ریما رامینفر تاکید کرد، تا هر وقت «پایتخت» ساخته شود در این مجموعه بازی میکند.
به گزارش سینماسینما، بازیگر سریال «پایتخت» در گفتوگویی با آیفیلم درباره عشق و انگیزه اولیهاش برای ورود به عالم نمایش یعنی نویسندگی، اینچنین توضیح داد: در واقع این سوالی است که برایش جوابی ندارم! همیشه با حسرت در موردش حرف میزنم، انگار از آن دوران سالها فاصله گرفتهام. در حقیقت از سالی که صاحب فرزند شدم به قول معروف پشتم باد خورد و این برای من خیلی ناراحتکننده است. حالا مطالعه من به مراتب کمتر شده و کمتر فیلم میبینم. طبیعتا از نوشتن هم فاصله گرفتهام. در گذشته هر کتابی که چاپ میشد میخواندم و فیلمهای روی پرده را میدیدم اما از این دنیای جذاب به واسطه وظایف مادری دور شدم. گاهی فکر میکنم اعتماد به نفسم کم شده چون احساس میکنم از خیلی اتفاقات بیخبرم. طبیعی است در این فضا پیدا کردن سوژه برای نوشتن سخت است. این یکی از افسوسهای زندگی من است و برای این اتفاق غمگینم … .
وی که قرار بود سال گذشته نمایشی را کارگردانی کند که به یکباره لغو شد، ادامه داد: تصمیم داشتم نمایشنامه «تابوت عهد» نوشته «نیل لبیوت» که یک نویسنده آمریکایی است را به روی صحنه ببرم و برای این تصمیم بسیار ذوق داشتم اما نمیدانستم سریال «پایتخت» مرا بیشتر از همیشه درگیر میکند. معمولا برای این سریال حدود سه ماه یا کمی بیشتر وقت میگذاشتیم اما برای قسمت جدید که در تعطیلات نوروز پخش شد، شش ماه درگیر تصویربرداری شدیم. خب همین افزایش زمانی فرصت اجرای نمایش را از من گرفت. انصرف دادم و کارم را در مجموعه «پایتخت» با جدیت ادامه دادم.
رامینفر در سال جدید برای کارگردانی و یا نویسندگی برنامه دارد و در این زمینه گفت: کارگردانی را نزدیکتر میبینم و احتمال دارد انجامش دهم ولی برای نویسندگی فقط امیدوارم باید زمانش فرا برسد.
به نظر بازیگر نقش «هما» در «پایتخت» که این روزها درگیر اجرای نمایش «آن سوی آیینه» به کارگردانی علی سرابی در یک تماشاخانه خصوصی است، خوب است که ما سالنهای متعدد تئاتر در یک شهر داریم و خوب است که مردم به دیدن نمایش علاقمند شدهاند. او افزود: زمانی که من کار تئاتر را شروع کردم نهایت تماشاچی یک کار پرفروش شاید ۳هزار نفر بود. در حال حاضر اما همین سالنها هر شب با استقبال و ازدحام تماشاچی مواجه میشود و این خوشایند است؛ البته کیفیت همیشه فدا میشود، دلیل هم دارد زیرا از آنجا که نمیخواهیم مخاطب را از دست دهیم او را به هر نحو ممکن حفظ میکنیم و در این مواقع کیفیت فدای حضور مخاطب میشود. این مساله خطرناک است و به نظرم اتفاقی است که رخ داده. در نمایشهایی که حضور داشتهام تلاش کردم سطح کار پایین نیاید ولی شتابزدگی و راضی نگه داشتن مخاطب به هر قیمت ممکن به کارها لطمه زده است. آرزو میکنم هیچ نمایشی خود را قربانی مخاطب نکند و سطح فرهنگی خود را حفظ کند.
ملاک رامینفر برای پذیرش یک نقش به گفته خودش در درجه نخست، «لذت شخصی» است: «بدون تعارف در کاری که خودم از آن لذت نبرم حاضر نمیشوم. چه از نظر متن و چه حضور در کنار تیم اجرایی آن پروژه. مثلا نمایشی که الان درگیرش شدهام همین حالا در سراسر اروپا اجرا میشود. وقتی متن را خواندم لذت بردم. بعد هم، کارگردان و گروه بازیگران از دوستان خوب من بودند که حس خوبی را القا میکردند. به همین دلیل حضور در نمایش را پذیرفتم و بعد از مدتها حال خوبی دارم.»
وی درباره ادامه حضورش در سریهای بعدی احتمالی «پایتخت» که هم اکنون روی آنتن شبکه آی فیلم است، نیز تصریح کرد: بله چرا که نه! برای من بسیار جذاب است که این مجموعه به فصل پنجم رسیده و از فردای روزی که قسمت پنجم به پایان رسید تا همین حالا در حال پاسخ به این پرسش هستم که که قسمت ششم کی ساخته میشود! خیلی شگفتانگیز است که مردم از ما خسته نشدهاند و برای من بسیار جذاب است در کاری که این همه مورد اقبال مردم است حضور داشتهام. تا زمانی که مردم بخواهند این مجموعه را ببینند همراهشان هستم، بدون لحظهای تردید … .
رامینفر در پاسخ به اینکه چرا شخصیتی که در قسمتهای قبلی زنی مستقل، امروزی، عضو شورای شهر و در بسیاری مواقع شخصیت منطقی خانواده بوده اما در سری پنجم درگیر مشکلات عصبی است، فعالیت بیرون از خانه ندارد، استقلالش را از دست داده، فردی منفعل و دنباله روست و …، پاسخ داد: این طراحی محسن تنابنده و کاملا فکر شده بود. محسن تنابنده همیشه تلاش میکند تنوع بصری در کار وجود داشته باشد حتی در چیدن شخصیتها، مثلا برایش جذاب بود بهرام افشاری با آن قد بلند در کنار سایر کاراکترها حضور داشته باشد. در ابتدای فصل پنجم تصادفی رخ میدهد و خیلیها ساده از کنار این تصادف گذشتند؛ چرا این تصادف در کار گنجانده شد؟ چون کمک میکرد همه ما تغییراتی داشته باشیم و از کلیشهها فاصله بگیریم. کاراکتر هما و اساسا کاراکتر خانمها در کارهای کمدی دست و پا بسته است، کمتر میتواند تغییر کند و همیشه باید شأن یک زن خوب و خطوط قرمز رعایت شود. اما در فصل جدید هما زنی است که بچهای را از دست داده و همین واکنشهای جدید او را در پی دارد و البته باعث عصبی بودن او هم هست. ما در اطرافمان زنانی را میبینیم که به واسطه از دست دادن فرزند دچار مشکلات زیادی میشوند و زمان میبرد تا به شرایط عادی برگردند. این اتفاق رنگ تازهای به هما داد اما در نهایت هم باز بلوغ و برخورد عاقلانه هما باعث شد تا این افراد از اتفاقاتی که در کشور سوریه برایشان رخ داد جان سالم به در برند.
این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون اذعان کرد که حساب «پایتخت» را از سایر مجموعههای تلویزیون تفکیک میکند: به عنوان یک بازیگر و همینطور مخاطب سریالهای تلویزیونی را دنبال میکنم و افسوس میخورم از میزان انرژی که صرف میشود اما کارها تا این میزان ضعیف است و کیفیت خوبی ندارد. متاسفانه باید بگویم تعداد آثار ضعیف کم نیست. اما من «پایتخت» را تفکیک میکنم بدون اینکه تعصب داشته باشم. وسواسی که برای ساخت این مجموعه وجود داشت را از نزدیک لمس کردم. شاید باورکردنی نباشد گاهی برای یک مساله کوچک گروه نویسنده و کارگردانی سه روز در حال بحث بود تا نتیجه مطلوب حاصل شود. من به تیم پایتخت ایمان و باور دارم. مدیوم آن برایم مهم نیست شاید روزی فیلم سینمایی پایتخت ساخته شود یا روزی نمایشش اجرا شود به هر حال من تا همیشه با این تیم همراه خواهم بود.
رامینفر با اشاره به اینکه بعد از مدتها در فیلم سینمایی «چهل و هفت» بازی کرده است، گفت: اگر بدون مطالعه باشد، پذیرفتن بازی در فیلمی اینچنین ـ با توجه به فیلم اولی بودن کارگردان آن ـ خالی از خطر نیست اما زمانی که فیلمنامه به دستم رسید احساس کردم نقش را دوست دارم و به نظرم فیلمنامه از استحکام و شیوایی قابل توجهی برخوردار بود. من قبلا هم با سعید روستایی در «ابد و یک روز» کار کردهام. معتقدم کار با جوانها برگ برنده ماست. اینقدر لطف داشتند که دستم را باز گذاشتند تا هر کدام از نقشها را که دوست دارم انتخاب کنم. انتخاب من شخصیت مهری بود، زن بد دهن پایین شهری که داستانهای خودش را داشت. هیچ وقت چنین نقشی را بازی نکرده بودم هرچند معتقدم فیلم از فیلمنامه عقبتر است و احتیاج به تدوین مجدد دارد اما من این کاراکتر را دوست داشتم و از بازی در این نقش لذت بردم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رئیس سیمافیلم تشریح کرد: صداوسیما خبر ساخت فیلم «پایتخت» را نداده است
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- حیرت و دیگر هیچ/ نگاهی به نمایش «آن سوی آینه»
- سیروس مقدم پاسخ میدهد؛ چرا سریال «جزیره» نیمه کاره ماند؟/ آیا فصل جدید سریال «پایتخت» ساخته می شود؟
- علیرضا خمسه: افسوس میخورم مردم هنوز سریال «پایتخت» را میبینند!/ گله از پرداختهای نامنظم دستمزدها در تلویزیون
- مرتضی فرشباف : سینمای ایران در موج پسافرهادی امکان تجربههای نو را از خودش گرفت
- انتقاد شدید روزنامه جوان از ایده فیلمنامه نویس پایتخت برای شهید کردن باباپنجعلی
- بازیگر «پایتخت» به سریال «زیرخاکی» پیوست
- «پایتخت» ۲۹ و ۳۰ اسفند پخش میشود
- آغاز تصویربرداری ادامه «پایتخت۶»
- الهام غفوری: سیروس مقدم عاقلتر از این است که تیم موفق خود را کنار بگذارد
- سیروس مقدم خبر داد/ «پایتخت ۷» برای نوروز ۱۴۰۰ ساخته میشود
- هما قدیس نیست!/ گفتوگو با ریما رامینفر
- شخصیتهای «پایتخت»/ این آدمهای کجوکوله دوستداشتنی
- دست خالی تلویزیون/ نگه داشتن مردم در خانه، دستور کار مسوولان تلویزیون نبود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش