سینماسینما، آزاده باقری
امسال با ورود ویروس نوظهور کرونا که به نظر نمیرسید چند ماهی بیشتر دوام بیاورد که آورد؛ اکثر جشنوارهها را به محاق برد. از جشنواره جهانی فجر که به تعطیلی کشیده شد و جشنواره کودک که در شرایط محدودی برگزار شد تا جشنواره فیلم کوتاه و جشنواره حقیقت که دست و پا شکسته برگزار شدند و به دلیل استقبال کمتر نسبت به جشنواره فیلم فجر حاشیه و حرف و حدیث کمتری نیز به همراه داشت و چندان هم حساسیتزا نبود.
اما قصه جشنواره فیلم فجر هر سال به دلیل استقبال مردمی و رسانهای که از آن میشود با هر جشنواره دیگری که در طول سال برگزار میشود فرق میکند و امسال هم این قاعده همچنان وجود دارد و برای همین از یکی دو ماه پیش هم حاشیهها و حرف و حدیثها و حساسیتها بر سر برگزار شدن یا نشدن سی و نهمین جشنواره فیلم فجر آغاز شد و البته که همچنان هم ادامه دارد.
ادامهای که تا قبل از شروع جشنواره و اعلام ۱۶ فیلم سینمایی راه یافته به آن به نظر میرسید با برنامهریزیها و قولهایی که به منظور رعایت پروتکلهای بهداشتی در روزهای قبل جشنواره به اهالی رسانه و سینماگران داده شده حاشیههای کمتری داشته باشد.
اما رفتن به کاخ جشنواره برج میلاد همان و پشیمانی از رفتن همان. تجمع بیش از انتظار در لابی جشنواره غافلگیرکننده بود و اینکه فاصله اجتماعی رعایت نمیشد. اما این موضوع تنها بیرون از سالن نمایش نبود و وقتی وارد سالن سینما میشوی هم با وجود کم کردن صندلیها در طبقه پایین و علامت زدن ضربدر بر روی صندلیهای بالکن به منظور ایجاد فاصله اجتماعی؛ اما خبری از رعایت در عمل نبود و کافی بود تا با کمترین حرکت به فرد دیگری برخورد کنی. چون اطراف خود آدمهای زیادی را در رفت و آمد میدیدی و این نگرانی برایت پیش میآمد که آیا تهویه هوایی وجود دارد و اگر وجود دارد آیا درست کار میکند؟! چون وجود حداقل ۳۰۰-۴۰۰ نفر در یک سالن هرکسی را نگران میکند که چرا با وجود آنکه گفته شده پروتکلهای بهداشتی رعایت میشود؛ اما در عمل سختگیری دیده نمیشود؟
برای همین هم طبیعی است عطای دیدن فیلم را به لقایش ببخشی و از سالن بیرون بیایی؛ اما با وجود بیرون آمدن هم باز با کسانی مواجه میشوی که یک سال شده همدیگر را ندیدهاند و اگر همدیگر را در آغوش نکشند و باهم دست ندهند؛ اما در فاصله کمی از یک دیگر در حال صحبت و معاشرت هستند در حالی که ماسکی بر روی صورت خود ندارند و ماجرا را تراژدیتر میکند.
بهترین تصمیم میتواند این باشد که کلا کاخ جشنواره را با تمام فیلمها و اتفاقاتی که قرار است در این ۱۰ روز بیافتد ترک کنی و نهایت برای تماشای فیلمهایی که در جشنواره پخش میشود منتظر شوی تا زمان اکران عمومی آن برسد یا در دفاتر خصوصی فیلم، آنها را به نمایش بنشینی.
اینکه چرا ظرفیت جشنواره به یک بیستم نرسیده است و چرا جشنواره امسال اگر حتما باید برگزار میشد به صورت آنلاین برگزار نشد؟ سوالاتی است که نمیتوان دیگر برای آنها جواب قانعکنندهای یافت. مخصوصا وقتی که میبینی در همان روز نخست جشنواره عادل فردوسیپور آمده است و اهالی رسانه را به سمت خود جلب میکند و ازدحام به وجود آمده را میبینی و پرویز پرستویی در مقابل دوربین احساساتی میشود و برای تسکیناش در آغوش کشیده میشود و میبینی ماسک محسن قرایی که بر روی زمین افتاده آن را برمیدارد و درون جیباش میگذارد و شاهد آن هستی که فاصله اجتماعی عوامل در فتوکال رعایت نمیشود و عکاسها برای انداختن عکس تا جایی که جا دارد به همدیگر چسبیدهاند و… پس چه بهتر که دیگر نباشی تا چشمهایت کمتر شاهد این صحنهها باشد…
مخصوصا وقتی خبرنگاران و اهالی رسانه از این وضعیت اعتراض میکنند و منتقد چنین شرایطی هستند روابط عمومی جشنواره بیانیه میدهد که این منتقدان خصومت شخصی دارند و نگاه منفیشان به نحوه برگزاری به دلیل نداشتن منفعت از این جشنواره است! این در حالیست که خبرگزاری ایسنا که گفته میشود منتسب به دولت است هم از رویه جشنواره انتقاد دارد با این حال باز هم آش همان است و کاسه همان و جشنواره به نظر میرسد با همین شرایط ادامه خواهد داشت…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
- اثرِ انتظار
- سینمای ایران به کجا میرود؟
- نکته ها و تاملاتی درباره سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
- مردم؛ تحقیر یا تفسیر!
- برشهای کوتاه/ کلیپ بزرگداشت مرحوم چنگیز جلیلوند
- کرونا به نفع اختتامیه جشنواره فیلم فجر
- بخشهایی از مراسم اختتامیه جشنواره که در پخش زنده تلویزیون به نمایش در نیامد + عکس
- پیام تبریک انجمن بازیگران به برندگان بخش بازیگری جشنواره فجر
- اختتامیه جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بهترینهای جشنواره فیلم فجر ۳۹ از نگاه منتقدان و نویسندگان سینماسینما
- تَپه جنزدههایِ لَکدار
- نقد یا ریویو یا هرچی!/ جای کسی را تنگ کردهایم؟
- داگویل وطنی بدون لرزش دست
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶





