سینماسینما، نیوشا صدر
تالیف: همایون امامی
نشر افکار
مولف کتاب، در پیشگفتار، تعریفی اینچنین از سینمای مستند قومپژوهی ارائه میکند: گونهای خاص از سینمای مستند با ریشهای دوگانه که نخستین آن را، آنکه ماهیت و چگونگیاش را تعریف میکند، باید در سینمای مستند جست و ریشه دوم آن در دانش مردمشناسی است. اثر قومپژوهِ برگزیده با این وصف، اثری است که بی هیچ تساهلی بتوان از انتساب آن به سینما از یک سو و از سوی دیگر از نسبتش با قومپژوهی سخن گفت. امامی با چنین پیشزمینهای وارد مباحث اصلی کتاب میشود که فصول و بخشهای آن، با چینشی منطقی و حسابشده و مناسب کتابی که هم به قصد آموزش مفاهیم اولیه به نگارش درآمده و هم به قصد گسترش بحث در ذهن اهالی فن، در پی هم آمده است.
یکی از منحصربهفردترین ویژگی آثار همایون امامی همین نظم و چینش است که برخلاف بسیاری از کتب نظری تالیفی فارسی، به ظاهر کتاب و فهرست آن خلاصه نمیشود. امامی از آن دست نیست که صرفا پوستهای از نظم را با تحمیل ساختار رایج دانشگاهی به نوشتههایش وارد کند و در متن و مضمون، سرگشته و اسیر دام تکرار باشد. او بر آنچه راجع به آن مینویسد، کاملا مسلط است. هر چند مدتهاست نثر بیقید و پاشیدن کلمات بر سطح کاغذ در تالیفها و ترجمهها، بازار کتاب را قبضه کردهاند، زمان گشودن هر کتابی از او، انگار پا به پناهگاهی امن گذاشتهایم؛ جایی که زبان فارسی به حراج نمیرود، جایی که بیقیدی و شلختگی با کجسلیقگی و توجیههای مضحکی چون امکان برقراری ارتباط با مخاطب عام جانشین دقت و سلیقه و شعور نمیشود. تالیفهای همایون امامی از این منظر نیز مرجعاند و محملی برای آموختن.
نخستین فصل کتاب با عنوان «قومپژوهی، قومشناسی و انسانشناسی»، دومین فصل با عنوان «پیشینه قومپژوهی در سینمای مستند جهان» و نیز فصل سوم با عنوان «پیشینه قومپژوهی در سینمای مستند ایران» کلیات تاریخی و تعاریفی را در بر میگیرد که تا حدودی به تفصیل، حوزههای معنایی عبارات مشخص را تعیین میکنند. مشخص کردن گستره معنایی عباراتی که در ظاهر معنایی واضح دارند، حین مرور تاریخ، حاکی از دقت نظر و مسئولیتپذیری مولف و اشراف کامل او به سوءتفاهمهایی است که توهم یک درک مشترک از گستره معانی واژههای فنی آفریننده آن است و در عین حال به گزیدهگویی و شیرین شدن بیشتر کلام هم میانجامد. زمان خواندن کتاب حس میکنید همه چیز بهقاعده و بهاندازه است، از آبوتاب و تفصیل غیرضروریِ آنچه پیشتر به زبانی گویا به تحریر درآمده، خبری نیست و برخلاف بسیاری از کتابهایِ بازارِ این روزها، تنها با گسترش اطلاعاتی محدود به هر قیمتی که ممکن است، مواجه نیستیم.
بخش دوم کتاب به نقد و بررسی آثار برجسته سینمای مردمشناختی اختصاص یافته است. آثاری چون «علف» (۱۹۲۵)، «شقایق سوزان» (۱۳۴۱)، «گود مقدس» (۱۳۴۳)، «بلوط» (۱۳۴۷) و «جشن سده» (۱۳۴۷) در این زمرهاند. مسیر نقد و تحلیل هر فیلم، بیشوکم از ساختار روشنی تبعیت میکند. با توضیحی کوتاه درباره فیلمساز آغاز میشود، از چندوچون ساخته شدن فیلم و نسبت به فیلمساز با آن میگوید، اگر جوایزی در کار باشد، آنها را برمیشمرد، خاطرات و آنچه از روند فیلمبرداری ثبت شده، در صورتی که به دلیلی اهمیتی ویژه داشته باشند، مرور میکند و به تحلیل خود فیلم میرسد، اغلب با جزئیات و دقتی مثالزدنی و روشنگر. و طی این مسیر هرگز تمرکز نویسنده از آنچه در ابتدا قصد آن را کرده است، منحرف نمیشود. او کتابی در زمینه سینمای مردمشناختی ایران مینویسد، پس تمامی تحلیلها به نحوی رو به سوی این هدف دارند و از آشفتهگویی و پراکندهنویسی خبری نیست. شاید در مرور چند سطر از کتاب، این دقت نظر و نیز دلنشین و متناسب بودن نثر بهتر خود را نشان دهد، تا افزودن به توصیف آن. در عین حال تسلط امامی در زمان نوشتن بر حواشی فیلم آنچنان است که با ارجاعاتی فراوان و بهجا به اطلاعات فرامتنی، متن تحلیل را غنیتر میکند. نویسنده در صفحه ۱۱۰، در تحلیل «مشهدقالی» (۱۳۵۰) ساخته ناصر تقوایی مینویسد:
«صدای «بخشو» که به قول تقوایی یکی از بهترین نوحهخوانهای آن روزگار جنوب بوده شنیده میشود که از زینب میگوید. تصویر با عبور زنی تنها در کوچه پسکوچههای تاریک بوشهر قطع میشود. گاه شدت تاریکی به حدی است که زن بهدشواری تشخیص داده میشود. و گاه رویت او در پناه نور زردرنگ تیر چراغ کوچه بهتر ممکن میشود. تقوایی در این نما بهخوبی حالوهوای اشعار نوحهای را که بخشو میخواند، منتقل میکند. این صحنه و صحنه درگیری بیش از آنکه ارزشی اطلاعاتی داشته باشند، ارزشی حسی دارند. تقوایی با این دو صحنه به فضاسازی دست میزند؛ فضاسازیای که میتوان بیهیچ ارفاق یا تساهلی نام یک بازسازی شاعرانه را بر آن نهاد….»
سومین بخش کتاب به «قومپژوهی در سینمای مستند امروز ایران» اختصاص دارد.
«سینمای مردمشناختی ایران»، با عنوان فرعی «نقدی بر قومپژوهی در سینمای مستند ایران»، نوشته همایون امامی از سوی نشر افکار منتشر و روانه بازار کتاب شده است
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک منبع ارزشمند/ نگاهی به کتاب «طراحی صدا برای فیلم»
- اینجا ترس، شام و ناهار و صبحانه آدمهاست!/ معرفی کتاب «گالری اجساد»
- بررسی و تبیین مفهوم «سینمای بیچیز» از منظر جامعهشناختی
- کارنامهی درخشانِ یک پژوهشگرِ دلشیفتهی سینما/ نگاهی به کتاب «افسون پردهی نقرهیی»
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- «سرگرمی آدمکش» هیچکاک ترجمه و منتشر شد
- ترسها، تردیدها و تنهاییهای یک زن/ نگاهی به کتاب «دفترچهی ممنوع»
- خیالبافانِ رویابین/ نگاهی به کتاب «حکایت مردان خاکستری سینما»
- تلنگری به جامعه ایرانی/ نگاهی به کتاب «چای سبز در پل سرخ»
- کتاب «تغییرات فرهنگی و اجتماعی» به بازار نشر آمد
- معرفی کتاب؛ «عکاسی، روشی برای مطالعات اجتماعی»
- انجمن سینمای جوانان منتشر کرد/ کتابی درباره موسیقی فیلم؛ ابزار پرقدرت گسترش حافظه بحران روحی و غم روزهای از دسترفته
- «تختخواب دیگران» منتشر میشود
- «جامعهشناسی تفاخر» منتشر شد
- کتابهای «حکم سلطنتی چاخانپاخان» و «جستوجوی جوجهتیغی جادویی» منتشر شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- معضل پایان باز/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- نگاهی به فیلم «دختر، پدر، دختر» ساخته پناهبرخدا رضایی/ آنچه میبینید، همان است که میبینید!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
آخرین ها
- با حکم دادگاه انقلاب تهران؛ سازندگان «کیک محبوب من» به حبس محکوم شدند
- نخل طلای افتخاری به رابرت دنیرو سپرده میشود
- در آستانه انتشار سریال؛ پوستر رسمی «وحشی» رونمایی شد
- درباره «رها»/ تاراج
- راهیابی فیلم کوتاه «گوسفند» به سه جشنواره مورد تایید اسکار
- «سامپو» و «خو» در راه آمریکا و برزیل
- ۴روز مانده تا اعلام برنامه رسمی جشنواره؛ فیلم پرستاره وس اندرسون، شانس نخست افتتاح کن ۲۰۲۵
- ماه رمضان، افزایش قیمت بلیت یا ترامپ؟ ماجرای گیشه نوروزی سینما و انتظاراتی که برآورده نشد
- «برهوت» به روسیه میرود
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- «روزی روزگاری در هالیوود۲» در نتفلیکس با کارگردانی دیوید فینچر
- ۲ میلیون تماشاگر طی ۵ هفته؛ آیا گیشه سینماها در اکران نوروزی ناکام ماند؟
- الهه نوبخت آثار جشنواره سوئیسی را داوری میکند
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- انتشار فراخوان پانزدهمین دوره جوایز ایسفا
- مونا فرجاد با «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- اکران یک فیلم اقتباسی؛ «هنری جانسونِ» دیوید ممت روی پرده میرود
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
- دیدار و گردهمایی بزرگ پخشکنندگان آثار هنر و تجربه در جشنواره کن
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ مذاکره مریل استریپ برای نقش اصلانِ «نارنیا»
- مرگ بازیگر سرشناس هالیوود؛ وال کیلمر درگذشت
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام