غلامرضا موسوی از اعضای کمیته یکپارچه سازی و ارتقای نظام تهیهکنندگی جزییات عضویت در شورایعالی تهیه کنندگی و یکپارچه سازی چهار تشکل را تشریح کرد.
به گزارش سینماسینما، غلامرضا موسوی از اعضای کمیته یکپارچه سازی و ارتقای نظام تهیهکنندگی گفت: قبل از استقرار دولت یازدهم، چهار گروه تشکیلات تهیه کنندگی در سینمای ایران وجود داشت که سه گروه از این تشکیلات در شورایعالی تهیه کنندگان که همکار خانه سینما بودند فعالیت می کردند و یکی از گروه ها در زمان جواد شمقدری معاون وقت سینمایی و با حمایت وی بیرون از خانه سینما (جامعه صنفی تهیه کنندگان) تشکیل شده بود.
وی اضافه کرد: با روی کار آمدن دولت یازدهم، جامعه صنفی تهیه کنندگان هم به شورایعالی تهیه کنندگان پیوست تا چهار تشکیلات صنفی سینمای ایران زیر نظر یک هیات رییسه مشترک فعالیت خود را دنبال کنند. در ادامه شورایعالی تهیه کنندگان کمیته ای برای رسیدگی به اعضا و شرایط پذیرش افراد جدید در چهار تشکیلات به وجود آورد که اعضای این کمیته روسای چهار تشکیلات مورد نظر بودند.
این تهیه کننده سینما توضیح داد: این کمیته بررسی های متعددی را انجام داد زیرا پیش از این به دلیل رقابت بین این چهار تشکیلات، برخی از افراد که نمی توانستند تهیه کننده باشند به عضویت برخی از این چهار تشکیلات در آمده و همین مساله سبب شده بود تا تهیه کنندگانی داشته باشیم که هیچگونه فعالیت تهیه کنندگی نداشتند.
وی با اعلام اینکه شورایعالی تیه کنندگان تا اواخر سال ۱۳۹۵ موفق به پالایش همه تشکیلات تهیه کنندگان سینما شد، گفت: در نهایت اعضا به ۲ گروه تقسیم شدند؛ کسانی که نمی توانستند عضو تشکیلات باشند و کسانی که می توانستند عضو باشند. البته این مساله نیز مورد نظر قرار گرفت که کسانی که می توانند عضو تشکیلات باشند فعالیت تهیه کنندگی در حوزه سینما دارند یا خیر؟
موسوی با اشاره به اینکه بررسی این موارد همزمان با برگزاری جلسات سازمان سینمایی برای ارتقای کیفی فعالیت تهیه کنندگان شد، گفت: در جلسات تشکیل شده از تهیه کنندگان خبره سینمای ایران دعوت شد تا به دنبال راه و روش مناسب برای ارتقای کیفی کار تهیه کنندگان و به طبع ارتقای فیلمسازی در سینما باشیم.
وی بیان کرد: در جلساتی که اواخر آذر ۹۵ برگزاری آن آغاز شد، دوستان بعد از تبیین برخی از مسایل به این مساله رسیدند که این چهار تشکیلات به یک تشکیلات واحد تبدیل شود و محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی نیز از این امر استقبال کرد.
عضو کمیته یکپارچه سازی و ارتقای نظام تهیهکنندگی گفت: هیات اجرایی شورایعالی تهیه کنندگان سال گذشته به یکپارچه کردن چهار تشکیلات رای داد و با توجه به حکم رییس سازمان سینمایی اعضای هیات اجرایی از هشت نفر (۲ نماینده از هر تشکل) و یک بازرس حضور داشتند. در آن جلسه علیرضا رضاداد به عنوان نماینده سازمان سینمایی در این هیات انتخاب شد.
وی بیان کرد: امیدوارم از چهار تشکیلات به یک صنف واحد برسیم تا بتوان برای ارتقای سینمای ایران تلاش کرد. البته نباید فراموش کرد که برای یکپارچگی چهار تشکیلات باید به یک اساسنامه مشترک است.
این تهیه کننده توضیح داد: یکی از مواردی که از اهمیت بسیاری برخوردار است، عضویت افراد جدید است که باید توسط هیات اجرایی پذیرفته شوند. در این مورد با ۲ گروه تهیه کننده روبه رو هستیم؛ گروهی که طی سال های گذشته فعالیت های قابل توجهی در حوزه تهیه کنندگی داشتند که تعداد این افراد فعال معمولا بین ۸۰ تا ۱۰۰ نفر هستند. گروه دیگر کسانی هستند که طی سال های گذشته گاهی در حوزه تهیه کنندگی فعالیت داشته اند که این افراد با توجه به قوانین مورد نظر می توانند عضو شورایعالی تهیه کنندگان باشند. در این میان گروهی از افراد نیز هستند که سال ها است فعالیت تهیه کنندگی نداشته اند، این گروه از افراد اگر تعداد فیلم هایی که در گذشته ساخته اند، بالا باشد اما به دلایلی طی سال های گذشته دست به تولید فیلم در سینما نزده اند، به عنوان اعضای افتخاری صنف جدید انتخاب می شوند و می توانند از همه امکانات مورد نظر استفاده کنند اما در مجامع عمومی حق رای دادن و انتخاب شدن ندارند. این گروه زمانی که تصمیم به تولید یک اثر جدید در سینما بگیرند عضو دایمی صنف می شوند.
موسوی در پایان گفت: نمایندگان هیات اجرایی تشکل ها وظیفه دارند این قوانین را به تشکل خود اعلام کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- ملبورن، ادینبورو، کلگری و نیوزیلند؛ «کیک محبوب من» در چهار جشنواره بینالمللی
- صدور پروانه ساخت برای چهار فیلمنامه سینمایی
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- غلامرضا موسوی: کرج را از زیر سایه تهران خارج کنید/ لزوم ارتقای زیرساختهای فرهنگی
- سیدغلامرضا موسوی: ثبت جشنواره جهانی فجر در فیاپف به نفع سینمای ایران است
- هشدار سینماگران نسبت به انحصار در نمایش خانگی و اینترنت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- بازخوانی حاشیههای صدور یک کارت/ دفاع فرشته طائرپور از امضای خود در کارت تهیهکنندگی امامی
- ادعای شورایعالی تهیهکنندگان درباره محمد امامی
- بحث توئیتری منیژه حکمت و ابراهیم داروغهزاده بر سر شفافسازی منابع مالی در سینما
- حمایت کانون کارگردانان سینمای ایران از شورایعالی تهیهکنندگان
- تاکید شورایعالی تهیهکنندگان سینما بر ادامه نمایش آنلاین فیلمها/ از رکود به بالندگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟