سینماسینما، نزهت بادی
فیلم آنقدر در ارائه اطلاعات لازم درباره شخصیتها، روابط و وقایع امساک به خرج میدهد که دچار نوعی ابهام و گنگی بیمعنا میشود.
فیلم «پاسیو» درباره زنهای تنهایی است که هر کدام بهنوعی در ارتباط با مرد زندگیشان دچار چالش شدهاند و حالا میکوشند روی پای خود بایستند و زندگی تازهای را آغاز کنند، اما قبل از هر چیزی باید تکلیفشان را با گذشته خود معلوم کنند و تاوان انتخابهای پیشینشان را بپردازند. فیلم میخواهد بهواسطه سرک کشیدن به دغدغهها، نیازها، امیال و خواستههای هر یک از این زنان، به آسیبشناسی وضعیت دختران وزنان تنها در جامعه کنونی دست بیابد و مشکلات اجتماعی پیرامونشان در زمینه بیکاری، عدم امنیت، بیثباتی مالی و ازدواج را طرح کند اما داستان چنان از خلأها و حفرهای اساسی و بنیادین رنج میبرد و از خلق موقعیتهای چالشبرانگیز ناتوان است که اساساً امکان نزدیک شدن به شرایط زن امروزی و مشکلات پیش رویش فراهم نمیشود.
فیلم آنقدر در ارائه اطلاعات لازم درباره شخصیتها، روابط و وقایع امساک به خرج میدهد که دچار نوعی ابهام و گنگی بیمعنا میشود. هر بار که شاهد صحنه رویارویی دو شخصیت با یکدیگر هستیم که قرار است مسائل میانشان را حلوفصل کنند، فیلمساز عامدانه از نمایش آن خودداری میکند و دست به حذف تمام لحظات مهم و سرنوشتساز داستان میزند اما این پرهیز و گریزهای روایتی منجر به گسستهای متوالی در سیر علت و معلولی قصه میشود و شخصیتها بهصورت افرادی غیرقابل درک و ناملموس درمیآیند که دلیل و انگیزه اعمال و گفتارشان روشن و واضح نیست و انتخابها و تصمیمهایشان به دور از هرگونه منطق و معنا و عمقی به نظر میرسد. در واقع زمانی حذف کنش اصلی در داستان میتواند مؤثر و کارآمد باشد که ما از طریق واکنشهای شخصیتها پی به آن ببریم و آنچه را که در خارج از قاب به دور از چشم ما رخ داده است، بر اساس تبعات و پیامدهایش در ذهن خود بازسازی کنیم اما حالا مخاطب اصلاً نمیفهمد چه اتفاقی افتاده و بین شخصیتها چه گذشته که دچار تغییر و تحول شدهاند.
فیلم میتوانست اثری زنانه در زمینه تلاش زنهای عادی برای احراز هویت مستقل خویش و اثبات جایگاه خود در جامعه باشد و ما از طریق کلنجارها و کشمکشهای آنها با مسائل معمولی زندگیشان با مشکلات و چالشهای زنهایی آشنا شویم که همواره در حاشیه اجتماع به سر میبرند و دیده نمیشوند و ناچارند برای رسیدن به خواستههای کوچک و سادهشان درگیر جنگی طاقتفرسا شوند اما مریم بحرالعلومی قادر نیست رخدادهای روزمره پیش روی آنها را به اندازهای مسئلهدار و بحرانی کند که حسی از مبارزه به تلاشها و تقلاهای آنها ببخشد تا از دل دستوپنجه نرم کردن با مشکلاتشان به تواناییها و داشتههای پنهان خود پی ببرند و دریابند که میتوانند زندگیشان را بدون نیاز و وابستگی به مردهای پیرامونشان بسازند. درنهایت نیز تمام گرههای کور داستانی به دست شخصیت مرد باز میشود و زنها با کمکهای جوانمردانه او سر و سامان میگیرند نه با اتکا به جسارت و اعتمادبهنفس و خودکفاییشان و از این رو فیلم حتی نمیتواند گام کوچکی در زمینه طرح مسائل زنان بردارد و در این عرصه جدی گرفته شود.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رقابت «تابستانی که برف آمد» در جشنواره مشترک اسپانیا و انگلیس
- مریم بحرالعلومی داور ایمجین ایندیای اسپانیا شد
- معرفی اعضای هیئت انتخاب دو بخش جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اکران آنلاین «قطع فوری» تمدید شد
- «شهربانو» بهترین فیلم جشنواره کانادا شد
- چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی هیأت انتخاب و داوری بخش فیلم کوتاه
- «شهربانو» بهترین فیلم جشنواره بالیوودی شد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- راهیابی «تریپلکس» به جشنواره وحشت آمریکا
- «قطع فوری»؛ نگاهی خیاموار به زندگی
- «شهربانو» بهترین فیلم جشنواره زنان استرالیا شد
- باورِ مرگ، در زمانی به کوتاهی یک زمین لرزه!/ نگاهی به فیلم «قطع فوری»
- اکران «قطع فوری» از ششم اردیبهشت در هنروتجربه
- «شهربانو» به رقابت آسیایی بنگلور راه یافت
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران/ از تذکرات شهاب حسینی تا هشدار برای سرنوشت «هامون»
- درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد *
- بازدید پیمان جبلی از ۲ سریال الفویژه؛ پخش «سلمان فارسی» در زمان مقرر/ رونمایی از «موسی (ع)» در جشنواره فجر
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
آخرین ها
- واکنش پژمان بازغی به گلایه اکبر عبدی از حقوق بازنشستگی
- شیون فومنی به روایت کاوه بهرامی مقدم/ «دره پروانهها»؛ شاعرانگی یک زندگی
- سوینا منتشر میکند؛ قسمت پانزدهم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- لیام نیسون زمان بازنشستگی از فیلم اکشن را اعلام کرد/ ۷۲ ساله هستم
- اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران/ از تذکرات شهاب حسینی تا هشدار برای سرنوشت «هامون»
- معرفی بازیگران نمایشی به تهیهکنندگی سعید روستایی
- تشریح جزییات پوستر جشنواره «دیدار»
- افزایش تعداد اپراتورهای میزبان بستههای رومینگ دور دنیای همراه اول
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- فیلم ایناریتو با بازی تام کروز در بریتانیا ساخته میشود
- «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»؛ گفتوشنود با شبحی از گذشته که خیال رفتن ندارد
- پرویز ربیعی و فیلم سینمایی «شبکه» در بیست و پنجمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- در آستانه برگزاری آیین اختتامیه؛ نامزدهای جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- استیون اسپیلبرگ، اسپایک لی و کن برنز مدال ملی هنر میگیرند
- فراخوان عمومی تامینکنندگان تجهیزات تولید داخل
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد؛ ابعاد پرونده قتل داریوش مهرجویی روشن است
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
- دبیر پنجمین جشنواره فیلم کوتاه موج انتخاب شد
- یادبود عباس کیارستمی در «شکوه سینما»/ بیلگه جیلان: کیارستمی روشِ فیلم ساختن را دگرگون کرد
- چرا باید این روزها فیلم «آر یو والیبال» را ببینیم؟
- درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد *
- بازدید معاون فراجا از غرفه همراه اول در نخستین روز نمایشگاه ایپاس
- «آبی روشن» در جستجوی هویت ایرانی
- یک تقدیر از فیلمساز مجارستانی/ بلا تار از جشنواره توکیو جایزه دستاورد میگیرد
- پوستر جشنواره «دیدار» رونمایی شد
- اولین روز مسترکلاس «شکوه سینما» برگزار شد
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
- حضور همراه اول در ایپاس ۲۰۲۴ با ارائه سرویسهای نوین ارتباطی
- «پایان خوش» برای بازنشستگی/ برنده ۲ نخل طلا و یک اسکار دیگر فیلم نمیسازد