کمال تبریزی، کارگردان پیش کسوت سینمای ایران در خصوص اکران فیلمش در گروه سینمایی هنر و تجربه گفت: به نظر من اصولا و به طور کلی نحوه اکران در سینمای ایران و در هر گروهی یا نحیف و ضعیف و غیر تخصصی است، یا دچار فساد و تقلب است. بنابراین تا اطلاع ثانوی امکان اظهار نظر در این خصوص وجود ندارد.
به گزارش سینماسینما، تبریزی با اشاره به تاسیس این گروه سینمایی گفت: راه درازی تا رسیدن به شرایط مطلوب در پیش است و مادامی که روندی صحیح و کاملا تخصصی و حساب شده برای این امر حیاتی طراحی نشده باشد، کماکان دچار این معضل خواهیم بود. گرچه باید نکته حائز اهمیت دیگری را نیز در چرخه اکران در نظر داشت و آن محدودیت تعداد سینماهای قابل قبول برای نمایش است که همواره توجیه اقتصادی سرمایه در سینما را دچار خدشه اساسی می سازد.
او در پاسخ به این سوال که با چه مشکلاتی در زمان اکران فیلم «دونده زمین» در گروه هنر و تجربه مواجه شده است، گفت: همان طور که اشاره کردم، مشکلات جدی اکران در همه گروه ها وجود دارد، اما در هر صورت باید اعتراف کرد که گروه هنر و تجربه محمل خوب و مناسبی برای عرض اندام فیلم هایی است که قبلا به هیچ وجه امکان نمایش برای آن ها فراهم نبود و این وجه را باید مهم ترین خاصیت گروه هنر و تجربه به حساب آورد. اما این گروه هم مانند سایر گروه ها هنوز تفاوتی میان انواع این دسته از فیلم ها در مقطع تبلیغات و نحوه خبررسانی به مخاطبان ویژه هر فیلم قائل نیست. شاکله یکنواخت و همگانی تبلیغ در سینما کماکان مانند خفاشی کور بر سر نحوه نمایش فیلم ها سنگینی می کند و مادامی که اتاق فکری تخصصی در این خصوص تشکیل نشود، مشکل بزرگ نحوه عرضه محصولات سینمایی ادامه خواهد داشت. برای روشن شدن مطلب مثالی می زنم: فروشنده ای را در نظر بگیرید که همه نوع محصول قابل عرضه به مشتری های خود را دارد، اما همه آن ها را در یک ویترین و کنار هم در معرض فروش گذاشته و اعلام می کند که این جا فروشگاهی صرفا برای فروش است و همه محصولات در عین تنوع بسیار فرق چندانی باهم ندارند. بنابراین از این بابت اول این که افراد زیادی به این فروشگاه مراجعه نخواهند کرد چون نمی دانند چه چیزهایی را می توانند بخرند. و دوم این که افراد محدودی که از فروشگاه خرید می کنند خودشان کشف می کنند که چه چیزی و با چه کاربردی خریده اند. و فروشنده در مورد کالا نه تنها اطلاعات دقیقی نمی دهد، بلکه همه اجناسش را در یک بسته بندی ثابت عرضه می کند که خریدار تا آن را باز نکند، نمی داند داخل آن چیست. و این بلایی است که گریبان فیلم ها را در فروشگاه های سینمایی یعنی سالن های اکران، گرفته است.
کارگردان فیلم «امکان مینا» در تکمیل حرف هایش برای بهتر شدن مسیر اکران فیلم ها در این گروه سینمایی ، یادآور شد: به نظر می رسد که با توضیحات قبلی تا حدودی راه کار مناسب به دست آمده باشد. تشکیل یک اتاق فکر تخصصی و خلاق برای نحوه تبلیغات و بسته بندی های متفاوت برای عرضه مشخص هر فیلم؛ کاری که البته دشوار و هزینه بر است و علاوه بر آن زمان و پیش فعالیت لازم را برای اکران هر فیلم و به تناسب آن لازم دارد. درست مثل پیش تولیدی که برای تولید هر فیلم ضروری و اجتناب ناپذیر است. شاید بتوان به این نتیجه هم رسید که مقدمات اکران هر فیلم باید از زمان شروع پیش تولید آن آغاز شود و در طول ساخت اثر به نحوه تبلیغ و نمایش آن نیز اقدام کرد؛ کاری که سال هاست در نمایش فیلم های سینمایی سایر نقاط جهان متداول است.
ماهنامه هنر و تجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- فصل سوم «سرزمین مادری» از امشب پخش میشود
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- رقابت ۶۳ اثر داستانی کوتاه در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- سرنوشت جشنواره ملی فیلم اقوام چه شد؟
- مشارکت بنیاد ایرانشناسی کشور در برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- خودزنی به سبک تلویزیون/ درباره نحوه پخش سریال «سرزمین مادری»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره هپی ولی آمریکا
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- پایان مهلت ثبتنام بخش رسمی جشنواره کن/ فیلمهایی که شیفتگان سینما را مشتاق جشنواره فرانسوی میکند
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ جیمز باند سابق به دنیای نارنیا میرود
- ترویج فرهنگ نیکوکاری با حمایت همراه اول از بیماران پروانهای
- معرفی بستههای ویژه رومینگ نوروزی همراه اول
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- ۵ فیلم کوتاه ایرانی در بخش رقابتی جشنواره سوئیس
- اسپانسر ساسی مانکن و معاویه کیست؟
- در دومین هفته اکران؛ تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
- پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۹ فیلمنامه صادر شد
- هفت نکته از جشنواره ۴۳ فیلم فجر/فیلمسازی به مثابه شغل کارمندی
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم