مهران مدیری و احسان علیخانی اولین چهره های رانت بگیر سینما و تلویزیون نیستند، آخرین هم نخواهند بود. رقمی که به این دو نفر هدیه شده در مقابل ارقامی که در تمام این سال ها به واسطه چهره بودن یک نفر به دستش رسیده رقم بزرگی نیست. حتی شاید اگر در شرایطی صادقانه به سر می بردیم یا از زندگی این دوستان بزرگوار خبر داشتیم، کمک هایی که به واسطه نام و چهره شان به آنها شده ارزشی بسیار بیشتر از این ارقام اهدایی بانک ثامن الحجج داشته باشد و این میلیاردها هم ناچیز به نظر برسند. هدیه ها و کمک ها همیشه به بهانه ای به دست چهره ها می رسد و هردو طرف ماجرا هم بهانه های خاص خود را برای اهدا و پذیرش دارند. قاعدتا هنرمندی مانند مهران مدیری، بعد از این همه سال فعالیت و ساختن سریال های خاطره انگیز خود را محق دریافت این هدیه ها می داند. بقیه هم همین طور. همیشه بهانه ای هست: برای مجری ای مثل احسان علیخانی همین که یکی از پربیننده ترین برنامه های تلویزیون در ماه رمضان را اجرا می کند و به همان اندازه که مخاطب دارد، منتقد هم دارد کافی است تا مدیران همتراز با مدیران رسانه ملی را قانع کند که باید به او کمک کنند و دستش را بگیرند. حتی اگر بخواهیم در حق این دو چهره بی انصافی نکنیم، می توانیم نگاهی به فهرست منتشرشده ای بیندازیم که همین چند ماه پیش مشخص کرد هرکدام از کارگردان های بنام سینمای ایران، چه میزان وام از بنیاد فارابی دریافت کردند و چطور وام های خود را فراموش کردند و بدهی را پس نداده اند یا می شود یادآوری کرد که روزگاری در سازمان سینمایی رسما اعلام شد که اگر فیلمسازان سراغ سوژه «فتنه» بروند، به بهانه این فرهنگ سازی بزرگ، نه تنها بودجه میلیاردی به دست شان می رسد که حتی کمک هایی مانند فروش بلیت و اختصاص تعداد بالایی سالن سینمایی هم در بسته پیشنهادی سازمان برای آنها قرار می گیرد. همین طور هم شد. عده ای فیلم ساختند و بودجه گرفتند و بعدتر هم مشخص شد بخشی از این پول ها به شرکتی رسیده که از آن همان مدیران بوده. این اتفاق ها باید دیگر برای ما طبیعی باشد. وقتی فرهنگ تحت تسلط سازمان های دولتی باشد یا انحصار رسانه ای وجود دارد چرا انتظار داریم که شفافیت مالی وجود داشته باشد و چهره های این حوزه خود را محق دریافت پول و کمک ندانند؟ در چنین شرایطی سلسله مراتب اداری برای همه یکسان رعایت نمی شود. مولفه های رسیدن کمک ها، اما و اگر های فراوانی دارد و هر هنرمندی چه در سینما و چه تلویزیون، از عهده تامین این مولفه ها برنمی آید. طبیعی است که آنهایی که در این مسیر تلاش کردند و سختی کشیدند، خود را محق بدانند و به همین راحتی جایگاه خود را رها نکنند. وقتی نه چرخ های صنعت سینما حرفه ای و به قاعده می چرخد و نه رسانه ملی معنای واقعی یک «رسانه» و «ملی» بودن را دارد، رسیدن خبرهایی مانند خبر مربوط به هدیه بانک ثامن الحجج به مهران مدیری و احسان علیخانی کاملا طبیعی و منطقی است. مسیر اصلی در چرخه ناقص سینما و تلویزیون همین است. اما با توجه به واکنش همان هایی که مخاطبان مدیری و علیخانی هستند و از صبح چهارشنبه مشغول اعتراض به این هدیه ها هستند، می شود یک گزینه دیگر را مطرح کرد: گزینه ای که این روزها در عالم سیاست هم مطرح شده و افکار عمومی هم به شدت از آن استقبال می کنند: شفاف سازی. به همان اندازه که می خواهیم سیاست مردان، مدیران و همه آنهایی که در نهادهای رسمی هستند و قدرتی دارند عملکردی شفاف داشته باشند، این را از باقی چهره ها در حوزه های دیگر هم بخواهیم. در چرخه معیوبی که رانت را متولد کرده، تاثیرگذاری چهره ها و هنرمندان هم می تواند چهره هایی را متولد کند که با واسطه هدیه های میلیاردی و امکانات مختلف فیلم، برنامه و محصول فرهنگی را تولید کنند که همزمان با موردعلاقه مردم قرار گرفتن، در جهت اهداف خاصی باشد. اما وقتی شفافیت از راه برسد و مردم بدانند که مجری ای که به فساد، مشکلات و… اعتراض می کند و یک درمیان دولت منتخب مردم را زیر ذره بین می گیرد یا هنرمندی که مقابل دوربین از بی عدالتی و بی انصافی گلایه می کند، پس از خاموش شدن دوربین ها با چه کسانی دست می دهد و چه هدیه هایی را می پذیرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
آخرین ها
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول