سینماسینما، نوشته: آن اشنایدر، مترجم: شهرزاد سلحشور
ایران معاصر. زن و مردی که آماده جدا شدن هستند، یا بیشتر به دنبال مهیا کردن مدارک برای ارائه درخواستشان به قاضی هستند که در اینباره تصمیم خواهد گرفت. ولی «دادخواهی ویویان امساِلم» (۲۰۱۴) اثر رونیت و الکابتز که در اسراییل جریان داشت، از آن قدیمیتر است. و بیشتر از آن فیلم فوقالعاده «بازداشت» (حضانت) (۲۰۱۸) ساخته خاویر لوگران در فضاسازی و زمان به ما نزدیکتر است. اینجا کمترین اختلاف، تنفر یا خشونتی در بطن روابط زوج به چشم نمیخورد. به نظر میرسد مرد، رضا، که نقش او را خود کارگردان، علیرضا معتمدی، بازی میکند و زن، فاطی (سحر دولتشاهی) به واسطه همدستی دلچسب و قابل توجهی به هم پیوند خوردهاند، عطوفتی که بهوضوح عیان است. تا آنجا که با هم نقشه میکشند که درخواستشان برای قاضی قابل قبول باشد…
بااینحال چیزی که بهسختی در چشم تماشاگر جدید این دونوازی قابل باور بوده است، حقیقت پیدا کرده و این دو نفر از هم جدا میشوند. حالا چطور زندگی میکنند و چطور به این انقطاعی که به نظر خلاف طبیعت است، خو میگیرند؟ این سوال و تلاشهایی که او را وادار به پاسخ دادن میکنند، بدنه اولین فیلم بلند کارگردان- بازیگر را که همزمان فیلمنامهنویس و سرمایهگذار نیز بوده است، تشکیل میدهد.
بر خلاف نظرات و تعابیری که تمایل دارند جدایی با جنگ و خونریزی پیش برود، آرامش و ملاطفت میتواند شعار اصلی این کارگردانی باشد؛ آرامش پلانها و تصاویر ترکیبشده علی تبریزی، که همیشه آغشته به سازگاری هستند و نمیخواهد چیزی از طلاق بداند. ملاطفت رنگها که گرم یا سرد هستند؛ آبیها- آبی اتاق، آسمان و داخل مسجد که به طرزی اشرافی مزین شده- نورانی، ملکوتی و گویی چنان آرام که عاشق به لطف این آرامش، با این تجربه مانند تمرین جدیدی از بازی عشق رودررو میشود. رنگهای قهوهای و قرمز گرم و براق هستند، مانند خانه خدایان اجاق و خانهداری۱ که همیشه به غذا دادن و سیر کردن مشغولاند. لطافت آواز پرندگان، که به این انتظار تقریبا مداوم رنگ شادی میزند و دلسردی را به دور میراند؛ نغمههایی که مانند صورت شنیداری آبیهای بهشتی هستند. لطافت زبان فارسی که زیر لب زمزمه شده و همچون سیلابی سرخوش جاری میشود؛ سیلابی که در آن آب شبیه به حروف صدادار است، زنده، جاری و شنهای کنار دریا حروف بیصدایی هستند که آب میتواند با سریدن به روی آنها مسیر خود را بیاید، ولی هرگز به هم برخورد نمیکنند. لطافت نواهایی که وارد صحنه میشوند و پیش از فیلمبرداری از سوی شهرام ناظری و سردار سرمست نوشته شدهاند، و آتشزنه داستان هستند. موسیقی تکنوازها که با یک ساز یا یک صدای تنها خوانده میشود، شنیدن زیبایی نوستالژیک تنهایی را فراهم آورده و تقریبا تسلایی برخاسته از ذات آن است.
آرامش این مرد تنها، مستقر در نوعی آسودگی زاینده است، درحالیکه زندگی را در خانهای ادامه میدهد که زنها بهخصوص همسر خودش آن را دوره کرده. لطافت دیگر طرحهای ساختهشده از خطوط زنانه، مطلقا معصوم، مهربان، بسیار اهل بازی و طناز، که نهایتا هیچکدامشان خطر سایه انداختن بر معشوق را نخواهند داشت. لطافت فضاهای بیرونی، لرزش رنگها و زندگی؛ باغها و خیابانهای اصفهان…
در آخر لطافت عظیم ترکیب ادبی ملودیها که نقطهچینوار در تمام طول فیلم با گذر از یک افسانه ایرانی که پرسوناژ – کارگردان آن را بازنویسی کرده، حضور دارد؛ این حکایت مقاومت مردی بسیار پیر- که ۱۰۰ سالش تمام شده است- را روایت میکند که اطرافیانش تصمیم میگیرند او را به قصد مردن کنار جادهای رها کنند؛ اینکه چگونه دنیای پیرامونش، پرندگان، یک پیرزن، دختران جوان او را اندک اندک به زندگی برمیگردانند، یک زندگی همیشگی، و زندگی که شاهد پیریزی اصفهان است. نمایش فوقالعاده امید و آتش زندگی و تناقض باشکوه تمام دلایل قابل قبول و حامل مرگ…
اینجا نیندیشیدن به هموطن برجسته او، جعفر پناهی، امکانپذیر نیست؛ کارگردانی که فیلم میسازد تا پیامهایش را منتقل کند و برای این کار لحظهای تردید نمیکند. اگر همان شوخطبعی هر دو طرز فکر را در خود غرق کند، آنطور که هر دو نسبت به خطر خودشیفتگی هوشیار باشند، علیرضا معتمدی اینجا به کلیتی عظیمتر، بیزمانتر و نزدیکتر به عمق پرسشهای مطرحشده از سوی داستان و فرهنگ مسلمانیِ تسکینیافته در قلب زیبایی که هرگز دربند نمیشود، دست یافته است
برگرفته از سایت
سانس کریتیک www.senscritique.com ،۱۳ژوییه ۲۰۱۹
نوشته شده به قلم آن اشنایدر، نویسنده و سردبیر و منتقد فرانسوی. او همچنین نویسنده دائمی سایت سینمایی الوسین(Allocine) است.
۱. des dieux lares
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- درباره انتقاد شدید کارگردان چرا گریه نمیکنی از فیلمیران پخش کننده فیلمش
- گفتوگو با علیرضا معتمدی کارگردان «چرا گریه نمیکنی؟»/ تروما را به تجربه خلاقه و رهاییبخش تبدیل کردم
- ثبت قرارداد اکران «چرا گریه نمیکنی» و «سلفی با رستم»
- کارگردان به ملت رفت اما به نشست خبری نه!/ تهیهکننده «چرا گریه نمیکنی؟»: مگر بازیگران این فیلم من را به سینما آوردند؟
- «چرا گریه نمیکنی؟» علیرضا معتمدی در جشنواره فجر نمی تواند حضور داشته باشد
- حضور سینمای هنروتجربه ایران در سه جشنواره جهانی
- فیلم «چرا گریه نمیکنی؟» به جشنواره فرانسوی بلفورت راه یافت
- فیلمبرداری «چرا گریه نمیکنی؟» به پایان رسید
- پاسخ عضو شورای بررسی صلاحیت تهیهکنندگی به علیرضا معتمدی
- انتقادات تند وتیز علیرضا معتمدی از صادر نشدن پروانه ساخت فیلمش
- جشنواره بیناللملی فیلم بلفورت برگزار نمیشود/ اکران «متری شیش و نیم» در فرانسه از ژانویه
- عاشقی کردن در آرامش/ نگاهی به فیلم «رضا»
- نگاهی به فیلمهای «دوئت»، «رضا» و «حمال طلا»
- باش که صد صبح دمد زین شب امید مرا/ نگاهی به فیلم «رضا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





