سینماسینما، شهرام اشرف ابیانه
برای تعریف یک داستان آنطور که به دل مخاطب بنشیند، باید تخیلت را به دل اثر بدمی. بدون آن تنها کالبدی از داستان در اختیار داری. چیزی فارغ از تنش و هیجان و بالا و بلندی یک داستان. فیلم ژرژ هاشمزاده جدا از مشکلات زیربنایی فیلمنامهای، از نبود چنین چیزی رنج میبرد. در نبود قدرت آفرینشگری از فضاسازی عاجزی. بستری داستانی نداری تا از درونش شخصیتهای پیچیده و جاندار بیرون بکشی.
سودابه فیلم فقط یک راوی غمزده است. نمیتوانی علت آمدنش به وطن را پس از سالها باور کنی. مشکل در نبود منطق داستانی است. بیننده نمیتواند کنشهای آدمهای داستان را باور کند. شخصیتها حرف میزنند، اما با هم دیالوگ ندارند. بحرانی در فیلمنامه نیست که نقطه وحدتدهنده داستان باشد. کلیشهسازی رایج و بازیگران برجسته هیچکدام راهگشا نیست.
با فیلمی روبهروییم پر از اشباح بینامونشان. صورتکهایی بیچهره که جواب سوالهای بیشمارت را نمیدهند. دلیلی برای حضور در داستان ندارند، چون کارکردی برای بودنشان در داستان طراحی نشده. فیلم از این منظر فاقد پلات درست داستانی است. حتی کلیشهسازها هم چیزی دارند تا تماشاگر را به داستان جلب کنند. «در سکوت» این را هم ندارد. تبدیل شده به یک معما. پازلی بههمریخته که چیدمان خلاقانهای برای شناساندن آدمهای داستان به ما در اختیار ندارد.
نمیتوان تنها به یک خط قصه کمرنگ اکتفا کرد. به واسطه آن قصه گفت. فیلمت تخت میشود و فضای داستانت خشک و بیروح و خستهکننده برای تماشاگری که به دنبال مفری برای ورود به دنیای فیلم است، اما پشت دروازههای فیلم معطل مانده. نمیشود تنها به بازی بازیگران حرفهای بسنده کرد به این امید که چیزی در آن بدمند که در داستان نیست.
هاشمزاده در چیدمان فنی نیز خلاقیتی از خود نشان نمیدهد. قابهای ایستای فیلم فاقد شور و حیات لازماند. این بیش از هر چیز برمیگردد به نبود میزانسندهی درست برای معنا دادن به عناصر درون قاب. دوربین در جایی از شخصیتها فاصله میگیرد که به نظر میرسد باید در دل واقعه باشد و در جایی دیگر به دل اتفاقی رفته که حس میکردی بهتر بود با کمی فاصله رخداد را در قاب پوشش میداد.
دکوپاژ سادهای برای روایت تصویری قصه در نظر گرفته شده. فیلمساز تنها کوشیده تماشاگر را در نمابندی گیج نکند. این اما کافی نیست. نمابندی باید حسی را برساند یا ایدهای را ساماندهی کند. ترتیب تصویریای باید وجود داشته باشد تا ما را به حالوهوای داستان نزدیک کند. فیلم میخواهد واگوی رازی باشد، اما خلاقیتی برای باز آفرینی این راز در اختیار ندارد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تو پیش نرفتی، تو فرو رفتی؟/ معتمدآریا و حسرت دهه ۶۰
- چراغ تالارهای نمایشی تهران روشن شد؛ آغاز بهار تئاتر با فاطمه معتمدآریا
- «هفت سال ده روز کم» برگزیده جشنواره هالیوود سیلور اسکرین شد
- درخواست ستاد مقابله با کرونا تهران از وزارت ارشاد/ تا اطلاع ثانوی پروژههای سینمایی متوقف شود
- بازیگری با یک کارنامه درخشان و کمنظیر/ یادداشتی کوتاه به بهانه تولد فاطمه معتمدآریا
- راما قویدل: با اعتراض غیرمنطقی مانع ساخت سریال درباره اقوام نشویم
- مثل یک زنِ واقعی/ نگاهی به فیلم «بنفشه آفریقایی»
- سینماسینما/ گفتوگو با رضا بابک بازیگر «بنفشه آفریقایی»/ عشق میتواند مرده را زنده کند
- سیمین یک بنفشه آفریقایى
- آیین تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بینالملل ۱ / گزارش تصویری
- پوستر «بنفشه آفریقایی» منتشر شد/ ۶ روز تا آغاز اکران آنلاین
- گزارش رونمایی از تندیس علی نصیریان در موزه سینما/ نسل تکرارنشدنی در بازیگری + ویدئو
- هدیه فاطمه معتمدآریا به موزه سینما
- گفتوگو با ژرژ هاشمزاده، کارگردان «در سکوت»/ معتقد به مانیفست دادن نیستم
- ملتهب با روایت سادهانگارانه/ نگاهی به فیلم «در سکوت»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟