تندیس نهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران امروز سه شنبه هفتم شهریور در موزه سینما رونمایی شد.
به گزارش سینماسینما، آیین رونمایی از تندیس نهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران عصر امروز سه شنبه هفتم شهریور در محل موزه سینما با حضور محمد بهشتی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، مرتضی رزاق کریمی و دست اندرکاران این جشن برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، رامین حیدری فاروقی به حاضران خوش آمد گفت و استقلال برگزاری این جشن را اولین قدم برای رونق سینمای مستند دانست.
سام کلانتری دبیر این دوره از جشن نیز گفت: امروز روزه ویژه ای است و قرار است از تندیسی رونمایی شود که قرار است برای این سینما باقی بماند. جشن اصلی قرار است در کتابخانه ملی برگزار شود که با مفهموم مستند نزدیک است.
در ادامه کلیپی از چگونگی ساخته شدن تندیس جشن مستند پخش شد. حامد رشتیان طراحی تندیس جشنواره را برعهده داشت که هارون یشایایی دبیر نوزدهمین جشن سینمای ایران از حامد رشتیان برای طراحی این تندیس تقدیر کرد.
محمد تهامی نژاد پژوهشگر و مستندساز نیز در این مراسم گفت: خوشحالم این جلسه برگزار شد و نخستین جشن مستقل در مرحله ای که انجمن های صنفی آغاز به کار کره اندد، برگزار می شود.
هارون یشایایی نیز بیان کرد: من در سینمای داستانی فعال بودم و ۲ سال است در سینمای مستند فعال هستم و احساس می کنم این سینما چه دنیای وسیعی دارد و چه راحت می توان حرف های خود را با مستندها زد.
محمد بهشتی نیز در ادامه این مراسم گفت: در بخش های مختلف سینما سخت نیست که بگوییم فرهیخته ترین بی حاشیه ترین و باسواد ترین بخش سینما سینمای مستند است. برای این بخش از سینما باید جایزه ای طراحی می شد که به آن بخورد و این تندیس که امروز رونمایی شد نشان از خوش سلیقگی این دوستان است.
این مدیر فرهنگی ادامه داد: ما در تاریخ باستان نمادهایی داریم که از حیوانات گرفته شده است که از آن جمله می توان به نماد شیر اشاره کرد. در کودکی ما جلوی برخی از اماکن مجسمه شیر می گذاشتند که برای ما بسیار ترسناک بود اما تجربه تاریخی ما ایرانی ها از شیر اینگونه نیست؛ مانند شیرهای تخت جمشید که نماد نوروز است و نوروز هم چیز خطرناکی نبوده و نباید از آن ترسید.
وی در پایان عنوان کرد: شیر سنگی گنج را نشان می دهد و حتی روی قبرهای بزرگان می گذاشتند. معتقدم سینمای مستند نیز همین است و این حق مستندسازان است که تندیس شیر ایرانی را برای خود داشته باشند.
منبع: خبرگزاری مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به دو مستند؛ از ماجرای صداهای پررنج تا خاطرهبازی با سینما
- جریان نوی مستندهای کره جنوبی؛ فراتر از ملتها، فراتر از سیاست
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- دو فیلم از اردوان زینی سوق در روسیه/ سه مستند ایرانی در جشنواره یکاترینبرگ نمایش داده میشود
- بازگشت جوایز فنی به بخش مسابقه ملی سینماحقیقت
- نسخه تصویری مسترکلاس هانا پولاک منتشر شد/ در فیلمسازی کرامت انسانی را حفظ کنید
- آقای خاص سینمای مستند به «نردبان» آمد
- برادران رزاق کریمی سریال میسازند/ قصهای امروزی از جانبازان و جنگ
- حضور ۸۴ مستندساز زن در سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی جشنوارهای آمریکایی از مستند «خرامان»
- گنج «مستند» را حفاظت کنیم/ اهدای اسکار نمادین به «در جستجوی فریده»
- نمایش و نقد مستند «دلبند» در کانون فیلم «سینماحقیقت»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶





