سینماسینما، علیرضا حسنخانی
همین چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه ژاپن به نیروی کار نیاز دارد و برای تامین این نیاز قرار است به نیروی کار خارجی متوسل شود و با دادن ویزای کار کمبود نیروی کارش را جبران خواهد کرد. این خبر بهسرعت ما را برد به سالهای انتهایی دهه ۶۰ و اوایل دهه۷۰٫ سالهایی که جوانان ایران در رکود و فشار اقتصادی ناشی از جنگ برای پیدا کردن کار و گذران زندگی از شهر و کشورشان آواره شدند و پیه دوری از خانه و خانواده را به تن مالیدند و رفتند به سرزمین آفتاب. در بازگشت از این کوچ اجباری به سرزمین آفتاب، آسمان ایران را ابرهای سیاست تعدیل اقتصادی و اقتصاد رانتی پوشانده بود و هر کس قصد داشت به هر طریقی که شده یک شبه پولدار شود. رضای «درخونگاه» در چنین زمانهای از ژاپن برمیگردد. خانواده رضا به نشانه میهن حضور او را خوشامد میگویند، اما در باطن هیچکس از بازگشت او خوشحال نیست. سیاوش اسعدی فضای این دوران را بهخوبی درک کرده و داستانش را به زمانه حساسی برده.
زمانهای که روزگار نهچندان خوش امروز ویرانه عمارتی است که سنگ بنایش در آن سالها گذاشته شده. درک اسعدی از تاریخ معاصر و ریشه شکستهای امروز، درک درستی است و نمایش بازتاب آن در یک ملودرام هم تمهید مناسب و امتحان پسدادهای است. بااینحال، ایراد از آنجا پدیدار میشود که فیلمساز جوان ما سواد سیاسی اجتماعی و توانایی سوار کردن یک داستان بر بستر سیاسی اجتماعیاش را ندارد. به همین دلیل هم هست که آثاری مثل «دندان مار» و «سگکشی» با پیرنگهای مشترک با «درخونگاه» سالهای سال زنده و سرحال در تاریخ سینمای ایران باقی میمانند، اما فیلمهایی مثل «درخونگاه» بعد از مدتی به دست فراموشی سپرده میشوند. کیمیایی شدن به شبیه او دیالوگ نوشتن نیست. باید بتوان سیاست و اجتماع را آنسان که او دیده و بلد شده، نگریست و آموخت. و البته تبدیل کردن این آموزهها به یک اثر هنری (در اینجا فیلم سینمایی) یک بلدی دیگر میخواهد، سختتر از نگاه کردن و آموختن. به دلیل همین نابلدی است که سکانسهای بیمارستان روانی با بازی خیرهکننده نادر فلاح و سکانس دوم بیمارستان روانی با حضور و بازی نفسگیر پانتهآ پناهیها از کلیت اثر بیرون میمانند. بهشدت خوشپرداخت و خوباند، اما ساز خودشان را میزنند و ربطی به باقی فیلم ندارند.
فیلمبرداری فوقالعاده تورج اصلانی به لطف شناخت و تسلط اسعدی به قاببندی، تصاویری ناب و غنایی نظرگیر به «درخونگاه» بخشیده. همینطور نقشآفرینیهای هنرمندانه فیلم، بهویژه در مورد امین حیایی، ژاله صامتی و پانتهآ پناهیها، نشاندهنده توانایی اسعدی در دکوپاژ، کنترل صحنه و بازیگیری هستند. با این همه کُمیت فیلم همچنان از نظر متن و فیلمنامه لنگ میزند. رابطه رضا و شهرزاد قوام نمییابد و شهرزاد هرگز در ذهن رضا و تماشاگر آنقدر پاکیزه نمیشود که بتواند مامن تن زخمی و روح فرسوده رضا باشد. وادادگی طاووس در برابر ذهن افیونی شوهرش به بهانه کشته شدن رضا در ژاپن باسمهای و لاینحل باقی میماند و فیلم تا حدی از این ناحیه ضربه میخورد، اما ناگفته نماند «درخونگاه» جنسی از تلخاندیشی در خویش دارد که آن را دوست میدارم. محاصره شدن رضا در انبوهی پلشتی و غربتش حتی در خانه خودش هم به غربت همه ما در وطن خویش پهلو میزند. حکایت زخمهای رضا در ژاپن که تجسد عینی زخمهای روحی همه ما برای بقا و رنج مشترکمان برای ارتقا به طبقه اجتماعی بالاتر است، فهمیدنی و دردی مشترک است؛ دردی که اسعدی آن را خوب میشناسد و به تصویر میکشد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «غریزه» به زودی اکران میشود/ جوایز بینالمللی برای فیلم تازه سیاوش اسعدی
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- محمدرضا مویینی «غریزه» را تدوین کرد
- معرفی بازیگران زن فیلم «غریزه»
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۵)/ پانتهآ پناهیها، الناز شاکردوست
- بازیگران زن برتر سال ۹۸ (۱)/ شنا خلاف جریان؛ طناز طباطبایی، ژاله صامتی
- یک درخونگاه از دو «هنرمند»/ نگاهی به «درخونگاه»
- بدترین فیلمهای ۲۰۱۹، از نگاه منتقدان ورایتی
- چرا امین حیایی در چند فیلم اخیرش موفق بود؟
- اکران خصوصی درخونگاه / گزارش تصویری
- جذاب اما نه فوقالعاده!/ نگاهی به فیلم “متری شیش و نیم”
- یک فیلم خیلی خوب ببینید/ نگاهی به فیلم «روسی»
- «اینسرت»/ رئالیسمِ تلخِ بارانی؛ نگاهی به فیلم «سرکوب»
- نمایش و نقد ۲ مستند با موضوع سوریه در کانون فیلم «سینماحقیقت»
- منطق «همه میدانند»/ نگاهی به فیلم «همه میدانند»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- میزبانی جشنواره تورین از سه فیلم ایرانی
- روایتی عاشقانه از زهره ومنوچهر
- فروش «گلادیاتور» به ۲۲۰ میلیون دلار رسید/ «شرور» در هفته اول اکران صدرنشین گیشه جهانی سینما شد
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- «سلام آنا» به جشنواره داکا میرود
- جایزه فرانسویها برای «در سرزمین برادر»
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم