عزتالله ضرغامی پس از سه سال دوری از صداوسیما درباره دوران ۱۰ ساله ریاستش بر این سازمان، معتقد است: فکر میکنم من به تنها مدیری معروف بودم که هرگز از هیچکس به خاطر حرفها، تهمتها و یا حرفهایی که خلاف بود، شکایت نکردم. در این خصوص من یک رکورد ۱۰ سال و نیمه را که رییس صداوسیما بودم حفظ کردم.
رییس اسبق سازمان صداوسیما و عضو شورای عالی فضای مجازی در گفتوگو با ایسنا درباره حالوهوای این روزهای صداوسیما و همچنین فعالیتهایی که این روزها انجام میدهد، سخن گفت؛ اینکه در این سه سال، بیشتر تمرکزش بر فضای مجازی بوده است و فرصت اینکه بتواند در بخشهای حرفهای تمرکز داشته باشد و ارزیابی دقیقی از صداوسیما منتقل کند، نداشته است.
محدودیتهای صداوسیما را میدانم
سید عزت الله ضرغامی درباره این وضعیت حال حاضر صداوسیما اظهار کرد: من فقط میتوانم خدا قوت و خسته نباشید به همه بچههای رادیو و تلویزیون بگویم. چون محدودیتهایشان را میدانم و به مشکلاتشان واقف هستم. علیرغم همه این مشکلات زحمت میکشند و خیلی از اوقات بیتوقع کارهای شایستهای انجام میدهند، بدون اینکه بخواهند از امکاناتی که در اختیارشان است برای توجیه خودشان استفاده کنند.
وی ادامه داد: از مظلومیتهای عوامل و مدیران صداوسیما این است که کار زیاد میکنند، ولی به دلایل مختلف از امکاناتی که در اختیارشان است برای توجیه و تبیین کارشان استفاده نمیکنند؛ البته من در این سالها بیشتر تمرکزم بر روی فضای مجازی بوده است و فرصت این را نداشتهام که بتوانم بر روی صداوسیما ارزیابی دقیق داشته باشم. در طول این مدت به صداوسیما هم نرفتهام؛ البته این توقف شکسته شد و من یکی ـ دو روز قبل برای ضبط برنامه «سینما یک» در دوره جدید به صداوسیما رفتم و به دوستان شبکه یک و مدیر محترم و عوامل خسته نباشید گفتم و راجع به فیلم مورد علاقهام در این زمینه گفتوگو کردم.
ضرغامی در ادامه درباره سازمان صداوسیما و سالهایی که در آن حضور داشته، معتقد است: در صداوسیما به تنها مدیری معروف بودم که هرگز از هیچکس به خاطر حرفها و تهمتهایی که خلاف بود، شکایت نکردم و در این خصوص یک رکورد ۱۰ سال و نیمه را حفظ کردم.
او تاکید کرد: در مدتی که در صداوسیما بودم از هیچ فرد، هیچ نهاد و از هیچ موسسه و رسانهای شکایت نکردم؛ این در حالی است که خیلی حرفهای خلاف هم به صداوسیما و شاید به خود من زدند اما علیه هیچکس شکایت نکردیم. حتی وقتی تصمیم به پاسخ می گرفتیم، به عنوان مثال از هزار تا یک نمونه را پاسخ میدادیم، آن پاسخها را هم نمیزدند چون میدانستند اگر نزنند ما دیگر شکایت نمیکنیم. چرا که اخلاق ما را میدانستند. من این رکورد را حفظ کردهام آن هم به خاطر اعتقادم نه به خاطر اینکه رکورددار بشوم.
اعتقادی به شکایت ندارم، کسی که حرف دارد حرفش را بزند
وی ادامه داد: زمانی که وارد صداوسیما شدم با شکایتهایی که از قبل من و زمان مدیر محترم قبلی بود که تعدادشان هم خیلی بود، مواجه شدم. شکایتهایی از سوی سازمانها، افراد حقیقی و حقوقی؛ به عنوان مثال از طرف شخصیتهای معروف اصلاحطلب شکایتهای زیادی از صداوسیما شده بود؛ البته من اعتقادی به شکایت ندارم و معتقدم کسی که حرف دارد، حرفش را بزند، به جایی برنمیخورد. من این رویه را در سازمان داشتم و الان هم این رویه را دارم.
چرا صداو سیما از خبر عقب میماند؟
ضرغامی در بخش دیگری از گفتوگوی خود درباره فعالیت در عرصه فضای مجازی و عملکرد صداوسیما در رقابت با فضای مجازی، اظهار کرد: صداوسیما اقتضائاتی دارد که باید بر اساس آن اقتضائات عمل کند. صداوسیما به دلیل این اقتضائات برای کنترل کردن خبر مهمی که میتواند بر روی جامعه اثر داشته باشد باید با دستگاههای مربوطه به لحاظ قانونی بر روی دقت و صحت خبر کار کند. به همین جهت برخی اوقات ایجاب میکند کمی دیرتر از یک مجموعه رسانهای دیگر که تعهدی در مقابل خبر ندارد عمل کند. برخی رسانههای فضای مجازی سرعت برایشان مهم است و به محض اینکه خبر میآید بدون اینکه تأخیر کنند آن خبر را منتشر میکنند و به خاطر اهمیت، خبر بازتاب زیادی هم پیدا میکند. اما صداوسیما ضمن اینکه سرعت و توجه دارد به دلیل اینکه رسانه رسمی است به صحت و دقت خبر باید توجه کند. بسیاری از خبرهای مهم و امنیتی را حتماً باید در گردش کاری در دبیرخانه شورای امنیت که زیر نظر رییسجمهور محترم اداره میشود طی کند و پاسخ دقیقی که آنها میدهند را اعلام کند. در غیر این صورت امکان پخش خبر را ندارد و من مطلع هستم که همیشه مدیران خبر ما با مسؤولان رسمی کشور دچار چالش میشوند، پیگیری میکنند و اصرار میکنند اگر شده خبر را یک دقیقه زودتر اعلام کنند، علیرغم اینکه صحت و دقت باید انجام شود سرعت هم مد نظر باشد.
ضرغامی درباره انتقاداتی که از سوی دولت به صداوسیما مطرح میشود نیز اظهار کرد: هر کسی که کمی جناحی است اگر ببیند جناحش مشکل دارد به صداوسیما انتقاد میکند.
همیشه مطرح میکردم که عملکرد ما روی آنتن است
رییس اسبق سازمان صداوسیما درباره فعالیت این روزهای خود میگوید: راجع به برنامههای خودم در طول این سالها کم حرف زدهام. در دوره معاونت سینمایی ارشاد هم مصاحبههای مفصلی داشتهام. اما درباره صداوسیما به دلیل اینکه انتشار خبر ممکن است به گونهای باشد که در تعارض با رفتار بعدی مدیران سازمان صداوسیما باشد و تصوری ایجاد شود که من رفتار آنها را زیر سوال میبرم، اجازه دهید در مورد کارهایی که در صداوسیما انجام میشود خیلی صحبت نکنم.
وی در همین زمینه مطرح کرد: به نظرم بهترین روش خود کارنامه است؛ یعنی اگر بنده سه سال است که دیگر نیستم آن کسانی که علاقهمندند واقعیت را ببینند میتوانند کارنامه من را تحلیل و بررسی کنند. از کارهای سیاسی گرفته تا کارهای هنری و نمایشی. آن موقع من کمتر مصاحبه میکردم و همیشه مطرح میکردم که عملکرد ما روی آنتن است. بعضی از دستگاهها هستند که اگر جایی را خراب کنند ۱۰ سال بعد هم کسی نمیفهمد. اما صدوسیما به محض اینکه یک جایی به قول هنرمندان گند بزند میلیونها نفر متوجه میشوند که خرابکاری کرده است؛ بنابراین بهترین عملکرد ما روی آنتن است. ماهیت رسانه ملی هم اینگونه نبود که من بیفتم وسط و بخواهم مدام توضیح دهم.
برای راهاندازی «خندوانه» حساسیتهای زیادی داشتم
ضرغامی در بخش پایانی گفتوگوی خود دربارهی اینکه این روزها چه برنامههایی را از تلویزیون دنبال میکند، اظهار کرد: فیلمهای ساعت ۱۱ شب شبکه نمایش معمولاً در ذهنم است و فراموش نمیکنم.
وی در این ارتباط به برنامه «خندوانه» اشاره کرد و گفت: این روزها هم معمولاً «خندوانه» را چک میکنم و برایم مهم است که برنامه الان به کجا رسیده است. برنامه «خندوانه» در زمان من با حساسیتهای زیادی که داشتم راهاندازی شد و ابتدا هم سختگیری زیادی نسبت به آن داشتیم که برنامهی خوب و مفید دربیاید. چرا که در کنار برنامه «خندوانه»، دو برنامه دیگر هم به روی آنتن رفتند که ادامه پیدا نکردند اما خندوانه ماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک بازیگر و چندین صدا؛ عزتالله انتظامی و فیلم سینمایی «کمالالملک» در بیست و چهارمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- واکنش روابط عمومی صدا و سیما به بازگشت برخی چهرهها
- تازهترین اظهارات ضرغامی درباره شجریان، قاضیانی و آتشی
- تسویه حساب نسلی که دیده و شنیده نشد
- سه وزیر حاضر، رئیسجمهور غایب/ چه کسانی برای سینما تصمیم میگیرند؟
- انتقاد نصرالله مدقالچی از دوبلههای زیرزمینی؛ ویراستاران واحد دوبلاژ تخصص کافی ندارند/ نمیتوانیم مردم را فریب دهیم
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- طی نامهای به رییس سازمان صدا و سیما؛ یک نماینده مجلس درباره تعطیلی پلتفرمهای داخلی هشدار داد
- نامه عجیب رییس ساترا به رییس صداوسیما/ آیا دستورالعمل جدیدی در حوزه نظارت بر پلتفرمها اعلام خواهد شد؟
- معاون سیاسی صداوسیما مطرح کرد؛ «شهر فرنگ» فضای خبری نداشت/ «چاپ اول» چالشی نبود
- حبیب اسماعیلی: شبکه جم فیلمها را رایگان تبلیغ میکرد/ تلویزیون چه خصومتی با سینما دارد؟
- سرپرست شبکه نمایش سیما منصوب شد
- اعتراض عضو کمیته علمی کرونا و پاسخ «خندوانه»؛ با مجوز کدام نهاد ماسکها را برداشتید؟/ مجوز شورای سلامت صداوسیما را داشتیم
- چهار هزار امضا برای پس گرفتن شبکه نمایش خانگی از ساترا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه