یک بار دیگر به اواسط فصل زمستان و ماه بهمن و ایام دههی فجر رسیدیم. ضیافت برپا شده است و سینمادوستان و اهالی سینما از امروز دور هم جمع میشوند تا کارنامهی سال آیندهی سینمای ایران را با تمام غایبان بزرگش به تماشا بنشینند.
سینماسینما، رضا حسینی:
ضیافت
یک بار دیگر به اواسط فصل زمستان و ماه بهمن و ایام دههی فجر رسیدیم. ضیافت برپا شده است و سینمادوستان و اهالی سینما از امروز دور هم جمع میشوند تا کارنامهی سال آیندهی سینمای ایران را با تمام غایبان بزرگش به تماشا بنشینند و شاهد رقابت فیلمهای انتخابی در بخشهای مختلف سیوپنجمین دورهی مهمترین رویداد سینمای ایران یعنی جشنواره فیلم فجر باشند. مراسم افتتاحیه دیروز برگزار شد و در یکی از مهمترین بخشهای آن از چهار سینماگر پیشکسوت (غلامرضا موسوی، فرهاد توحیدی، محمد کاسبی و تورج منصوری) در قالب بزرگداشتهایی تجلیل شد. علاوه بر دبیر جشنواره (محمد حیدری)، تورج منصوری هم از حادثهی ساختمان پلاسکو و شهدای آتشنشان گفت و یاد قربانیان را گرامی داشت. صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، این دوره را جشنوارهی «نشاط و امید» نامید و حجتالله ایوبی، رییس سازمان سینمایی، از اقدام ترانه علیدوستی در تحریم اسکار تقدیر کرد. امسال دو بخش «مسابقهی سینمای ایران، سودای سیمرغ» و «چشمانداز سینمای ایران» همهی ۴۴ فیلم ایرانی جشنواره را در خود جای دادهاند و دیگر خبری از تقسیمبندیهای گذشته («نگاه نو» ویژهی فیلمهای اول و دوم یا بخش «هنر و تجربه» با فیلمهای خاص خودش) نیست. در ضمن همهی این فیلمها از شانس کسب سیمرغ مردمی برخوردارند. بجز مستندها که دوسه سالی است دوباره به جشنواره فجر بازگشتهاند، فیلمهای کوتاه هم پس از غیبتی چندساله دوباره وارد گردونهی جشنواره شدهاند. فقط امیدواریم این دورهمی پایدار باقی بماند و درسهایی که از حذف فیلمهای مستند و کوتاه جشنواره فجر گرفته شد آویزهی گوش شوند تا دوباره در یک چرخهی تاریخی و پس از گذشت دوسه سال، بهتدریج شاهد تکرار اعتراضها به حضور فیلمهای مستند و کوتاه در جشنواره فجر و طرح این موضوع نباشیم که هر یک از آنها برای خودشان جشنوارهای مستقل و معتبر دارند و لازم نیست جشنواره چنین عریض و طویل برگزار شود! یک بار برای همیشه بپذیریم که جشنواره فجر، جشنوارهی جشنوارههاست و میخواهد همه را راضی نگه دارد و با کمترین حواشی ممکن برگزار شود. خلاصه اینکه دوستان قدیم و جدید، کوتاهها و بلندها، مستند و داستانی گرد هم آمدهاند و ضیافت برپاست.
جوانی با جوانی
لااقل در یک دههی گذشته سال به سال بر تعداد فیلمسازان جوان و تازهوارد سینمای ایران افزوده شده و همواره غافلگیریهای خاطرهانگیزی را برای شیفتگان سینما رقم زده است. برای نمونه فقط کافی است به سال گذشته نگاهی بیندازیم و اینکه چهطور سعید روستایی با اولین فیلم بلند سینماییاش، ابد و یک روز، نهفقط عموم تماشاگران و منتقدان را به تحسین واداشت بلکه نُه سیمرغ جشنواره را هم تصاحب کرد و در زمان اکران هم به فروشی حدود یازدهونیم میلیارد تومان رسید. اما شگفتی امسال، فارغ از کیفیت آثار فیلماولیها – که در نمایشهای ویژهی پیش از جشنواره برخی از منتقدان را راضی کردهاند و نوید اتفاقهای جالب توجهی را در طول جشنواره میدهند – به تعداد و کمیت حضور تازهواردهای سینمای ایران برمیگردد. امسال در جشنواره فجر، نوزده فیلماولی داریم که از هر نظر رکورد حیرتانگیزی است؛ و جالبتر اینکه این تعداد از میان هشتاد فیلم اول ارائهشده به جشنواره انتخاب شدهاند! بیتردید جوانی و شادابی سینمای ایران با جوانی و فکرهای نویی که از راه میرسند، رقم خواهد خورد.
آنچه زنان میخواهند
دستکم چند سالی است که در محافل و جشنوارههای جهانی بیش از گذشته به اقلیتهای فیلمساز از جمله زنان توجه میشود. در این خصوص امسال جشنواره فجر هم از قافله عقب نمانده است و از ۴۴ فیلم ایرانی حاضر، ۹ فیلم توسط کارگردانان زن ساخته شدهاند که عبارتند از: خانهی دیگری (بهنوش صادقی)، دریاچهی ماهی (مریم دوستی)، ویلاییها (منیر قیدی)، مادری (رقیه توکلی)، مستند صفر تا سکو (سحر مصیبی)، ناپدید (فرحناز شریفی)، زیر سقف دودی (پوران درخشنده)، اسرافیل (آیدا پناهنده) و فصل نرگس (نگار آذربایجانی). اما داستان به همین جا ختم نمیشود و در این میان فیلمهایی هم هستند که کاملاً زنانه یا خیلی فمینیستی به نظر میرسند و اگر تماشاگر بدون دانستن نام کارگردان به تماشای آنها بنشیند، بهراحتی نمیتواند به حضور یک کارگردان مرد در پشت دوربین آنها برسد. شاید مهمترین نمونه در بین این فیلمها، ترومای سرخ به کارگردانی اسماعیل میهندوست باشد؛ فیلمسازی که شخصیتهای اصلی اولین تجربهی سینماییاش، برخورد خیلی نزدیک (۱۳۸۷) هم دو زن بودند با بازیهای آنا نعمتی و لادن مستوفی. در بین سایر فیلمهای این دوره، شش ویلاییها (منیر قیدی)فیلم هم از اسامی زنانه در عنوانشان استفاده کردهاند که به این ترتیباند: سارا و آیدا (مازیار میری)، نگار (رامبد جوان)، آذر (محمد حمزهای)، سوفی و دیوانه (مهدی کرمپور)، آباجان (هاتف علیمردانی) و شماره ۱۷ سهیلا (محمود غفاری)؛ و به طور طبیعی از همین عنوانها میتوان حدس زد که با چه جنس از داستانهایی روبهرو هستیم و چهقدر حضور زنان در این فیلمها پررنگ است. آیا این همان چیزی نیست که زنان میخواهند؟
بازی بزرگان؟
از میان بزرگانی که عدم حضورشان در این دوره احساس میشود و با فیلمهایشان میتوانستند رقابت را هرچه گرمتر کنند، میتوان از کیانوش عیاری و شهرام مکری نام برد که بزرگترین غایبان جشنواره سیوپنجم هستند؛ عیاری هنوز تکلیف فیلم قبلیاش، خانهی پدری (۱۳۸۹) مشخص نیست (و در واقع با یک نمایش عمومی کمتر از دو روز و بعد توقیف شدنش، رکوردار کوتاهترین اکران در سینمای ایران است). علاوه بر کاناپهی عیاری و هجوم مکری، لرد (محمد رسولاف) و ملی و راههای نرفتهاش (تهمینه میلانی) دیگر فیلمهای کارگردانان شناختهشدهی سینمای ایران هستند که از دور رقابت و حضور در جشنواره امسال کنار گذاشته شدهاند. با وجود همهی حواشی و اعتراضهای صورتگرفته، مسئولان برگزاری جشنواره اعلام کردهاند که فقط «کیفیت» فیلمها معیار انتخابشان بوده است. با این تفاسیر بازی نامهای بزرگ در کار نیست مگر اینکه واقعاً «کیفیت» فیلمهای راهیافته به جشنواره بتوانند بزرگان تازهای را به سینمای ایران معرفی کنند و قواعد بازی را به نفع «بزرگان تازهوارد» تغییر دهند!
منظمِ بینظم!
امسال انبوهی از اقدامهای پیشگیرانه برای جلوگیری از بینظمی در اجرای هرچه «باشکوهتر» مهمترین رویداد سینمای ایران انجام شد اما به شکل عجیب و باورنکردنیای، بینظمیها خیلی زودتر و در قالبهای پیچیدهتری خودشان را نشان دادند و حتی یکی از نشستهای خبری دبیر جشنواره تا حدی به نشست عذرخواهی در زمینههای مختلف بدل شد! پیش از شروع جشنواره هم تنها مجموعهی رسمی نویسندگان سینمای ایران یعنی «انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران» مشکلهای زیادی با برگزارکنندگان جشنواره پیدا کرد و از آمارهای اشتباهی که در برنامهی تلویزیونی هفت ارائه شد تا تحریم جلسههای پرسشوپاسخ، مجبور به صدور بیانیه و دفاع از خود شد. از بُعد شخصی هم فقط کافی است به نحوه و زمان صدور کارتهای جشنواره برای اهالی رسانه و خبرنگاران توجه کرد که اغلبشان دیروز و حتی در ساعتهای پایانی روز توزیع شدند (موضوعی که دستکم در سالهای اخیر هرگز با این میزان از بینظمی شاهدش نبودهایم)؛ و البته هنوز هم با وجود اینکه فقط چند ساعت تا شروع نمایشهای برج میلاد زمان باقی است، بعضی از کارتها هنوز به دست صاحبان آنها نرسیده است و حتی این جمله هم شنیده شده که «سانس اول که یک فیلم مستند است»! به هر حال ظاهراً در کنار دویدن هر ساله برای تصاحب صندلی و جای نشستن که امسال از مراسم افتتاحیه شروع شده است و دیروز در گزارشهای مختلف نوشتاری و تصویری به آن اشاره شد، اهالی رسانه امسال باید تا آخرین لحظهها و شاید چند روز اول، همچنان در جستوجوی کارت خبرنگاریشان باشند و بعد از آن میتوانند خوشبختی را در «کاخ» جشنواره جستوجو کنند!
منبع: ماهنامه سینمایی فیلم
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت کیانوش عیاری با نمایش «شبح کژدم»
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
- نسخه اصلی «خانه پدری» آنلاین اکران شد
- یک نمایش برای «خانه پدریِ» کیانوش عیاری
- از راههای رفته/ چیزهایی که نباید میگفتم!
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





