سینماسینما با مرور آثار سینمای ایران به استقبال جشنواره فیلم فجر می رود. در گام نخست فیلم «یک روز بخصوص» ساخته همایون اسعدیان را مرور می کنیم.
به گزارش سینماسینما، همایون اسعدیان در ادامه تغییر لحن آثارش این بار نیز با پیش زمینه موضوعی اجتماعی به سراغ ساخت «یک روز بخصوص» رفت که مهمترین مولفه اش ملتهب بودن آن است. قصه فیلم جدید همایون اسعدیان نشان می دهد او راه مهمی را در سینما در پیش گرفته و به نظر می رسد بعد از آزمون و خطاهای مختلفش در آثار نخستین خود به یک تصمیم واحد برای ادامه مسیر رسیده است و « یک روز بخصوص» می تواند نقطه مهمی در کارنامه کاری اسعدیان باشد. ترکیب حضور بازیگران در «یک روز بخصوص» نشان می دهد با فیلم مهمی در جشنواره امسال روبرو هستیم. حضور پریناز ایزدیار بعد از موفقیت در فیلم «ابد و یک روز» در کنار مصطفی زمانی و فرهاد اصلانی فیلم جدید همایون اسعدیان را اثری کنجکاوی برانگیز کرده است.
اسعدیان «یک روز بخصوص» را پس از چهار سال دوری از سینما سال گذشته کلید زد و فیلمبرداری فیلم جدیدش را زمستان سال گذشته در تهران به انجام رساند. بهتازگی پروانهی نمایش فیلم هم صادر شده و اولین نمایش آن در جشنوارهی فیلم فجر امسال است.
این فیلم که تهیهکنندگی آن نیز بر عهدهی اسعدیان بوده، هماکنون آماده نمایش است و مدتی پیش نسخهای از آن برای بازبینی هیئت انتخاب به دفتر جشنواره فیلم فجر تحویل داده شده است.
اسعدیان در گفتوگویی کوتاه با سینماسینما، حال و هوای فیلم جدید خود را چنین روایت میکند: «فیلم پرده از لایههایی در جامعه برمیدارد که تا الان کمتر کسی در سینما سراغ تصویر کردن آن رفته است.»
به گفته اسعدیان، او در فیلم جدید خود یکی از دغدغههای جدی جامعه را بیان میکند و برای روایت قصه به گفته خود سری به پستوهای جامعه زده است، هزارتویی که تاکنون چندان دوربین سینما سراغ آن نرفته است.
ماجرای فیلم اسعدیان از زمانی آغاز میشود که حامد با بازی مصطفی زمانی باید برای عمل قلب خواهرش دست به یک انتخاب بزند، انتخابی که جریان زندگی او را با تغییراتی روبرو میکند.
در خلاصه داستان «یک روز بخصوص» که فیلمی در ژانر ملودرام و با مضمونی اجتماعی است، آمده: «حامد باید برای عمل قلب خواهرش دست به یک انتخاب بزند، انتخابی که در آینده مسیرهای متفاوتی را پیش روی او قرار داده است».
عوامل فیلم و بازیگران:
در این فیلم مصطفی زمانی، فرهاد اصلانی، پریناز ایزدیار، محسن کیایی، شیرین آقا کاشی، شیرین یزدانبخش، با معرفی افسانه کمالی و مجتبی پیرزاده و همراهی ایلیا نصرالهی به عنوان بازیگر خردسال فیلم، حضور دارند.
اسامی دیگر عوامل تولید «یک روز بخصوص» عبارتند از: تهیهکننده و کارگردان: همایون اسعدیان، نویسندگان: همایون اسعدیان و مجید قیصری، مجری طرح: مازیار میری، مدیر فیلمبرداری: علی قاضی، مدیر برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان: مریم هژیروند، طراح چهرپردازی: مهرداد میرکیانی، طراح صحنه و لباس: کامیاب امین عشایری، صدابرداران: ساسان نخعی، محمود کاشانی، مدیر تولید: مجید کریمی، منشی صحنه: ندا قائدی، دستیار اول فیلمبردار: آرش رمضانی، عکاس: مهدی دلخواسته، مشاور رسانهای: بیتا موسوی، مدیر تدارکات: سیدرسول سیدحاتمی.
«بوسیدن روی ماه» آخرین فیلم اسعدیان بوده که به نمایش عمومی درآمد و اکران آن در سال ۱۳۹۰ با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شد.
نکته مهم و غافلگیرانه فیلم:
بعد از «طلا و مس» اسعدیان نشان داد توانایی خوبی در بازی گرفتن از بازیگرانش دارد و به احتمال زیاد در کنار موضوع ملتهب و پرداخت خوب قصه می توان روی بازی بازیگرانش حساب ویژه ای باز کرد. شاید «یک روز بخصوص» یک فرهاد اصلانی متفاوت را روبروی مخاطب قرار دهد.
آنونس فیلم «یک روز بخصوص» را می توانید اینجا ببینید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- همایون اسعدیان مدیرعامل خانه سینما شد
- بازیگران سریال «از یاد رفته» معرفی شدند
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- نامه یک دستیار کارگردان به همایون اسعدیان/ به ماجرای فساد در سینما، پلتفرم و تلویزیون، کلانتر نگاه کنید
- عکسی قدیمی که شبنم مقدمی منتشر کرد/ تنابنده، اصلانی و مقدمی؛ ۲۱ سال پیش
- دبیر شورای صنفی نمایش مطرح کرد: اکران عیدفطر به جای اکران نوروز ۱۴۰۴/ ارائه طرحی برای تغییر قیمت بلیت سینما
- «دایی جان ناپلئون» وفادارانهترین اقتباس سینما است/ هزینه سانسور ادبیات کمتر از سانسور سینما است+ ویدئو
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ از دعوا بر سر اکران ۱۰ فیلم کمدی تا اجبار در دادن یک حق وِتو
- به مناسبت عید سعید فطر؛ شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، بهرام افشاری و هانده اَرچل روی پرده سینماها
- رایزنی برای ادامه اکران چند فیلم در نوروز
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





