با آغاز سال جدید بحث افزایش قیمت بلیت سینماها در کشورمان دوباره در گرفته است.
به گزارش سینماسینما، بحثی که این بار زودتر از سال جدید و اواخر پارسال آغاز شد و فعلاً در حد شایعه باقی مانده است. با وجود آنکه سینماداران اغلب موافق اجرای افزایش قیمت بلیت سینماها هستند، اما این طرح قطعا از سوی سینماروها با مخالفت مواجه می شود. نیمه سال گذشته افزایش قیمت بلیت فیلم «فروشنده» تا ۱۵ هزار تومان که در برخی پردیس های سینمایی صورت گرفت و باب تخلف و عدم ضابطه مندی را باز کرد، موجب شد تا در اواخر سال قضیه گران شدن بلیت به صورت جدی تر پیگیری شود. این در حالی بود که در همان مقطع، ضیا هاشمی، عضو شورای صنفی نمایش گفته بود: «این افزایش قیمت بلیت تنها در پردیس ها و سینماهای مدرن صورت خواهد گرفت و به مرور قیمت کاهش می یابد. در ابتدای اجرایی شدن طرح، کاهش قیمت بلیت باید با اطلاع و صدور حواله شورای صنفی صورت گیرد تا برخی سینماداران نتوانند خود سرانه قیمت بلیت را کاهش یا افزایش دهند». با این حال دیروز غلامرضا فرجی انتشار شایعات افزایش قیمت بلیت سینماها به ۲۰ هزار تومان را به شدت تکذیب کرد و به ایسنا گفت: «در حال حاضر هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بلیت وجود ندارد و افزایش آن در دستور کار نیست». در همین حال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اواخر پارسال گفته بود که مخالف افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت سینماهاست و با شیوه شناور در احتساب نرخ بلیت هم موافق نیست. او افزوده بود وزارتخانه متبوعش مانع امکان ایجاد یک شوک قیمتی در حوزه فروش بلیت خواهد شد.
تابناک در این باره می نویسد: «همزمان با آغاز غیررسمی تعطیلات، سینماداران توانستند به خواسته حداقلی شان دست یابند و افزایش ۲۰ درصد قیمت بلیت سینما را به صورت قطعی اجرایی کردند و اکنون بلیت پردیس های سینمایی به قیمت ۱۲ هزار تومان افزایش یافته و به همین نسبت، بهای بلیت سایر سالن های سینما نیز افزایش یافته است. با وجود آنکه به نظر می رسد افزایش ۲۰ درصدی بلیت سینماها احتمال تأثیر جدی در کاهش مخاطبان سینماها نخواهد داشت، همین میزان اندک افزایش نیز تأثیر خود را در فروش نوروزی گذاشت و یکی از عوامل ریزش ۲۰ درصدی مخاطبان سینما، همین میزان افزایش قیمت بلیت تلقی می شود. در این شرایط به نظر می رسید همه چیز تمام شده و با توجه به آسیب همین افزایش ۲۰ درصدی، شاهد افزای تازه ای در سال ۱۳۹۶ نباشیم اما این پیش بینی دقیق نبود. اکنون همایون اسعدیان، رئیس شورای صنفی نمایش امروز در گفت وگو با برنامه «سینما معیار» در رادیو به بحث شناور سازی، قیمت بلیت سالن های سینمایی اشاره کرد و گفت: «شناور شدن بلیت سینما خوب بود و می توانست به سینما کمک کند، اما فعلا این طرح را بخاطر آماده نبودن ذهن مردم متوقف کردیم!» با این اوصاف، بلیت های ۲۰ هزار تومانی سینما قطعی است و دعوا بر سر زمان گران کردن این کالای فرهنگی است.»!
حال با وجود اینکه قیمت بلیت شماری از سینماها ۲۰ درصد افزایش یافته، همچنان از گوشه و کنار شنیده ها حاکی از تلاش برخی اعضای شورای صنفی نمایش و سینماداران جهت بسترسازی برای این اقدام دست کم در نیمه دوم سال جاری است. این در حالی است که همین قیمت های پنج تا ۱۰ هزار تومانی در سینماهای مختلف هم برای تعدادی از خانواده ها به ویژه با لحاظ شمار اعضای آنها سنگین و غیرقابل هضم است. در واقع وقتی هزینه های جانبی، حمل و نقل و… را نیز به هزینه بلیت های فعلی بیفزائیم، شاید سینما رفتن برای یک خانواده چهار نفره تا مرز صد هزار تومان افزایش یابد. حال حساب کنید اگر همین خانواده بخواهد بلیت ۲۰ هزار تومانی در پردیس ها تهیه کند، تا چه میزان متحمل پرداخت پول خواهد شد.
افزایش ۲۰۰۰ برابری در ۳۵ سال اخیر
اگر این نکته را در نظر بگیریم که قیمت بلیت سینماها در سال ۱۳۶۱، پنج تومان بوده و امروز به ۱۰ هزار تومان رسیده است، پس شاهد افزایش ۲۰۰۰ برابری قیمت بلیت سینماها در طول ۳۵ سال بوده ایم. افزایش چشمگیری که برای این دوره زمانی بسیار بالا و قابل توجه است. در دهه ۶۰ قیمت بلیت سینماها شش برابر، در دهه ۷۰ این قیمت ۱۵ برابر، در دهه ۸۰ این افزایش هفت برابر و در دهه ۹۰ سه برابر بود. هر چند افزایش قیمت ها تأثیر فزاینده ای بر کاهش توجه مردم به سینماها داشته است، اما نمی توان از نقش کیفیت پایین فیلم ها هم در این زمینه گذر کرد که در درازمدت، سینماروها را از پیگیری آثار سینمایی در سالن تاریک، مأیوس می کند. در هر حال اگر افزایش قیمت بلیت سینماها حتی در پردیس ها به مرز ۲۰ هزار تومان برسد، قطعاً این مسئله بر کاهش شمار سینماروها و استقبال از فیلم ها تأثیر منفی خواهد گذاشت. نکته ای که باید از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و زیرمجموعه های سینمایی اش مد نظر قرار گیرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدویان: مخملباف و حاتمیکیا فیلمسازان مهمیاند، اما من هیچکدام آنها نیستم/ تماشاگر باید خشونت را از عمق جانش تجربه کند
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «ماجرای نیمروز» با صدای سجاد افشاریان
- تابناک :مرد پشت صحنه «ماجرای نیمروز» و «شبی که ماه کامل شد» کیست؟
- رویای محمود رضوی برای سهگانه «ماجرای نیمروز» بر باد رفت
- مهدویان به سراغ ژانر محبوبش میرود/ «ماجرای نیمروز۲» ساخته میشود
- حاتمیکیا و مهدویان با «بادیگارد» و «ماجرای نیمروز» آخر هفته در تلویزیون
- «ماجرای نیمروز» را پنجشنبه از شبکه چهار ببینید
- تدارک تلویزیون برای نوروز/ نمایش ۱۳۳ فیلم سینمایی در تعطیلات
- پست اینستاگرامی هادی حجازیفر برای سالگرد شهادت مهدی باکری
- یک سال در سینما با جواد عزتی/ از «آینه بغل» تا «لاتاری» و «تنگه ابوقریب»
- حضور چشمگیر سینمای ایران در بنگلور هند
- تهیه کننده «ماجرای نیمروز» : به جای تلگرام و اینستاگرام باید تلویزیون را فیلتر میکردند!
- فیلم های دفاع مقدس برای موفقیت در گیشه باید در زمان مناسب اکران شوند
- حضور «ماجرای نیمروز» در گوآ
- «ماجرای نیمروز» راهی جشنواره جنایت و مکافات میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد