تینا جلالی در اعتماد نوشت : نگاهی گذرا به سردر سینماها و فیلم های در حال اکران نشان می دهد که غالب سالن های سینما تحت اشغال فیلم های کمدی است و فیلم های با موضوع اجتماعی صندلی کمتری در اختیاردارند. اینجا بحث میزان استقبال مخاطب از فیلم های روی پرده مدنظر نیست بلکه تعداد سالن های نمایشی است که به فیلم های کمدی داده می شود و نکته مهم دیگر اجناس فرهنگی هم که این روزها سینما داران به مخاطب ارایه می دهند بیشتر کمدی است. «هزارپا»، «به وقت خماری»، « دشمن زن»، «تگزاس»، «خجالت نکش» فیلم هایی هستند که سردر سینماها را به خود اختصاص داده اند حتی فیلم های اجتماعی «دلم می خواد» و «خوک» هم رگه های کمدی دارند.
جالب اینکه هفته گذشته هم بنابرآنچه شورای صنفی نمایش اعلام کرد قرار است موج اکران فیلم های های کمدی («کاتیوشا» به کارگردانی علی عطشانی و «دم سرخ ها» از آرش معیریان) را حتی تا اواخر شهریور شاهد باشیم آن هم فیلم های کمدی که با نگاه به پوسترهای آن هر مخاطب عامی به محتوای سخیف آن پی می برد و از کمترین ساختار سینمایی برخوردار هستند. نمایش فیلم هایی ازاین دست در سینماها بیشتر یادآور فیلم هایی است که در اواخر دهه هشتاد با لقب شونه تخم مرغی در سوپرمارکت ها به مخاطب عرضه می شد. فیلم های ویدئویی نظیر «ده رقمی» را خاطرتان هست؟
حالا با این اوصاف حساب کنید از جشنواره فیلم فجر سال گذشته هم یک تعداد فیلم نمایش داده نشده در صف اکران هستند. «امیر» به کارگردانی نیما اقلیما، «اتاق تاریک» روح الله حجازی، «بمب» به کارگردانی پیمان معادی، «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی، «جاده قدیم» منیژه حکمت، «کامیون» کامبوزیا پرتوی، «سرو زیرآب» محمدعلی باشه آهنگر، «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی «کار کثیف» خسرو معصومی، «ماهور»حمید زرگر نژاد و فیلم تحسین شده «مغزهای کوچک زنگ زده» هنوز وضعیت نمایش شان مشخص نیست: یکسری فیلم های اول همچون «پاسیو» مریم بحرالعلومی، «درساژ» پویا بادکوبه «گرگ بازی» عباس نظام دوست هم وضعیت نمایش شان معلوم نیست. به این لیست فیلم های جامانده از اکران سال های گذشته همچون «سوفی و دیوانه» مهدی کرم پور و… را هم اضافه کنید.
به احتمال فراوان نیمه دوم امسال دوباره با داستان کمدی بلبشوی نمایش فیلم ها و حرف وحدیث هایی پیرامون فیلم سوزی از یک سو و قصه ملودرام ناله و فغان فیلمسازان از چگونگی نمایش فیلم شان در سینماها از سوی دیگر مواجه خواهیم شد.
اما آنچه در این گزارش مطرح است بحث کیفیت فیلم های کمدی است که این روزها در معرض دید خانواده ها قرار داردو پرسش اینجاست آیا هر فیلمی را می توان کمدی نامید؟ صرف داشتن چند لحظه خنده دار با انبوهی از دیالوگ های سطحی و بی ارزش را فیلم کمدی می گویند؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اینها ماموریت دارند که نشان دهند همهچیز خوب است!/ گفتوگو با محمدعلی سجادی
- گفتوگو با مستانه مهاجر کارگردان فیلم «جوجه تیغی»/ زنان در تمام جهان مهجور هستند
- گفتگو با عادل تبریزی کارگردان «گیجگاه»/ سینمای ایران هیچ مراقبتی از هنرمندان واقعی خود نمیکند
- علیرضا حسینی، عضو هیاتمدیره خانه سینما: هنرمند ممنوع از کار نداریم، ممنوعالخروج چرا!
- دوران شکوه باغ از خاطرمان رفته؛ جشنواره جهانی/بینالملل فجر چه بود و چه شد
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- صانعی مقدم خبر داد: «هنر و تجربه» صاحب جشنواره میشود
- «ایتالیا ایتالیا»؛ تنفس در فضایی تازه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





