عروسک کلاه قرمزی با عروسک گردانی جذاب «دنیا» مقبول و معروف شد و نباید فراموش کرد که حمید جبلی، صدای «کلاه قرمزی» هنوز هست.
به گزارش سینماسینما، عادل بزدوده عروسک گردان و خالق عروسک «زی زی گولو» با اشاره به پرکشیدن دنیا فنیزاده گفت: مرگ یک هنرمند همیشه در دنیای حرفهای وجود داشته است و تنها با هم فکری عوامل برنامه کلاه قرمزی، جایگزینی برای عروسک گردانی «کلاه قرمزی» پیدا میشود، اما باید یادآور شد که عروسک کلاه قرمزی با عروسک گردانی جذاب «دنیا فنیزاده» مقبول و معروف شد، البته نباید فراموش کرد که حمید جبلی، صدای کلاه قرمزی ، هنوز هست.
او افزود: جایگزین «دنیا» باید کسی باشد که عشق و ظرافت او را نسبت به کلاه قرمزی درک کند و این انتخاب را سخت میکند زیرا «دنیا» با این عروسک مهربان بود و احساس خاصی به کلاه قرمزی داشت و شاید کسی نتواند جای او رابگیرد.
این هنرمند با بیان این که باید پروژه کلاه قرمزی راه خود را ادامه دهد، گفت: گروه کلاه قرمزی به مرور زمان و بادرایتی که دارند باید یک عروسکگردان قابل را برای این کار انتخاب کنند.
عادل بزدوده گفت: من عروسک گردانی را به دنیا یاد دادم، عروسک گردانی روابط و ضوابطی دارد که تا عروسک گردانان آن را یاد نگیرند، موفق نخواهند شد. دنیا از لحاظ فکری و احساسی خاص بود که این امر وظیفه جایگزین او را چند برابر میکند.
خالق زی زی گولو با اشاره به خاطرهای از «شهر موشهای یک» گفت: در «شهر موش های یک» با توجه به خصوصیتی که مرضیه برومند برای عروسک گردانان قائل بود، عروسک گردانی اغلب عروسک ها را به من و ایرج طهماسب داد.
او گفت: ما میتوانیم نه تنها یک دنیا، بلکه چندین دنیا را به مرور زمان آموزش بدهیم اما آن ها هم باید مانند دنیا با عروسک خود زندگی کنند. دنیا به پسرهای خود می گفت «شما یک داداش بزرگ دارید و قبل از شما من پسر بزرگتری به نام کلاه قرمزی دارم.»
گرفتن عروسکی محبوب از مردم، امری ناپسند است
بزدوده با اشاره به این که عروسکی که محبوب میشود متعلق به مردم است، بیان کرد: سازنده عروسکی که در میان مردم محبوب شده است نباید آن را از مردم بگیرد و این امر به لحاظ وجدانی کاری غیرحرفهای است.
او درباره «جناب خان»، عروسک برنامه «خندوانه» بیان کرد: باید ببینیم که عروسک «جناب خان » از خرید پارچه تا جلوی دوربین رفتنش چه مسیری را گذرانده و چه نوع قراردادی با سازنده این عروسک بسته شده است که سالارزهی، جناب خان را از برنامه خندوانه میگیرد. اگر هر عروسکی حق کپی رایت و امتیاز برای سازندهاش داشته باشد، این حواشی از بین میرود.
او با تاکید بر این که گرفتن عروسکی محبوب از مردم، ناپسند است، گفت: تماشاگران این شخصیت عروسکی (جناب خان) و صدایش را دوست دارند. این نوع عروسک ها باید در سازمانی به اسم خالق خود ثبت و ضبط شوند.
بزدوده در پایان گفت: صدا، عروسک و عروسک گردان سه ضلع هستند که دراین میان صدا و عروسک مهمترین اضلاع به شمار می روند و قابل جایگزینی نیستند اما عروسک گردان به دلیل این که دیده نمی شود، متاسفانه می توان جایگزینی برایش انتخاب کرد. این در حالی است که اگر صدای عروسکی که در میان مردم محبوب شده است، را از آن بگیریم، عروسک نمی تواند به کار خود ادامه دهد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- شوخی معنادار رییس صداوسیما با جنابخان
- اختتامیه اولین دوره جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی؛ بازگشت سنجد/ جناب خان خوش آمدی!
- سرنوشت «کلاه قرمزی» در انتظار «جناب خان»؟
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- در جشن سالانه نمایشگران عروسکی عنوان شد؛ روایت حجازیفر از چالشهای «مبارک»/ مرضیه برومند: دنبال بودجه بدوید
- مروری بر چند مجموعه عروسکی خاطرهانگیز/ عروسکهایی که سلبریتی شدند
- معرفی برنامههای شبکه دو به مناسبت عید فطر
- بازگشت جنابخان از پنجشنبه به «خندوانه»
- برشهای کوتاه/ شوخی جناب خان با شبنم مقدمی در برنامه خندوانه/ بازیگری که فوتبالیست میشود
- پخش «خاله شادونه در کلبه کوهستان» از آنتن نوروزی شبکه دو
- سید جلال طباطبائی بازیگر «شبهای برره» درگذشت
- گفتوگو با محمد بحرانی/ از فامیل دور تا جنابخان؛ خبری از “کلاه قرمزی” نیست
- دقیقهای یکمیلیون و ۸۰۰هزار تومان برای ساخت کلاه قرمزی/بیتدبیری صداوسیما یا طمعکاری سازندگان؟
- کلاه قرمزی عزیز دل ماست اما وداع با او را به ماجرای عادل شبیه نکنید!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»