رومن پولانسکی برای ساخت جدیدترین فیلمش که یک اثر مستند است به زادگاهش لهستان سفر کرد.
به گزارش سینماسینما، پس از این که سال گذشته دادگاهی در کشور لهستان درخواست استرداد رومن پولانسکی را به آمریکا رد کرد، این کارگردان برنده اسکار یک بار دیگر به زادگاهش بازمیگردد تا این بار مستندی از زندگی خودش و درباره دوران جنگ در شهر کراکوف بسازد.
پولانسکی که از دهه ۱۹۷۰ میلادی و پس از اتهام تجاوز به دختری ۱۳ ساله از سوی دولت آمریکا تحت تعقیب است، ماه گذشته نیز پس از ادعاهای مشابه یک بازیگر زن به نام «رنیت لانگر» دوباره سوژه داغ رسانهها شد.
بر اساس حکم دادگاه عالی لهستان و رد کردن درخواست استرداد پولانسکی که تابعیت دوگانه لهستانی-فرانسوی دارد، وی دیگر برای سفر به کشور زادگاهش لهستان مشکلی ندارد.
«پولانسک، هورویتس» عنوان مستندی که پولانسکی قصد ساخت آن را دارد و روایتگر زندگی او در دوران کودکی و جوانی به همراه دوست عکاس و قدیمیاش «ریزاد هورویتس» در شهر قدیمی کراکوف در جنوب لهستان است.
پولانسکی اولین بار در سن ۹ سالگی با «هورویتس» در یکی از زاغهنشینهای کراکوف آشنا شد. «هورویتس» که اکنون ۷۸ ساله است یکی از جوانترین بازماندگان هولوکاست محسوب میشود و داستان زندگی او در فیلم برنده اسکار «فهرست شیندلر» ساخته «استیون اسپیلبرگ» روایت شده است.
در این مستند «پولانسکی» به همراه «هورویتس» به بازدید از مکانهایی میروند که از زمان جنگ تاکنون ندیدهاند، شامل روستایی کوچک در نزدیکی کراکوف که «پولانسکی» پس از فرار به آنجا گریخته بود و یا آپارتمانی که «هورویتس» اولین عکسهایش را در آنجا گرفت.
جدیدترین فیلم بلند سینمایی رومن پولانسکی با عنوان «بر اساس یک داستان واقعی» امسال و در بخش رقابتی هفتادمین جشنواره بینالمللی فیلم کن به روی پرده رفت.
کارگردان فیلمهایی چون «چاقو در آب»، «تنفر»، «بنبست»، «قاتلین بیباک خونآشام»، «بچه رزماری»، «محله چینیها»، و «ونوس در پوست خز»، در سال ۲۰۰۲ و با ساخت فیلم «پیانیست» موفق به کسب جایزه نخل طلای بهترین فیلم و اسکار بهترین کارگردانی شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آسیبشناسی سوءاستفاده از قدرت در میان سلبریتیها و سیاستمداران
- با رضایت طرفین/ محاکمه جدید پولانسکی در آمریکا حل و فصل شد
- رومن پولانسکی در فرانسه محاکمه میشود
- «کاخ» پولانسکی در ونیز اقبال پیدا نکرد/ یک کمدی سیاه که خنده نگرفت
- فیلم باید به دل بنشیند/ گفتگوی اختصاصی با فوزی بن سعید عضو هیئت داوری جشنواره ونیز ۲۰۲۳
- شیطان؛ بازیگر نقش اول غرب/ چرا تصویر ابلیس در سینمای جهان این همه تکرار میشود؟
- کدام فیلمها به جشنواره ونیز میروند؟
- حمایت قربانی تجاوز از کارگردان متجاوز
- جوایز سزار: ورود متهمان جنسی ممنوع!
- پولانسکی پشت درهای جشنواره برلین
- بازبینی پرونده تجاوز پولانسکی پس از ۴۵ سال
- مبارز واقعی خیر و شر جهان فانی/ درباره کتاب «بچهای که عاشق تنفر داشتن از او هستید»
- زمان پردهها را کنار خواهد زد/ نگاهی به فیلم «کشتار»
- زنی قدرتمند که صحنه را تصاحب میکند/ نگاهی به فیلم «ونوس در پوست خز»
- کارآگاهان سینمایی (بخش هشتم)/ داستان یک زندانی ترفیع مقام گرفته/ ژرژ پیکار در «افسر و جاسوس»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد





