جلسه نقد و بررسی فیلم«چاله» عصر شنبه ۲۴ مهر با حضور علی کریم(کارگردان) در سالن شماره ۵سینما هویزه مشهد برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، صراحت لهجه کریم در پاسخ به سوال تماشاگران چالش های زیادی را بین او و مخاطبان فیلمش ایجاد و باعث گرمتر شدن فضای جلسه شد.
امیر نادری گفت برو یک فیلمنامه خوب جور کن و بساز
کریم در ابتدا با اشاره به تولید فیلم در بهمن ماه ۸۷ ،درباره اینکه چگونه تشویق به ساخت فیلم بلند شد، صحبت کرد: «من هیچ وقت فکر نمیکنم که برای ساختن فیلم بلند باید فیلم کوتاه بسازیم. همین دو ، سه فیلم کوتاهی را که ساختم به نظرم زیاد بود و اصلا فیلم کوتاه را پیشنیاز ساخت فیلم بلند نمیدانم. دلیل ساخت چاله هم تشویقهای امیر نادری در جشنواره بوسان بود. او فیلم کوتاه من را دید و گفت برو تهران و یک فیلمنامه خوب جور کن و بساز. بعد از هفت ماه از ان قضیه من چاله را ساختم.»
وی افزود: «ما متاسفانه معیارمان هنوز که هنوز است سینمای آمریکا و هالیوود است و سینما اورژینال ما که از شهید ثالث آمده را از بین برده است. ببینید هرکسی فیلم غیرسرگرمکننده میسازد تلاش میکند نزدیکترین اثر به خودش و تجربههایش را خلق کند.»
دنبال زیباییشناسی فیلمهای وسترن و جادهای آمریکایی نبودم
وی در پاسخ به اینکه چرا ۱۰۶دقیقه فیلم آنقدر که باید در مخاطبش کشش و درام ایجاد نمیکند، گفت:«چاله یک تجربه بود و شما هر کدام میتوانید بروید و تجربههای خودتان را بسازید. ولی برای اینکه بتوانیم درباره فیلم صحبت کنیم باید در سطح خود فیلم باشد. روایت این فیلم با خیلی از کارها فرق میکند. این را به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد نمیگویم بلکه میخواهم بگویم اثر در سطح خودش توانسته درام ایجاد کند. اینکه میگویم این کار یک تجربه بود به این خاطر است حالا هم اگر این فیلم را بسازم، همین طور میسازم.اگر من به عنوان صاحب اثر اینجا نشستهام شما نمیتوانید به من حمله کنید. این تجربه به من است. شما بروید آنطور که دوست دارید فیلمتان را بسازید. واقعا نمیشود با قطعیت درباره درام و بایدها و نبادها یک فیلم صحبت کرد.»
کارگردان فیلم «من از سپیده صبح بیزارم» در ادامه به رویکرد بصری خود اشاره کرد :« من تمام مدت فیلمبرداری سعی داشتم که چاله شبیه به کارهای وسترن و جادهای آمریکایی نشود. دنبال آن زیباییشناسی هم نبودم. قصهام غافلگیری دراماتیک ندارد و دنبال ایجاد آن هم نبودم. مطمئن بودم که تماشاگر میفهمد و متوجه میشود که چه کسی آن چاه را کنده . قصه قرار نبود پر اُفت و خیز باشد. اصلا نیازی به درست کردن معما و این جور چیزها هم نبود و باز هم تاکید میکنم که اصلا دنبال این پیچشها نبودم. سعی کردم خیلی مینیمال قصه را روایت کنم. میدانم که مخاطب چنین فیلمهایی کم است ولی مخاطب خودش را دارد. نه فقط در ایران که در تمام کشورها. همه این علایق و سلایق بستگی به خیلی چیزها دارد. به تربیت بصری به موقعیت جغرافیایی.»
کریم – مشهد
فیلم سرگرمکننده میبینم ، نمیسازم
کریم در ادامه و در پاسخ به این سوال که چرا اتفاقات سادهای مثل ریش زدن باید اینقدر طول بکشد و فیلمساز زمان زیادی را برای نمایش آن بگذارد، گفت:« قطعا قصدم عذاب دادن مخاطب نبود! ریش زدن در فیلم یک تغییر بزرگ برای زندگی جدید است و برای همین زمانش طولانی بود. مرد یک زن جوان گرفته و باید برای دیدارش سر و وضع متفاوتی ایجاد کند. چون دوست ندارد با قیافه قبلی پیشش برود.»
وی به خلاءهایی که در سکانس موسیقی و خوانندگی فیلم ایجاد شده هم پرداخت: «درباره سکانسی که خودم نقش خواننده را بازی کردم باید بگویم قرار بود یک خواننده که الان معروف شده و آن زمان این قدر معروف نبود این نقش را بازی کند، اما شب قبل از فیلمبرداری زنگ زد و گفت که نمیآید! در صورتی که ما قبلش با گروه تمرین کرده بودیم و او آماده فیلمبرداری بود.»
کریم هم چنین هدفش از حضور در جلسات بررسی با تماشاگران را چنین شرح داد:« یک چیز دیگر هم بگویم که من دوست ندارم فیلم سرگرمکننده بسازم و هیچ وقت هم این کار را نمیکنم. البته فیلمهای سرگرمکننده را میبینم و حتی لذت میبرم ولی خودم دست به ساخت چنین فیلمهایی نمیزنم. درباره «چاله» هم معتقد نیستم یک شاهکار ساختهام. من این همه راه را نمیروم به شهرهای متفاوت که با هم مجادله کنیم. یعنی ما قرار نیست در بحث کردن به فکر مغلوب کردن هم باشیم. من اتفاقا دنبال همین نکات صریح شما هستم. در شیراز و در جلسه نقد فیلم فقط سه نفر آمده بودند ولی برای من خوشایند بود و لذت بردم.»
منبع: هنروتجربه -قاسم فتحی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست





