عزتالله ضرغامی پس از سه سال دوری از صداوسیما درباره دوران ۱۰ ساله ریاستش بر این سازمان، معتقد است: فکر میکنم من به تنها مدیری معروف بودم که هرگز از هیچکس به خاطر حرفها، تهمتها و یا حرفهایی که خلاف بود، شکایت نکردم. در این خصوص من یک رکورد ۱۰ سال و نیمه را که رییس صداوسیما بودم حفظ کردم.
رییس اسبق سازمان صداوسیما و عضو شورای عالی فضای مجازی در گفتوگو با ایسنا درباره حالوهوای این روزهای صداوسیما و همچنین فعالیتهایی که این روزها انجام میدهد، سخن گفت؛ اینکه در این سه سال، بیشتر تمرکزش بر فضای مجازی بوده است و فرصت اینکه بتواند در بخشهای حرفهای تمرکز داشته باشد و ارزیابی دقیقی از صداوسیما منتقل کند، نداشته است.
محدودیتهای صداوسیما را میدانم
سید عزت الله ضرغامی درباره این وضعیت حال حاضر صداوسیما اظهار کرد: من فقط میتوانم خدا قوت و خسته نباشید به همه بچههای رادیو و تلویزیون بگویم. چون محدودیتهایشان را میدانم و به مشکلاتشان واقف هستم. علیرغم همه این مشکلات زحمت میکشند و خیلی از اوقات بیتوقع کارهای شایستهای انجام میدهند، بدون اینکه بخواهند از امکاناتی که در اختیارشان است برای توجیه خودشان استفاده کنند.
وی ادامه داد: از مظلومیتهای عوامل و مدیران صداوسیما این است که کار زیاد میکنند، ولی به دلایل مختلف از امکاناتی که در اختیارشان است برای توجیه و تبیین کارشان استفاده نمیکنند؛ البته من در این سالها بیشتر تمرکزم بر روی فضای مجازی بوده است و فرصت این را نداشتهام که بتوانم بر روی صداوسیما ارزیابی دقیق داشته باشم. در طول این مدت به صداوسیما هم نرفتهام؛ البته این توقف شکسته شد و من یکی ـ دو روز قبل برای ضبط برنامه «سینما یک» در دوره جدید به صداوسیما رفتم و به دوستان شبکه یک و مدیر محترم و عوامل خسته نباشید گفتم و راجع به فیلم مورد علاقهام در این زمینه گفتوگو کردم.
ضرغامی در ادامه درباره سازمان صداوسیما و سالهایی که در آن حضور داشته، معتقد است: در صداوسیما به تنها مدیری معروف بودم که هرگز از هیچکس به خاطر حرفها و تهمتهایی که خلاف بود، شکایت نکردم و در این خصوص یک رکورد ۱۰ سال و نیمه را حفظ کردم.
او تاکید کرد: در مدتی که در صداوسیما بودم از هیچ فرد، هیچ نهاد و از هیچ موسسه و رسانهای شکایت نکردم؛ این در حالی است که خیلی حرفهای خلاف هم به صداوسیما و شاید به خود من زدند اما علیه هیچکس شکایت نکردیم. حتی وقتی تصمیم به پاسخ می گرفتیم، به عنوان مثال از هزار تا یک نمونه را پاسخ میدادیم، آن پاسخها را هم نمیزدند چون میدانستند اگر نزنند ما دیگر شکایت نمیکنیم. چرا که اخلاق ما را میدانستند. من این رکورد را حفظ کردهام آن هم به خاطر اعتقادم نه به خاطر اینکه رکورددار بشوم.
اعتقادی به شکایت ندارم، کسی که حرف دارد حرفش را بزند
وی ادامه داد: زمانی که وارد صداوسیما شدم با شکایتهایی که از قبل من و زمان مدیر محترم قبلی بود که تعدادشان هم خیلی بود، مواجه شدم. شکایتهایی از سوی سازمانها، افراد حقیقی و حقوقی؛ به عنوان مثال از طرف شخصیتهای معروف اصلاحطلب شکایتهای زیادی از صداوسیما شده بود؛ البته من اعتقادی به شکایت ندارم و معتقدم کسی که حرف دارد، حرفش را بزند، به جایی برنمیخورد. من این رویه را در سازمان داشتم و الان هم این رویه را دارم.
چرا صداو سیما از خبر عقب میماند؟
ضرغامی در بخش دیگری از گفتوگوی خود درباره فعالیت در عرصه فضای مجازی و عملکرد صداوسیما در رقابت با فضای مجازی، اظهار کرد: صداوسیما اقتضائاتی دارد که باید بر اساس آن اقتضائات عمل کند. صداوسیما به دلیل این اقتضائات برای کنترل کردن خبر مهمی که میتواند بر روی جامعه اثر داشته باشد باید با دستگاههای مربوطه به لحاظ قانونی بر روی دقت و صحت خبر کار کند. به همین جهت برخی اوقات ایجاب میکند کمی دیرتر از یک مجموعه رسانهای دیگر که تعهدی در مقابل خبر ندارد عمل کند. برخی رسانههای فضای مجازی سرعت برایشان مهم است و به محض اینکه خبر میآید بدون اینکه تأخیر کنند آن خبر را منتشر میکنند و به خاطر اهمیت، خبر بازتاب زیادی هم پیدا میکند. اما صداوسیما ضمن اینکه سرعت و توجه دارد به دلیل اینکه رسانه رسمی است به صحت و دقت خبر باید توجه کند. بسیاری از خبرهای مهم و امنیتی را حتماً باید در گردش کاری در دبیرخانه شورای امنیت که زیر نظر رییسجمهور محترم اداره میشود طی کند و پاسخ دقیقی که آنها میدهند را اعلام کند. در غیر این صورت امکان پخش خبر را ندارد و من مطلع هستم که همیشه مدیران خبر ما با مسؤولان رسمی کشور دچار چالش میشوند، پیگیری میکنند و اصرار میکنند اگر شده خبر را یک دقیقه زودتر اعلام کنند، علیرغم اینکه صحت و دقت باید انجام شود سرعت هم مد نظر باشد.
ضرغامی درباره انتقاداتی که از سوی دولت به صداوسیما مطرح میشود نیز اظهار کرد: هر کسی که کمی جناحی است اگر ببیند جناحش مشکل دارد به صداوسیما انتقاد میکند.
همیشه مطرح میکردم که عملکرد ما روی آنتن است
رییس اسبق سازمان صداوسیما درباره فعالیت این روزهای خود میگوید: راجع به برنامههای خودم در طول این سالها کم حرف زدهام. در دوره معاونت سینمایی ارشاد هم مصاحبههای مفصلی داشتهام. اما درباره صداوسیما به دلیل اینکه انتشار خبر ممکن است به گونهای باشد که در تعارض با رفتار بعدی مدیران سازمان صداوسیما باشد و تصوری ایجاد شود که من رفتار آنها را زیر سوال میبرم، اجازه دهید در مورد کارهایی که در صداوسیما انجام میشود خیلی صحبت نکنم.
وی در همین زمینه مطرح کرد: به نظرم بهترین روش خود کارنامه است؛ یعنی اگر بنده سه سال است که دیگر نیستم آن کسانی که علاقهمندند واقعیت را ببینند میتوانند کارنامه من را تحلیل و بررسی کنند. از کارهای سیاسی گرفته تا کارهای هنری و نمایشی. آن موقع من کمتر مصاحبه میکردم و همیشه مطرح میکردم که عملکرد ما روی آنتن است. بعضی از دستگاهها هستند که اگر جایی را خراب کنند ۱۰ سال بعد هم کسی نمیفهمد. اما صدوسیما به محض اینکه یک جایی به قول هنرمندان گند بزند میلیونها نفر متوجه میشوند که خرابکاری کرده است؛ بنابراین بهترین عملکرد ما روی آنتن است. ماهیت رسانه ملی هم اینگونه نبود که من بیفتم وسط و بخواهم مدام توضیح دهم.
برای راهاندازی «خندوانه» حساسیتهای زیادی داشتم
ضرغامی در بخش پایانی گفتوگوی خود دربارهی اینکه این روزها چه برنامههایی را از تلویزیون دنبال میکند، اظهار کرد: فیلمهای ساعت ۱۱ شب شبکه نمایش معمولاً در ذهنم است و فراموش نمیکنم.
وی در این ارتباط به برنامه «خندوانه» اشاره کرد و گفت: این روزها هم معمولاً «خندوانه» را چک میکنم و برایم مهم است که برنامه الان به کجا رسیده است. برنامه «خندوانه» در زمان من با حساسیتهای زیادی که داشتم راهاندازی شد و ابتدا هم سختگیری زیادی نسبت به آن داشتیم که برنامهی خوب و مفید دربیاید. چرا که در کنار برنامه «خندوانه»، دو برنامه دیگر هم به روی آنتن رفتند که ادامه پیدا نکردند اما خندوانه ماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک بازیگر و چندین صدا؛ عزتالله انتظامی و فیلم سینمایی «کمالالملک» در بیست و چهارمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- واکنش روابط عمومی صدا و سیما به بازگشت برخی چهرهها
- تازهترین اظهارات ضرغامی درباره شجریان، قاضیانی و آتشی
- تسویه حساب نسلی که دیده و شنیده نشد
- سه وزیر حاضر، رئیسجمهور غایب/ چه کسانی برای سینما تصمیم میگیرند؟
- انتقاد نصرالله مدقالچی از دوبلههای زیرزمینی؛ ویراستاران واحد دوبلاژ تخصص کافی ندارند/ نمیتوانیم مردم را فریب دهیم
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- طی نامهای به رییس سازمان صدا و سیما؛ یک نماینده مجلس درباره تعطیلی پلتفرمهای داخلی هشدار داد
- نامه عجیب رییس ساترا به رییس صداوسیما/ آیا دستورالعمل جدیدی در حوزه نظارت بر پلتفرمها اعلام خواهد شد؟
- معاون سیاسی صداوسیما مطرح کرد؛ «شهر فرنگ» فضای خبری نداشت/ «چاپ اول» چالشی نبود
- حبیب اسماعیلی: شبکه جم فیلمها را رایگان تبلیغ میکرد/ تلویزیون چه خصومتی با سینما دارد؟
- سرپرست شبکه نمایش سیما منصوب شد
- اعتراض عضو کمیته علمی کرونا و پاسخ «خندوانه»؛ با مجوز کدام نهاد ماسکها را برداشتید؟/ مجوز شورای سلامت صداوسیما را داشتیم
- چهار هزار امضا برای پس گرفتن شبکه نمایش خانگی از ساترا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش