کیت بلانشت، بازیگر برنده اسکار در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: هنگامی که از کمپهای آوارگان روهینجایی در بنگلادش که از سرکوبهای خشونت آمیز ارتش میانمار فرار کرده بودند بازدید کردم اصلا برای میزان و عمق رنجی که روهینجاییها متحمل شده بودند آماده نبودم و نمیتوانستم آن را باور کنم.
به گزارش سینماسینما، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بلانشت در متفاوتترین نقش خود به عنوان سفیر حسن نیت آژانس آوارگان سازمان ملل گفت: روایتهای بسیار زیاد و ناراحت کنندهای را از شکنجه و تجاوز شنیدم. مسلمانان روهینجا در مقابل چشمان خود میدیدند که اعضای خانوادهشان کشته میشوند و کودکانشان را به آتش میاندازند و آنها را زنده زنده میسوزاندند.
وی افزود: من یک مادر هستم. من در چشمان تک تک کودکانی که در این کمپها دیدم کودکان خود را میدیدم. من خودم را در چشم تک تک والدین دیدم. چطور یک مادر میتواند تحمل کند که کودکش را به آتش بیندازند.
این بازیگر هالیوودی که تاکنون دو بار برنده جایزه اسکار شده، افزود: تجربههای آوارگان روهینجایی هرگز مرا رها نخواهد کرد و از ذهنم خارج نخواهد شد.
مسلمانان روهینجایی سالهاست که در میانمار که اکثریت آن را بوداییان تشکیل میدهد به عنوان “خارجی” تلقی میشوند حتی با وجود اینکه خانوادههای آنها نسلهاست که در این کشور زندگی کردهاند. از سال ۱۹۸۲ میلادی تقریبا تمامی مسلمانان روهینجایی در میانمار از داشتن حق شهروندی این کشور منع شدهاند و باعث شده که آنها بیوطن باقی مانده و از آزادی تحرک و دیگر حقوق اولیه منع شوند.
بحران اخیر با حمله شبهنظامیان روهینجا به نیروهای امنیتی میانمار در استان راخین در اوت سال گذشته میلادی آغاز شد.
ارتش میانمار به این حمله با یک سرکوب نظامی خشن و گسترده و نقض گسترده حقوق بشر از جمله تجاوز، قتل، شکنجه و سوزاندن خانهها و روستاهای مسلمانان روهینجا پاسخ داد و باعث شد تا نزدیک به ۷۰۰ هزار مسلمان روهینجایی به بنگلادش فرار کنند.
نشست روز سهشنبه شورای امنیت مصادف با نخستین سالروز این سرکوب برگزار شد.
بلانشت که در مارس سال جاری میلادی از کمپهای آوارگان مسلمانان روهینجا در بنگلادش بازدید کرد داستانهایی را که این آوارگان برای وی تعریف کرده بودند را بازگو کرد و تاکید داشت که بازگو کردن این داستانها امری بسیار مهم است چراکه این نخستین حمله به مسلمانان روهینجا نبوده است.
بلانشت گفت: “گل زهرا” به من گفت که در سال ۱۹۷۸ میلادی او یکی از زنان جوان در بین ۲۰۰ هزار آواره روهینجایی بود که از خشونت و بدرفتاری گسترده در میانمار به بنگلادش فرار کرد. در سال ۱۹۹۲ گل زهرا مجددا یکی از ۲۵۰ هزار آواره روهینجایی بود که برای حفظ جان خود به بنگلادش فرار کرده بود. گل زهرا که الان ۹۰ ساله است بسیار ناراحت است چراکه مجددا به عنوان آواره در فقر در بنگلادش زندگی میکند و تنها آرزویش این است که نوههایش آیندهای بهتر داشته باشند.
وی افزود: برای داشتن این آینده تغییر و تحول در میانمار امری لازم و ضروری است. اگر الان نتوانیم کاری کنیم نوههای گل زهرا و هزاران تن همچون آنها قادر نخواهند بود از این دور باطل که نسلهای مختلف مسلمانان روهینجا آن را تجربه کردهاند، فرار کنند.
این بازیگر استرالیایی خواستار حمایت از آوارگان و جوامع میزبان بنگلادشی شد و از شورای امنیت خواست تا به بازگرداندن مسلمانان روهینجایی به میانمار به شیوهای که بتوانند حق شهروندی کامل خود را کسب کنند، کمک کند.
وی افزود: ما قبلا مسلمانان روهینجا را ناامید کردهایم. بیایید این بار مجددا آنها را ناامید نکنیم.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کارگردانان زن در هالیوود با دست خالی میجنگند
- برای فعالیتهای هنری و اجتماعی؛ کیت بلانشت، یک جایزه تاریخی مهم میگیرد
- رسولاف در لیست فیلمسازان «دور از وطنِ» جشنوارهٔ روتردام
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- بازگشت دِپ به هالیوود؛ پنه لوپه کروز و جانی دپ در یک فیلم اکشن مهیج بازی میکنند
- در نقش یک جن سلطنتی؛ دستمزد کیت بلانشت برای «ارباب حلقهها» ساندویچ رایگان بود
- کیت بلانشت رئیس هیات داوران کمرا ایمیج ۲۰۲۴ شد
- اعتصاب گریبان لوکارنو را گرفت/ مذاکره با کیت بلانشت ادامه دارد
- پس از ۲۳۰ روز فیلمبرداری؛ آلفونسو کوارون «سلب مسئولیت» را تمام کرد
- آکادمی اسکار درباره نامزدی مشکوک تصمیم گرفت
- واکنش آکادمی اسکار به یک نامزدی مشکوک
- برندگان انجمن ملی منتقدان آمریکا؛ یک پیروزی نادر/ تاد فیلد با «تار» هت تریک کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





