علیاکبر ثقفی تهیهکننده سینما معتقد است مخاطبان سینما معمولاً از طبقه متوسط به پایین هستند و به دلیل شرایط اقتصادی فعلی با ریزش مخاطب مواجه شدهایم.
به گزارش سینماسینما، علی اکبر ثقفی، تهیه کننده سینما با اشاره به شرایط اکران و تولید در سینمای ایران گفت: در حال حاضر تنها یک پروژهای برای تولید در دست داریم که در مرحله پیش تولید است و در صورت فراهم شدن شرایط مالی آن را تولید میکنیم. البته که با شرایط موجود عقل سلیم میگوید که نباید فیلمی را به دلیل شرایط نامناسب اکران به مرحله تولید برسانیم. حتی برای اکران فیلم «کوچه ژاپنیها» نیز منتظر هستم تا شرایط اکران مساعد شود تا این فیلم را اکران کنیم.
وی بیان کرد: درست است که مدت هاست در اخبار میخوانیم دولت از اکران فیلمها حمایت میکند، اما مساله این است که دولت باید در این زمینه شفافسازی کند؛ به این معنا که باید از فیلمهایی که تا امروز حمایت کرده اطلاعات دهد تا دلیلی برای تشویق اکران دیگر فیلمها شود.
این تهیهکننده سینما ادامه داد: نکته مهم این است که بحث اصلی حمایت دولتی از سینما نیست، مساله مهم این است که مخاطب سینما ریزش بسیاری پیدا کرده و اگر به سالنهای سینما سر بزنید مخاطب هر سانس شاید به تعداد انگشتان دست هم نرسد و یکی از مهمترین دلایل این ریزش مخاطب، بحث اقتصادی است. چرا که مدتها است سینما در سبد کالای مصرفی خانوادهها قرار ندارد.
وی بیان کرد: نباید فراموش کرد که مخاطب سینما طبقه متوسط به پایین هستند و طبقه مرفه جامعه کمتر به سینما میرود، این در حالی است که مخاطب سینمارو در ایران جوانان، سربازان و یا خانوادههایی بودند که به دنبال یک تفریح آخر هفته مناسب بودند.
ثقفی گفت: بحث دیگر در زمینه ریزش مخاطب، اکران فیلمهایی است که مخاطب چندانی ندارد، هرچند اگر هم یک فیلم پرمخاطب خوب هم اکران شود با تمام استقبالی که از آن در سینما میشود، نسبت به پیشبینی که میشد، کمتر فروش داشته است. همه این موارد سبب میشود تا صاحبان فیلمها اگر فیلمی آماده اکران داشته باشند، ترجیح میدهند تا آن را اکران نکنند چرا که فیلم در چرخه اکران میسوزد.
وی توضیح داد: تاکید میکنم که خروجی سینمای ایران، به لحاظ درآمد همین اکران است. شاید برخی از فیلمها در کشورهای دیگر مورد استقبال قرار گیرد اما تعداد این فیلمها بسیار کم بوده و تبدیل به یک استثنا شده است و همه فیلمهای سینمایی در این چارچوب قرار نمیگیرد.
این تهیهکننده سینما بیان کرد: با وجود این شرایط، تولید در بخش خصوصی کاملاً عقبنشینی کرده است و بیشتر فیلمهایی به مرحله تولید میرسد که برای بخش دولتی باشد و بر همین اساس بیشتر نهادهایی مانند بنیاد سینمایی فارابی، حوزه هنری، اوج فیلم میسازند، همه این شرایط دست به دست هم داده تا بخش خصوصی در سینمای ایران کاملاً ناتوان شود.
ثقفی در پایان گفت: تصور کنید زمانی که هزینه تولید یک فیلم ۱۰ میلیارد میشود و فروشی نزدیک به دو میلیارد تومان داشته باشد، بیشک باعث ورشکستگی بخش خصوصی میشود و در چنین شرایطی است که اگر یک فیلم در بخش خصوصی تولید شود باعث تعجب همه میشود!
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اعتراض تهیهکننده «کوچه ژاپنیها» به عملکرد سالندارها
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- خبری از نو شدن فیلمهای گیشه نیست/ ماه آذر تنها یک فیلم جدید اکران شد!
- «آهنگ دو نفره» و انیمشین «لوپتو» در راه اکران
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- ادامه اکران بهاری «قهر مخاطبان»/ سینما در وضعیت اورژانسی است
- یک زنگ خطر جدی/ افت ۵۰ درصدی مخاطبان سینما
- علی اکبر ثقفی: تهیهکنندگان سینما دلسرد شدهاند/ تلاش برای تولید ۲ فیلم جدید
- علیرضا رئیسیان در گفتوگو با سینماسینما مطرح کرد/ وزارت ارشاد در دوران کرونا، کمکاری کرده و این مورد قبول نیست
- بهبود سینمای ایران با ایجاد بستر ملی
- «کوچه ژاپنیها» به نیمه رسید
- چالشهای برگزاری جشنواره فیلم فجر/ شرایط سخت، ایدههای خلاقانه میطلبد
- علی اکبر ثقفی از «کوچه ژاپنیها» و «شباهت خانوادگی» می گوید
- آیا سینمای ایران مافیای اکران دارد؟/ نگاهی به فیلم اولیهایی که با وجود جوایز بسیار، به حقشان در اکران نرسیدند
- علی اکبر ثقفی خبرداد/ ساخت «کوچه ژاپنیها» مهر ماه آغاز میشود
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش