سینماسینما، هالیوود ریپورتر، مترجم: ماریا تابع بردبار: دادگاه ایران آزاده مسیحزاده را در دعوای افترای اصغر فرهادی بیگناه دانست.
اما دادگاه تهران همچنان باید در مورد دعوای سرقت ادبی مسیحزاده علیه فرهادی رأی دهد که در آن آزاده مسیح زاده ادعا میکند اصغر فرهادی ایدهی درام برندهی جشنواره کن یعنی فیلم قهرمان را از مستند او دزدیده است.
آزاده مسیحزاده، دانشجوی سابق اصغر فرهادی که این کارگردان ایرانی برندهی دو جایزه اسکار را به سرقت ایدهی فیلم جدیدش، قهرمان، از مستند خود متهم کرده بود، از سوی دادگاه ایران از اتهام افترا تبرئه شد. فرهادی پس از آن که مسیحزاده بهطور علنی مدعی شد که طرح داستانی فیلم قهرمان مستقیماً از مستند دو سر برد، دو سر باخت(۲۰۱۸) او گرفته شده، از مسیحزاده شکایت کرده بود. مسیحزاده در واکنش به این اقدام علیه فرهادی دادخواست دعوی سرقت ادبی داد.
دادگاه ایران اکنون شکایت فرهادی برای افترا را رد کرده و گفته است که «شواهد کافی» برای اثبات ادعاهای کارگردان مبنی بر اینکه مسیحزاده عمداً با ادعاهای سرقت ادبی خود سعی در صدمه زدن به شهرت این کارگردان را داشته، وجود ندارد. فرهادی همچنان میتواند به این حکم اعتراض کند. اگر مسیحزاده مجرم شناخته میشد، احتمالاً با مجازات تا دو سال زندان و همچنین ۷۴ ضربهی شلاق مواجه میشد.
دادگاه هنوز دربارهی دعوای ادعای سرقت ادبی مسیحزاده رأی نداده است و مشخص نیست که آیا تبرئهی مسیحزاده بر دادخواست او علیه فرهادی تأثیر خواهد گذاشت یا خیر.
پروندهی سرقت ادبی بر شباهتهای بین طرح مستند دو سر برد، دو سر باخت و فیلم قهرمان تمرکز دارد. هم مستند و هم فیلم بلند، داستان مردی در مرخصی از زندان بدهکاران است که به طور تصادفی با یک کیف پول حاوی سکههای طلا برخورد میکند. اما وقتی سعی میکند آنها را بازگرداند، همه چیز پیچیده میشود و این مرد در کانون یک کمپین رسانهای قرار میگیرد که امیدوار است تصویرش را از خلافکار سابق به نیکوکار فداکار تبدیل کند. در سال ۲۰۱۴ در ایران مسیحزاده در کارگاه مستندسازی اصغر فرهادی دربارهی فیلم خود تحقیق کرد و آن را پروراند.
فرهادی به نوبهی خود تمامی اتهامات را رد میکند و مدعی است که به طور مستقل در مورد داستان اصلی که مستند مسیحزاده بر اساس آن ساخته شده، تحقیق کرده است.
در صورتی که دادگاه، فرهادی را به جرم سرقت ادبی از مستند دو سر برد، دو سر باخت مجرم تشخیص دهد، او ممکن است مجبور شود «کلیهی درآمد حاصل از نمایش فیلم قهرمان چه در سینماها چه آنلاین» را به مسیحزاده بدهد. این فیلم که سال گذشته در کن اکران شد و جایزهی بزرگ هیئت داوران را از آن خود کرد، (به طور مشترک) حدود دو و نیم میلیون دلار از اکران بینالمللی سینما کسب کرد. قهرمان به طور اختصاصی از سرویس اینترنت آمازون پرایم پخش میشود.
مسیحزاده که از طریق واتسپ در ایران تماس گرفته است به هالیوود ریپورتر گفت: «اصلا خوشحال نیستم. فقط خیالم راحت شد. خوشحال نیستم چون برای آقای فرهادی به عنوان استاد احترام زیادی قائل بودم. گاهی اوقات، فکر میکنم از ابتدا نباید موضوع را علنی میکردم.»
هالیوود ریپورتر تنها نشریه انگلیسی زبانی است که به طور گسترده در مورد این پرونده گزارش داده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- نقدی بر چهار فیلم کوتاه/ از کوری خودخواسته تا نمایش ساختار روانی دیکتاتورها
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





