایش فیلمهای خارجی نه به خودی خود یک غول وحشتناک است که ما از آن فرار کنیم و نه یک منجی که به آن پناه ببریم. باید ببینیم که یک فیلم خارجی به عنوان یک موجود، یک اثر حاضر و مؤثر میتواند با ما ارتباط برقرار کند یا نه و اینکه اهداف ما را محقق میکند یا خیر؟
وی افزود: فیلم خارجی برای سینمای ایران میتواند یک کمککننده باشد اگر با این هدف انتخاب شود که تجربیاتی را مبتنی بر یک پیشینه و سرمایهای که سالها است در غرب که موطن صنعت تصویر و فیلم است اتفاق میافتد و به یک محصولهایی میرسد، داشته باشد.
حیدریان عنوان کرد: آن دسته از آثار خارجی که میتواند به فیلمسازان ما کمک کند، تجربیات را در اختیار فیلمسازان ما بگذارد، به بینندگان کمک کند که سطح انتظار آنها بالا برود و امکان تنوع بیشتر را برای مخاطب سینما فراهم سازد، میتواند به ما کمک کند یعنی فیلمهایی که هر سه این ویژگیها را داشته باشد، مؤثر هستند.
رییس سازمان سینمایی تصریح کرد: ما یک عامل محدود کننده داریم که امکان کم ظرفیت نمایشی ما است. پس نمایش فیلم خارجی هر کجا که منافع ملی ما را تهدید کند، درست نیست. منفعت ما، تولید فیلم داخلی است و هر کجا که فیلم خارجی این منفعت را تهدید کند، جلوی آن را میگیریم. ممکن است یک کمیتی این هر جا را تعریف کند و یک تنوع در مضامین و ایدههایی، این تهدید را برای ما تکلیف کند، پس نه اجازه میدهیم و نه خواهیم گذاشت که فیلم خارجی رقیب فیلم ایرانی باشد و بازار فیلم ایرانی را بگیرد. در واقع میتواند یک مکمل در حدی که ما ظرفیت داریم، باشد. ممکن است این ظرفیت ۲ سانس از یک سینما و یا یک سانس از چهار سینما باشد.
حیدریان بیان کرد: خط قرمز ما، تهدید منافع فیلم ایرانی است. ممکن است برخی این تهدید منافع ملی را اینگونه تعریف کنند که با آمدن فیلم خارجی، فیلمهای ما از سکه میافتد. به نظرم این تهدید خوبی است چون به ما کمک میکند که تلاش کنیم فیلمهایی را در تراز وضعیت بازار بینالمللی موجود و در دسترس بگذاریم. زیرا یک زمانی در دسترس نبود و محدود کردن معنا داشت اما الان قبل از هر چیزی این آثار در دسترس است. پس سینما به عنوان یک پدیده مدنی، تجربه با هم گذراندن، مورد نظر ما است. فیلم خارجی با حفظ آن محدودیتها میتواند مورد استفاده قرار بگیرد و هر کجا که تعرضی داشت، خط قرمز ما است که گفتیم وارد آن نمیشویم.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- پیامهای تسلیت وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در پی شهادت رئیس جمهور در سانحه هوایی
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران برگزیدگانش را شناخت/ خزاعی: تاسیس اندیشکده سینما ضرورت است
- با حکم محمد خزاعی؛ مجید زینالعابدین مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی شد
- خزاعی و اعلام سیاستهای تازه؛ کشفحجاب کردگانی که حاضرند باحجاب بازی کنند، عملا میگویند؛ اشتباه کردهایم
- واکنش رئیس سازمان سینمایی به انصرافها از جشنواره فیلم فجر
- رئیس سازمان سینمایی: هنر تحریمپذیر نیست
- بلیت سینما برای دو هفته نیمبها میشود
- رییس سازمان سینمایی به خانمها تبریک نگفت/ پیام تبریک خزاعی در پی موفقیت سینماگران در ونیز و مسکو
- پایان موعد یک هفتهای وعده خزاعی/ تکلیف فهرست افراد ممنوع از کار شده در سینما چه شد؟
- جام جم : سلبریتی ها و حامیان رسانهایشان دور تازهای از حمله به سازمان سینمایی را آغاز کردند
- خزاعی از اعلام فهرست افراد ممنوع از کار خبر داد/ مشکل «برادران لیلا» را ما ایجاد نکردیم که الان حل کنیم
- خزاعی: نباید بین فیلمساز پایتختنشین و شهرستانی تفاوت قائل شویم/ کهکیلویه و بویر احمد به نسبت ظرفیتهایش در حوزه سینما مورد توجه نبوده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها





