علیاکبر ثقفی تهیهکننده سینما معتقد است مخاطبان سینما معمولاً از طبقه متوسط به پایین هستند و به دلیل شرایط اقتصادی فعلی با ریزش مخاطب مواجه شدهایم.
به گزارش سینماسینما، علی اکبر ثقفی، تهیه کننده سینما با اشاره به شرایط اکران و تولید در سینمای ایران گفت: در حال حاضر تنها یک پروژهای برای تولید در دست داریم که در مرحله پیش تولید است و در صورت فراهم شدن شرایط مالی آن را تولید میکنیم. البته که با شرایط موجود عقل سلیم میگوید که نباید فیلمی را به دلیل شرایط نامناسب اکران به مرحله تولید برسانیم. حتی برای اکران فیلم «کوچه ژاپنیها» نیز منتظر هستم تا شرایط اکران مساعد شود تا این فیلم را اکران کنیم.
وی بیان کرد: درست است که مدت هاست در اخبار میخوانیم دولت از اکران فیلمها حمایت میکند، اما مساله این است که دولت باید در این زمینه شفافسازی کند؛ به این معنا که باید از فیلمهایی که تا امروز حمایت کرده اطلاعات دهد تا دلیلی برای تشویق اکران دیگر فیلمها شود.
این تهیهکننده سینما ادامه داد: نکته مهم این است که بحث اصلی حمایت دولتی از سینما نیست، مساله مهم این است که مخاطب سینما ریزش بسیاری پیدا کرده و اگر به سالنهای سینما سر بزنید مخاطب هر سانس شاید به تعداد انگشتان دست هم نرسد و یکی از مهمترین دلایل این ریزش مخاطب، بحث اقتصادی است. چرا که مدتها است سینما در سبد کالای مصرفی خانوادهها قرار ندارد.
وی بیان کرد: نباید فراموش کرد که مخاطب سینما طبقه متوسط به پایین هستند و طبقه مرفه جامعه کمتر به سینما میرود، این در حالی است که مخاطب سینمارو در ایران جوانان، سربازان و یا خانوادههایی بودند که به دنبال یک تفریح آخر هفته مناسب بودند.
ثقفی گفت: بحث دیگر در زمینه ریزش مخاطب، اکران فیلمهایی است که مخاطب چندانی ندارد، هرچند اگر هم یک فیلم پرمخاطب خوب هم اکران شود با تمام استقبالی که از آن در سینما میشود، نسبت به پیشبینی که میشد، کمتر فروش داشته است. همه این موارد سبب میشود تا صاحبان فیلمها اگر فیلمی آماده اکران داشته باشند، ترجیح میدهند تا آن را اکران نکنند چرا که فیلم در چرخه اکران میسوزد.
وی توضیح داد: تاکید میکنم که خروجی سینمای ایران، به لحاظ درآمد همین اکران است. شاید برخی از فیلمها در کشورهای دیگر مورد استقبال قرار گیرد اما تعداد این فیلمها بسیار کم بوده و تبدیل به یک استثنا شده است و همه فیلمهای سینمایی در این چارچوب قرار نمیگیرد.
این تهیهکننده سینما بیان کرد: با وجود این شرایط، تولید در بخش خصوصی کاملاً عقبنشینی کرده است و بیشتر فیلمهایی به مرحله تولید میرسد که برای بخش دولتی باشد و بر همین اساس بیشتر نهادهایی مانند بنیاد سینمایی فارابی، حوزه هنری، اوج فیلم میسازند، همه این شرایط دست به دست هم داده تا بخش خصوصی در سینمای ایران کاملاً ناتوان شود.
ثقفی در پایان گفت: تصور کنید زمانی که هزینه تولید یک فیلم ۱۰ میلیارد میشود و فروشی نزدیک به دو میلیارد تومان داشته باشد، بیشک باعث ورشکستگی بخش خصوصی میشود و در چنین شرایطی است که اگر یک فیلم در بخش خصوصی تولید شود باعث تعجب همه میشود!
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «های کپی» اکران میشود
- اعتراض تهیهکننده «کوچه ژاپنیها» به عملکرد سالندارها
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- خبری از نو شدن فیلمهای گیشه نیست/ ماه آذر تنها یک فیلم جدید اکران شد!
- «آهنگ دو نفره» و انیمشین «لوپتو» در راه اکران
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- ادامه اکران بهاری «قهر مخاطبان»/ سینما در وضعیت اورژانسی است
- یک زنگ خطر جدی/ افت ۵۰ درصدی مخاطبان سینما
- علی اکبر ثقفی: تهیهکنندگان سینما دلسرد شدهاند/ تلاش برای تولید ۲ فیلم جدید
- علیرضا رئیسیان در گفتوگو با سینماسینما مطرح کرد/ وزارت ارشاد در دوران کرونا، کمکاری کرده و این مورد قبول نیست
- بهبود سینمای ایران با ایجاد بستر ملی
- «کوچه ژاپنیها» به نیمه رسید
- چالشهای برگزاری جشنواره فیلم فجر/ شرایط سخت، ایدههای خلاقانه میطلبد
- علی اکبر ثقفی از «کوچه ژاپنیها» و «شباهت خانوادگی» می گوید
- آیا سینمای ایران مافیای اکران دارد؟/ نگاهی به فیلم اولیهایی که با وجود جوایز بسیار، به حقشان در اکران نرسیدند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





