سینماسینما، محمد حقیقت-کن: هرساله مجلات مختلف سینمایی درطول جشنواره از منتقدین میخواهند که به فیلمها ستاره بدهند، با توجه به اینکه روزهای آخر جشنواره را میگذرانیم جدول ستاره در مجلات مختلف کنجکاوی برانگیز شده.
هفته نامه فیلم فرانسه از ۱۵ منتقد سرشناس این کشور نظرخواهی کرده که آنها به تعداد کمی از فیلمها نشان نخل طلا داده اند و کلا ستاره ها از بیارزش تا نخل طلا رده بندی شده اند، در این میان فیلم آنت اثر لئو کاراکس توانسته با سه نشان نخل طلا و فیلم ژاپنی رانندگی ماشین من، شکستگی از کشور فرانسه، جزیره برگمان از فرانسه، و قهرمان اثر اصغرفرهادی امتیازات بیشتری به دست آورند. اما فیلمهایی هم وجود دارند که نظر کاملا منفی یا متوسط به دست آورده اند. بدون شک مطرح ترین سینماگر ایرانی در غرب اصغر فرهادی است. تعدادی از روزنامه ها، سایت ها هم نظرات گوناگون درباره فیلمها بازتاب داده اند: منتقدینی از کایه دوسینما، لیبراسیون و لوموند، نظر چندان مساعدی درباره «قهرمان» ارائه نکرده اند و آنرا متوسط ارزیابی کرده اند برعکس، ماهنامه پزیتیف، به این فیلم بالاترین درجه، یعنی نخل طلا داده است و همچنین روزنامه لاکروا نخل طلا داده و منتقدین لومانیته هم به این فیلم نشان نخل طلا داده اند. روزنامه تله ماتان هم سه ستاره داده است. درضمن هفت منتقد این جدول هنوز نظر نداده اند یا هنوز فیلم را ندیده اند. جدا از این مسئله امسال برخی فیلم های مسابقه، هم نشان بی ارزش گرفته اند. باید یادآوری کرد که سلیقه ها و دیگر مسایل نیز همواره در نظر دادن منتقدین بی تاثیر نبوده و نیست. حال باید بقیه فیلمهای مسابقه را دید تا به یک جمع بندی کلی درباره جشنواره کن امسال رسید. تا پایان آیا نظر داوران با نظر منتقدین و تماشاگران، یکی خواهد بود یا در روز آخر، شاهد غافلگیریهایی خواهیم بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





