کمال تبریزی، کارگردان پیش کسوت سینمای ایران در خصوص اکران فیلمش در گروه سینمایی هنر و تجربه گفت: به نظر من اصولا و به طور کلی نحوه اکران در سینمای ایران و در هر گروهی یا نحیف و ضعیف و غیر تخصصی است، یا دچار فساد و تقلب است. بنابراین تا اطلاع ثانوی امکان اظهار نظر در این خصوص وجود ندارد.
به گزارش سینماسینما، تبریزی با اشاره به تاسیس این گروه سینمایی گفت: راه درازی تا رسیدن به شرایط مطلوب در پیش است و مادامی که روندی صحیح و کاملا تخصصی و حساب شده برای این امر حیاتی طراحی نشده باشد، کماکان دچار این معضل خواهیم بود. گرچه باید نکته حائز اهمیت دیگری را نیز در چرخه اکران در نظر داشت و آن محدودیت تعداد سینماهای قابل قبول برای نمایش است که همواره توجیه اقتصادی سرمایه در سینما را دچار خدشه اساسی می سازد.
او در پاسخ به این سوال که با چه مشکلاتی در زمان اکران فیلم «دونده زمین» در گروه هنر و تجربه مواجه شده است، گفت: همان طور که اشاره کردم، مشکلات جدی اکران در همه گروه ها وجود دارد، اما در هر صورت باید اعتراف کرد که گروه هنر و تجربه محمل خوب و مناسبی برای عرض اندام فیلم هایی است که قبلا به هیچ وجه امکان نمایش برای آن ها فراهم نبود و این وجه را باید مهم ترین خاصیت گروه هنر و تجربه به حساب آورد. اما این گروه هم مانند سایر گروه ها هنوز تفاوتی میان انواع این دسته از فیلم ها در مقطع تبلیغات و نحوه خبررسانی به مخاطبان ویژه هر فیلم قائل نیست. شاکله یکنواخت و همگانی تبلیغ در سینما کماکان مانند خفاشی کور بر سر نحوه نمایش فیلم ها سنگینی می کند و مادامی که اتاق فکری تخصصی در این خصوص تشکیل نشود، مشکل بزرگ نحوه عرضه محصولات سینمایی ادامه خواهد داشت. برای روشن شدن مطلب مثالی می زنم: فروشنده ای را در نظر بگیرید که همه نوع محصول قابل عرضه به مشتری های خود را دارد، اما همه آن ها را در یک ویترین و کنار هم در معرض فروش گذاشته و اعلام می کند که این جا فروشگاهی صرفا برای فروش است و همه محصولات در عین تنوع بسیار فرق چندانی باهم ندارند. بنابراین از این بابت اول این که افراد زیادی به این فروشگاه مراجعه نخواهند کرد چون نمی دانند چه چیزهایی را می توانند بخرند. و دوم این که افراد محدودی که از فروشگاه خرید می کنند خودشان کشف می کنند که چه چیزی و با چه کاربردی خریده اند. و فروشنده در مورد کالا نه تنها اطلاعات دقیقی نمی دهد، بلکه همه اجناسش را در یک بسته بندی ثابت عرضه می کند که خریدار تا آن را باز نکند، نمی داند داخل آن چیست. و این بلایی است که گریبان فیلم ها را در فروشگاه های سینمایی یعنی سالن های اکران، گرفته است.
کارگردان فیلم «امکان مینا» در تکمیل حرف هایش برای بهتر شدن مسیر اکران فیلم ها در این گروه سینمایی ، یادآور شد: به نظر می رسد که با توضیحات قبلی تا حدودی راه کار مناسب به دست آمده باشد. تشکیل یک اتاق فکر تخصصی و خلاق برای نحوه تبلیغات و بسته بندی های متفاوت برای عرضه مشخص هر فیلم؛ کاری که البته دشوار و هزینه بر است و علاوه بر آن زمان و پیش فعالیت لازم را برای اکران هر فیلم و به تناسب آن لازم دارد. درست مثل پیش تولیدی که برای تولید هر فیلم ضروری و اجتناب ناپذیر است. شاید بتوان به این نتیجه هم رسید که مقدمات اکران هر فیلم باید از زمان شروع پیش تولید آن آغاز شود و در طول ساخت اثر به نحوه تبلیغ و نمایش آن نیز اقدام کرد؛ کاری که سال هاست در نمایش فیلم های سینمایی سایر نقاط جهان متداول است.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سنگراه»؛ فانتزی رویایی اپراگونه
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- فصل سوم «سرزمین مادری» از امشب پخش میشود
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- رقابت ۶۳ اثر داستانی کوتاه در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- سرنوشت جشنواره ملی فیلم اقوام چه شد؟
- مشارکت بنیاد ایرانشناسی کشور در برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





