سینماسینما، علیرضا حسنخانی
همین چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه ژاپن به نیروی کار نیاز دارد و برای تامین این نیاز قرار است به نیروی کار خارجی متوسل شود و با دادن ویزای کار کمبود نیروی کارش را جبران خواهد کرد. این خبر بهسرعت ما را برد به سالهای انتهایی دهه ۶۰ و اوایل دهه۷۰٫ سالهایی که جوانان ایران در رکود و فشار اقتصادی ناشی از جنگ برای پیدا کردن کار و گذران زندگی از شهر و کشورشان آواره شدند و پیه دوری از خانه و خانواده را به تن مالیدند و رفتند به سرزمین آفتاب. در بازگشت از این کوچ اجباری به سرزمین آفتاب، آسمان ایران را ابرهای سیاست تعدیل اقتصادی و اقتصاد رانتی پوشانده بود و هر کس قصد داشت به هر طریقی که شده یک شبه پولدار شود. رضای «درخونگاه» در چنین زمانهای از ژاپن برمیگردد. خانواده رضا به نشانه میهن حضور او را خوشامد میگویند، اما در باطن هیچکس از بازگشت او خوشحال نیست. سیاوش اسعدی فضای این دوران را بهخوبی درک کرده و داستانش را به زمانه حساسی برده.
زمانهای که روزگار نهچندان خوش امروز ویرانه عمارتی است که سنگ بنایش در آن سالها گذاشته شده. درک اسعدی از تاریخ معاصر و ریشه شکستهای امروز، درک درستی است و نمایش بازتاب آن در یک ملودرام هم تمهید مناسب و امتحان پسدادهای است. بااینحال، ایراد از آنجا پدیدار میشود که فیلمساز جوان ما سواد سیاسی اجتماعی و توانایی سوار کردن یک داستان بر بستر سیاسی اجتماعیاش را ندارد. به همین دلیل هم هست که آثاری مثل «دندان مار» و «سگکشی» با پیرنگهای مشترک با «درخونگاه» سالهای سال زنده و سرحال در تاریخ سینمای ایران باقی میمانند، اما فیلمهایی مثل «درخونگاه» بعد از مدتی به دست فراموشی سپرده میشوند. کیمیایی شدن به شبیه او دیالوگ نوشتن نیست. باید بتوان سیاست و اجتماع را آنسان که او دیده و بلد شده، نگریست و آموخت. و البته تبدیل کردن این آموزهها به یک اثر هنری (در اینجا فیلم سینمایی) یک بلدی دیگر میخواهد، سختتر از نگاه کردن و آموختن. به دلیل همین نابلدی است که سکانسهای بیمارستان روانی با بازی خیرهکننده نادر فلاح و سکانس دوم بیمارستان روانی با حضور و بازی نفسگیر پانتهآ پناهیها از کلیت اثر بیرون میمانند. بهشدت خوشپرداخت و خوباند، اما ساز خودشان را میزنند و ربطی به باقی فیلم ندارند.
فیلمبرداری فوقالعاده تورج اصلانی به لطف شناخت و تسلط اسعدی به قاببندی، تصاویری ناب و غنایی نظرگیر به «درخونگاه» بخشیده. همینطور نقشآفرینیهای هنرمندانه فیلم، بهویژه در مورد امین حیایی، ژاله صامتی و پانتهآ پناهیها، نشاندهنده توانایی اسعدی در دکوپاژ، کنترل صحنه و بازیگیری هستند. با این همه کُمیت فیلم همچنان از نظر متن و فیلمنامه لنگ میزند. رابطه رضا و شهرزاد قوام نمییابد و شهرزاد هرگز در ذهن رضا و تماشاگر آنقدر پاکیزه نمیشود که بتواند مامن تن زخمی و روح فرسوده رضا باشد. وادادگی طاووس در برابر ذهن افیونی شوهرش به بهانه کشته شدن رضا در ژاپن باسمهای و لاینحل باقی میماند و فیلم تا حدی از این ناحیه ضربه میخورد، اما ناگفته نماند «درخونگاه» جنسی از تلخاندیشی در خویش دارد که آن را دوست میدارم. محاصره شدن رضا در انبوهی پلشتی و غربتش حتی در خانه خودش هم به غربت همه ما در وطن خویش پهلو میزند. حکایت زخمهای رضا در ژاپن که تجسد عینی زخمهای روحی همه ما برای بقا و رنج مشترکمان برای ارتقا به طبقه اجتماعی بالاتر است، فهمیدنی و دردی مشترک است؛ دردی که اسعدی آن را خوب میشناسد و به تصویر میکشد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «غریزه»؛ عاشقانهای ناآرام
- «غریزه» به زودی اکران میشود/ جوایز بینالمللی برای فیلم تازه سیاوش اسعدی
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- محمدرضا مویینی «غریزه» را تدوین کرد
- معرفی بازیگران زن فیلم «غریزه»
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۵)/ پانتهآ پناهیها، الناز شاکردوست
- بازیگران زن برتر سال ۹۸ (۱)/ شنا خلاف جریان؛ طناز طباطبایی، ژاله صامتی
- یک درخونگاه از دو «هنرمند»/ نگاهی به «درخونگاه»
- بدترین فیلمهای ۲۰۱۹، از نگاه منتقدان ورایتی
- چرا امین حیایی در چند فیلم اخیرش موفق بود؟
- اکران خصوصی درخونگاه / گزارش تصویری
- جذاب اما نه فوقالعاده!/ نگاهی به فیلم “متری شیش و نیم”
- یک فیلم خیلی خوب ببینید/ نگاهی به فیلم «روسی»
- «اینسرت»/ رئالیسمِ تلخِ بارانی؛ نگاهی به فیلم «سرکوب»
- نمایش و نقد ۲ مستند با موضوع سوریه در کانون فیلم «سینماحقیقت»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیانیهی صنفی اعلام حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۴
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- راهیابی «پس از پدر» به جشنواره روسی
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- فوت سازنده فیلم «اولین خون»؛ تد کاچِف درگذشت
- اولین عکس «استخوانسوز» رونمایی شد/ ادامه فیلمبرداری در تهران
- جشنواره ویزیون دو ریل در ایستگاه پایانی؛ جشنواره سوئیسی، ۲ جایزه به سینمای ایران داد
- پردازش سخن
- در پی اعلام خبرهایی از ساخت سریال تازه مدیری؛ ژوله و قاسمخانی همکاریشان را با تلویزیون تکذیب کردند
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ اسکار بدلکاران به رسمیت شناخته شد
- تغییر موضع کارگردان «آواتار» نسبت به هوش مصنوعی
- خبرهایی از جشنواره کن/ نمایش یک فیلم اول در افتتاحیه و حضور فیلم اسپایک لی در جشنواره
- فیلمهای کن ۲۰۲۵ اعلام شد/ فیلم جدید جعفر پناهی در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن
- درباره سریال معاویه؛ وقتی عربستان تاریخ خودش را هم تحریف می کند
- «داستانها و فیلمهای ابراهیم گلستان» منتشر شد