سینماسینما، محمد حقیقت-ونیز: «مونالیزا و ماه خونین» با تشویقهای تماشاگران، فیلم محبوب روز پنجم جشنواره ونیز شد.
صبح یکشنبه ۵ سپتامبر باشادی وصف ناپذیری از سالن بزرگ جشنواره بیرون میآییم. با پایان نمایش «مونالیزا و ماه خونین» اثر استادانه آنا لیلی امیرپور، این فیلم مورد تشویق های زیادی قرار میگیرد. این فیلمساز تا به اینجای کارش به اوج پختگی کار هنریاش نائل آمده است.
داستان فیلم از این قرار است: درسلول محدود یک بیمارستان روانی، زنی جوان (مونا لیزا) که اصلیت چینی دارد مورد تمسخر و اذیت پرستار خشن خود قرار میگیرد، در مونالیزا گاهی نیرویی ماورایی وجود دارد که قادر است اسلحه آدمهای خبیث را علیه خود آنها با قوه تخیل به کار گیرد. بدین وسیله او پرستار نگهبان را به دست خودش نابود کرده و از زندان میگریزد. با لباسهای خونین در شب با آدمهای شرور در خیابانها برخورد میکند تا اینکه یکی از آنها با وی از در دوستی وارد میشود و از دست پلیسی که به دنبال اوست، نجاتش میدهد. درجای دیگری وی یک رقصنده کلوپ های شبانه را از دست اشرار نجات میدهد، رابطه عمیقی با او و بعدا با پسرخردسالش در منزل برقرار میکند. همواره رابطه مونالیزا با ماه فوقالعاده است گویی قدرت متافیزیکی خود را از ماه میگیرد.
کارگردان در میزانسن ها به دقت از ماه استفاده کرده چه در تصاویر و چه در آسمان و چه در اشیا، این ماه حضور معناداری دارد. فیلم از رویاها و جنگل های تنیده در هم آغاز میشود و در پایان داستان نیز هنگامیکه مونالیزا موفق به فرار میشود، کارگردان از المان آسمان هم با هوشمندی استفاده میکند.
انتخاب یک زن جوان چینی به عنوان قهرمان داستان که قدرتی خارق العاده دارد آیا میتواند یک پسزمینه سیاسی (قدرت نامریی) در جهان و به ویژه در آمریکا داشته باشد؟ و آیا در فکر نویسنده سناریو چنین چیزی وجود داشته است؟ در هر حال همه جا پلیس آمریکا به دنبال مونالیزا که قدرت جادویی دارد، است. باید دید دیگر منتقدان درباره این تفسیر چه فکر میکنند! آنچه که مسلم است قدرت خانم امیرپور در میزانس و سناریو نویسی در ژانر حدودا «فانتاستیک» قابل تقدیر است و این فیلم یکی از بهترین آثار امسال ونیز خواهد بود که شایسته جایزه ای نیز است.
درعین حال فیلم آرژانتینی به نام «مسابقه اصلی» که طنز بی نظیری دارد را نباید از یاد برد که به زندگی مرد هشتاد ساله ای میپردازد. او قبل از اینکه ثروت عظیم خود را به یک فونداسیون خیریه ببخشد می گوید اول از زندگیاش یک فیلم درخور اهمیت بسازند و یک کارگردان خوب برای این فیلم پیدا کنند. این اثر روحیه شاد و سرخوشی به جشنواره داد که باطنز ستایشآمیزی ساخته شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- مارکو مولر مدیر هنری یک جشنواره ایتالیایی شد
- سینماسینما/ گزارش کوتاه محمد حقیقت از نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره کن
- به ریاست فیلمساز اسپانیایی؛ هیات داوران هفته منتقدین بینالمللی کن معرفی شد
- فیلم افتتاحیه جشنواره کن معرفی شد/ آغاز با کمدی
- کدام پلان تاریخ سینما با بیشترین برداشت به ثبت رسیده است
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- در پی بالا رفتن اجاره بها؛ سینماهای خیابان شانزهلیزه بسته میشوند
- تظاهرات «برای فلسطین آزاد» مقابل مقر برگزاری مراسم اسکار
- چه کسانی باید اسکار ۲۰۲۴ را ببرند؟!
- «آیههای زمینی» در فرانسه اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»