کارگردان انیمیشن «خوردم، خوردی» تاکید کرد که مرکز گسترش موقعیتی را برای دانشجویان انیمیشن فراهم کرده است تا با کمک مالی بتوانند به ساخت آثار خود بپردازند.
به گزارش سینماسینما، شیدخت دژم شهابی کارگردان انیمیشن پنج دقیقهای «خوردم، خوردی» و محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی که در دوازدهمین جشنواره پویانمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور داشت درباره داستان این انیمیشن گفت: داستان فیلم «خوردم، خوردی» درباره برهای است که در یک جشن عروسی ایرانی به دنبال مادر خود میگردد، او در این مسیر با آداب و رسوب غذا خودن ملتهای مختلف آشنا میشود. پیش از ساخت این فیلم همیشه در ذهن خود به این فکر میکردم که ما انسانها به چه حقی میتوانیم به راحتی جان یک موجود زنده را بگیریم و برای زندگی او تصمیم بگیرد.
او ادامه داد: ایده اولیه «خوردم، خوردی» از خوردن ماهی سفید روز اول عید به ذهن من رسید؛ این تضاد بزرگیست که هر موقعیت شادیای که برای ما انسانها پیش میآید به غم و عزاداری برای دستهای از حیوانات تبدیل میشود، مثلا شب عید، ماهیها، عید قربان، گوسفندها و… البته تاکید داشتم که این مساله را به ایران محدود نکنم و اتفاقات مشابهی را که در همه جهان اتفاق میافتد، نشان دهم.
این کارگردان در بخش دیگری از صحبتهایش درباره وضعیت انیمیشن ایران خاطرنشان کرد: انیمیشن ایران خیلی قوی و کار شده است اما متاسفانه حتی توسط مردم کشور خودمان هم دیده نمیشود چراکه بخش اعظمی از دنیای انیمیشن ایرانی را انیمیشن کوتاه تشکیل میدهد که تنها در جشنوارهها پخش میشوند و خیلی از مردم عادی هم آنها را دنبال نمیکنند یا از وجودشان آگاه نیستند. این مسائل باعث میشود که انیمیشن ایرانی به تعدادی مخاطب خاص محدود شود که بسیار ناراحتکننده است.
به گفته دژم شهابی؛ اکثر افرادی که در حوزه انیمیشن فعالیت میکنند برای شرکتهای خارجی کار میسازند چون متاسفانه اغلب انیمیشن هایی که توسط شرکت های داخلی ساخته میشوند به دلیل مشکلات مالی و… نمیتوانند از حداکثر پتانسیلهای افراد استفاده کنند.
این کارگردان درباره نقش مرکز گسترش در تولید انیمیشن ایرانی تصریح کرد: مرکز گسترش موقعیتی را برای دانشجویان انیمیشن فراهم کرده است تا با کمک مالی بتوانند به ساخت آثار خود بپردازند چراکه رشته کارگردانی انیمیشن بسیار پرکار و سنگین است و اکثر ما نمیتوانیم همزمان با تحصیل کار کنیم. مرکز گسترش با کمک مالی به دانشجویان باعث میشود که آنها روی ساخت فیلمشان تمرکز کنند و پایاننامه خوبی را ارایه دهند. البته مبلغهای دریافتی نسبت به استاندارهای جهانی پایین است.
او در پایان درباره جشنواره پویانمایی تهران تاکید کرد: این جشنواره مهمترین رویداد انیمیشن ایران است و من هر دو سال مشتاق برگزاری آن هستم، جشنواره جو خیلی صمیمی و دوستانهای دارد و از همه افراد و اتفاقات آن انرژی میگیرم. جامعه انیمیشن در طول این رویداد با یکدیگر ملاقات میکنند، فیلم میبینند و نقد میکنند که بسیار تاثیرگذار است، یکی از نیروهای محرکه من برای ساخت فیلم نیز این بود که اثرم را در این جشنواره ببینم و پذیرفته شدن آن بسیار برای من دلگرمکننده است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- اکران نوروزی ۴ مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره هپی ولی آمریکا
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- معرفی داوران چند بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام فهرست نامزدهای بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت»/ داوران معرفی شدند
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- معرفی مستندهای بلند و نیمهبلند هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی صربستان از سومین جشنواره فیلم مستند ایران
- معرفی ۲۰ مستند کوتاه راه یافته به بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت» هجدهم
- اکران آنلاین از سینماحقیقت حذف شد/ رأیگیری مردمی جشنواره زیر نظر خانه سینما
- «سینماحقیقت ۱۸» برگزار میکند؛ بزرگداشت ناصر ممدوح، مصطفی دالایی و ابراهیم سعیدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
- نگاهی به فیلم «دختر، پدر، دختر» ساخته پناهبرخدا رضایی/ آنچه میبینید، همان است که میبینید!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نخل طلای افتخاری به رابرت دنیرو سپرده میشود
آخرین ها
- فیلمهای کن ۲۰۲۵ اعلام شد/ فیلم جدید جعفر پناهی در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن
- درباره سریال معاویه؛ وقتی عربستان تاریخ خودش را هم تحریف می کند
- «داستانها و فیلمهای ابراهیم گلستان» منتشر شد
- پارک چان ووک فیلمش را به کن نفرستاد
- بازگشت تام کروز به جشنواره فیلم کن
- شیر طلای افتخاری ونیز به ورنر هرتزوگ تعلق میگیرد
- مخالفت صریح کانون کارگردانان با حکمِ محکومیت سازندگان «کیک محبوب من»
- استودیوی ایامسی میسازد؛ «خوشههای خشم» سریال میشود
- مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی معرفی شد
- میزبانی جشنواره انسی از ۴ انیمیشن ایرانی
- «۱۰۰۱» نوستالژی میشود/ گفتگوی محسن کیایی با دوبلورهای «فوتبالیستها»
- با حکم دادگاه انقلاب تهران؛ سازندگان «کیک محبوب من» به حبس محکوم شدند
- نخل طلای افتخاری به رابرت دنیرو سپرده میشود
- در آستانه انتشار سریال؛ پوستر رسمی «وحشی» رونمایی شد
- درباره «رها»/ تاراج
- راهیابی فیلم کوتاه «گوسفند» به سه جشنواره مورد تایید اسکار
- «سامپو» و «خو» در راه آمریکا و برزیل
- ۴روز مانده تا اعلام برنامه رسمی جشنواره؛ فیلم پرستاره وس اندرسون، شانس نخست افتتاح کن ۲۰۲۵
- ماه رمضان، افزایش قیمت بلیت یا ترامپ؟ ماجرای گیشه نوروزی سینما و انتظاراتی که برآورده نشد
- «برهوت» به روسیه میرود
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- «روزی روزگاری در هالیوود۲» در نتفلیکس با کارگردانی دیوید فینچر
- ۲ میلیون تماشاگر طی ۵ هفته؛ آیا گیشه سینماها در اکران نوروزی ناکام ماند؟
- الهه نوبخت آثار جشنواره سوئیسی را داوری میکند
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- انتشار فراخوان پانزدهمین دوره جوایز ایسفا
- مونا فرجاد با «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- اکران یک فیلم اقتباسی؛ «هنری جانسونِ» دیوید ممت روی پرده میرود
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟