هفتادمین جشنواره بینالمللی فیلم کن، زمان و تاریخ نمایش فیلمهای حاضر در بخشهای گوناگون این رویداد سینمایی را منتشر کرد.
به گزارش سینماسینما٬ در فاصله چند روز به آغاز هفتادمین جشنواره بینالمللی فیلم کن، زمان و تاریخ نمایش فیلمهای حاضر در جشنواره شامل نمایندگان سینمای ایران اعلام شد.
سینمای ایران امسال نمایندهای در بخش رقابتی اصلی (نخل طلا) جشنواره کن نخواهد داشت اما فیلم «لِرد» ساخته محمد رسولاف نماینده ایران در بخش رقابتی نوعی نگاه خواهد بود.
«لِرد» (به معنی ته نشست مایعات) عنوان ششمین فیلم سینمایی محمد رسولاف است که پس از چند سال دوری از تولیدات رسمی سینمای ایران، زمستان سال گذشته با دریافت پروانه ساخت در سکوت خبری، مقابل دوربین رفت و روایتگر داستان مردی به نام رضا است که برای اداره مزرعه خود، در زنجیره روابط فاسد محلی گرفتار شده است.
این فیلم روز ۱۹ می (۲۹ اردیبهشت) و در سومین روز جشنواره در دو سانس ۱۱ و ۱۶:۳۰ در سالن دبوسی جشنواره به روی پرده میرود. «لِرد» یک نمایش هم روز ۲۰ می در سالن بازین جشنواره خواهد داشت.
فیلم «وقت نهار» به کارگردانی علیرضا قاسمی به عنوان یکی از ۹ فیلم بخش رقابتی فیلمهای کوتاه جشنواره کن برای نخل طلای بهترین فیلم کوتاه رقابت میکند. مجموعه ۹ فیلم بخش رقابتی کوتاه جشنواره کن روز ۲۷ می (ششم خرداد) در دو سانس ۱۱ و ۱۶ در سال دبوسی و بونوئل جشنواره به نمایش گذاشته میشوند.
همچنین فیلم «حیوان» ساخته بهرام و بهمن ارک نیز که در بخش سینهفونداسیون جشنواره کن پذیرفته شده است، نیز روز ۲۴ می (سوم خرداد) در سالن بونوئل جشنواره رونمایی میشود.
فیلم «۲۴ فریم» آخرین ساخته عباس کیارستمی هم امسال به مناسبت هفتادمین سالگرد برگزاری جشنواره فیلم کن روز ۲۳ می (دوم خرداد) ساعت در گرند لومیر سالن اصلی کاخ جشنواره و دومین نمایش خود را نیز روز ۲۴ می (سوم خرداد) در سالن سینمایی Soixantième روی پرده میرود.
فیلم «آنها» ساخته آناهیتا قزوینیزاده هم که به عنوان یکی از فیلمهای بخش نمایشهای ویژه کن ۲۰۱۷ انتخاب شده است، نیز روز ۱۹ می ساعت ۱۹:۱۵ در سالن SOIXANTIÈME جشنواره به نمایش گذاشته خواهد شد.
هفتادمین جشنواره فیلم کن از تاریخ ۱۷ تا ۲۸ می (۲۸ اردیبهشت تا هفتم خرداد) در فرانسه برگزار میشود و امسال پدرو آلمادوار کارگردان مطرح اسپانیایی ریاست هیئت داوران بخش رقابتی را بر عهده دارد.
کریستین مونجیو کارگردان رومانیایی عهدهدار ریاست هیئت داوران بخش رقابتی فیلمهای کوتاه و سینهفونداسیون است و اما تورمن نیز رئیس داوران بخش نوعی نگاه است.
همچنین ساندرین کیبرلن بازیگر فرانسوی نیز در راس هیئت داوران جایزه دوربین طلای کن ویژه بهترین فیلم اول جشنواره قرار دارد.
نویسنده: کیوان کثیریان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- سپتیمیوس ۲۰۲۵؛ شهره آغداشلو، محمد رسولاف و مهناز افشار در هلند جایزه گرفتند
- رسولاف در لیست فیلمسازان «دور از وطنِ» جشنوارهٔ روتردام
- آکادمی فیلم آلمان برگزیدگانش را شناخت؛ «دانه انجیر معابد» لولای نقرهای گرفت/ میثاق زارع بهترین بازیگر شد
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- با ۳ جایزه برای سینماگران ایرانی؛ برندگان جشنواره شیکاگو معرفی شدند
- موفقیت «دانه انجیر معابد» در گیشه
- درباره فیلم «دانه انجیر معابد»/ هبوط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





