
محمد تاجیک :
محمد حسین نیرومند مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای پروانه نمایش به تازگی گفت وگو یی با ایرنا داشته و در اظهاراتی از اینکه سعید روستایی چرا در فیلمش درباره مسببین اصلی این تحریم ها چیزی نگفته است انتقاد کرده است .
به نظر می رسد آقای نیرومند ، سینما را با روزنامه اشتباه گرفته است .سینما تفاوتهای اساسی با روزنامه دارد. سال ۸۰ که فیلم سگ کشی آقای بیضایی پر فروشترین فیلم سال شد ، گفت وگویی در خبرگزاری ایسنا با آقای بیضایی انجام دادم که تیتر آن ، این بود : سینما روزنامه نیست …آقای بیضایی در آن مصاحبه گفته بود : سینما نمیتواند هر روز دردهای جامعه را بگوید. باید چیزی را بگوید که با دوامتر و ماندنی است دردهای جامعه را میتوان در روزنامهها و تلویزیون گفت .
با این اظهارات آقای بیضایی می توان این استنباط را کرد که سینما می تواند به مسائل روز به گونه ای بپردازد که تاریخ مصرف دار و کهنه نشود و به شکل شعاری هم نباشد . سینما سینماست و سینما روزنامه نیست و جای دادن شعار و نوشتن بیانیه هم نیست .
این توقعی که آقای نیرومند از فیلم سعید روستایی دارند احتمالا فقط در فیلمهای برخی از فیلمسازان محبوب آقای نیرومند می توان آن را پیدا کرد .سینما باید با ظرافت خاصی به موضوعات بپردازد که هم شعاری نباشد و هم تاریخ مصرف دار نشود .
این انتظاری که آقای نیرومند از فیلم برادران لیلا دارند حتی در فیلمی مثل آژانس شیشه ای که محبوب ترین فیلم جریان اصولگرا پس از انقلاب است هم وجود ندارد …اگر قرار بود انتظارات مدیرانی چون نیرومند در این فیلمها برآورده شود احتمالا دیگر آژانس شیشه ای ، آن فیلمی نبود که این همه علاقه مندان سینما طرفدارش باشند .
این جور انتظارات را فقط در روزنامه ها و سایتها و بیانیه ها می شود برآورده کرد و در سینما باید با ظرافت بسیار بیشتری به موضوعات پرداخت ، حتی در سینمای جریان مقابل ، یعنی سینمای منتقد و مخالف جمهوری اسلامی ، از این توقعات عجیب و غریب دارند و خیلی فرقی با جریان اصولگرا ندارند .
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند





