مجموعه مستند «اقتباس در سینما» ساخته مجتبی سعادت در جدیدترین مصاحبه خود به گفتگو با استاد علی نصیریان نشست.
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی پروژه، علی نصیریان پیشکسوت سینما و تئاتر مقابل دوربین مجموعه مستند «اقتباس در سینما» به کارگردانی مجتبی سعادت رفت.
او در این گفتگو به اهمیت سینمای اقتباسی و جای خالی آن در سینمای امروزی ایران اشاره کرد همچنین به ناگفتههایی از نقشپردازیهایش در فیلمهای «ناخدا خورشید» اثر ناصر تقوایی و «آقای هالو» ساخته داریوش مهرجویی پرداخت.
مجموعه مستند «اقتباس در سینما» به صورت گفتگومحور پیش میرود. بخشی از آن به تاریخچه اقتباس میپردازد که محمد رحمانیان درباره آن توضیح میدهد پس از آن با گویندگی شیرین میناسرشت وارد فضای چالشی و مباحث کارشناسی قسمتهای بعد میشود. در هر قسمت باتوجه به موضوع مورد نظر ۲ یا سه مبحث آسیبشناسی میشوند و در پایان هر قسمت یک فیلم اقتباسی را به عنوان پرونده ویژه مورد بررسی قرار میدهد.
قسمت اول این مستند به بررسی «قصههای مجید» میپردازد و با کیومرث پوراحمد در این باره گفتگو میکند.
کیومرث پوراحمد کارگردان، احسان رضایی کارشناس ادبی، محمد رحمانیان کارگردان، مازیار میری کارگردان، منوچهر شاهسواری تهیهکننده و مدیرعامل خانه سینما، فرهاد توحیدی فیلمنامه نویس، هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده، سید محمد بهشتی شیرازی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در دهه ۶۰، عبدالله اسفندیاری مدیر سینمایی دهه ۶۰، فرشته طائرپور تهیه کننده، مازیار فکری ارشاد منتقد سینما، محمود گبرلو منتقد سینما، جواد طوسی منتقد سینما، فرزاد موتمن کارگردان، افشین هاشمی بازیگر و کارگردان، رشید کاکاوند کارشناس ادبی، شادمهر راستین فیلمنامه نویس، رسول صدرعاملی کارگردان، رضا درستکار منتقد سینما، آنتونیا شرکا منتقد سینما، مجید برزگر کارگردان، بهروز افخمی کارگردان، حبیب ایل بیگی مدیر سینمایی و قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی، جهانگیر کوثری تهیه کننده، محمد مهدی حیدریان مدیر سینمایی، مصطفی جمشیدی مدیر واحد اقتباس بنیاد سینمایی فارابی، صوفیا نصرالهی منتقد سینما، سحر عصر آزاد منتقد سینما، امیرحسین علم الهدی مدیر سینمایی، پرویز جاهد منتقد سینما، احمد طالبی نژاد منتقد سینما، علیرضا رضاداد مدیر سینمایی، امیر مشهدی عباس مدیر مرکز سینما و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فخرالدین انوار-مدیر سینمایی دهه ۶۰، علی مصفا بازیگر و کارگردان، ابراهیم فروزش کارگردان، جابر قاسمعلی فیلمنامه نویس، محمدرضا کریمی صارمی مدیر تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدرضا اصلانی نویسنده و کارگردان، سید جمال ساداتیان تهیه کننده و کیانوش عیاری کارگردان مقابل دوربین این مستند رفتهاند.
عوامل این پروژه عبارتند از طراح و کارگردان: مجتبی سعادت، مشاور و برنامه ریز: حسین خلج، دستیار کارگردان: مسعود رضایی فخر، تصویر و تدوین: مجتبی سعادت، صدابردار: محمد حسینی، تیتراژ: معید سعادت، مجری طرح: حسین خلج و رها فریدونی، مدیر تولید: منوچهر محمودی، گرافیست و طراح لوگو: افرا شهروزی، روابط عمومی: فروغ گشتیل.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقدیر ویژه جشنواره شبهای سیاه تالین از نصیریان/ علی نصیریان: مدیون تازهنفسها هستیم
- بزرگداشت و رونمایی از کتاب فرهاد آییش با حضور علی نصیریان برگزار شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- در دومین هفته اکران؛ تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
- تصویر منوچهر شاهسواری و بهرام دهقانی، ۲۹ سال پیش
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- هیچی ازش نمونده جز یه سایه*
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- نصیریان: سینما را از مهرجویی آموختم/ اولین حضور رئیس جدید سازمان سینمایی در میان هنرمندان
- سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛ پروانه زرین روی شانه برگزیدگان
- علی نصیریان در سالگرد تماشاخانه سنگلج مطرح کرد: تئاتر را نمیتوان دیکته کرد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





