سینماسینما، شهرام اشرف ابیانه
برای تعریف یک داستان آنطور که به دل مخاطب بنشیند، باید تخیلت را به دل اثر بدمی. بدون آن تنها کالبدی از داستان در اختیار داری. چیزی فارغ از تنش و هیجان و بالا و بلندی یک داستان. فیلم ژرژ هاشمزاده جدا از مشکلات زیربنایی فیلمنامهای، از نبود چنین چیزی رنج میبرد. در نبود قدرت آفرینشگری از فضاسازی عاجزی. بستری داستانی نداری تا از درونش شخصیتهای پیچیده و جاندار بیرون بکشی.
سودابه فیلم فقط یک راوی غمزده است. نمیتوانی علت آمدنش به وطن را پس از سالها باور کنی. مشکل در نبود منطق داستانی است. بیننده نمیتواند کنشهای آدمهای داستان را باور کند. شخصیتها حرف میزنند، اما با هم دیالوگ ندارند. بحرانی در فیلمنامه نیست که نقطه وحدتدهنده داستان باشد. کلیشهسازی رایج و بازیگران برجسته هیچکدام راهگشا نیست.
با فیلمی روبهروییم پر از اشباح بینامونشان. صورتکهایی بیچهره که جواب سوالهای بیشمارت را نمیدهند. دلیلی برای حضور در داستان ندارند، چون کارکردی برای بودنشان در داستان طراحی نشده. فیلم از این منظر فاقد پلات درست داستانی است. حتی کلیشهسازها هم چیزی دارند تا تماشاگر را به داستان جلب کنند. «در سکوت» این را هم ندارد. تبدیل شده به یک معما. پازلی بههمریخته که چیدمان خلاقانهای برای شناساندن آدمهای داستان به ما در اختیار ندارد.
نمیتوان تنها به یک خط قصه کمرنگ اکتفا کرد. به واسطه آن قصه گفت. فیلمت تخت میشود و فضای داستانت خشک و بیروح و خستهکننده برای تماشاگری که به دنبال مفری برای ورود به دنیای فیلم است، اما پشت دروازههای فیلم معطل مانده. نمیشود تنها به بازی بازیگران حرفهای بسنده کرد به این امید که چیزی در آن بدمند که در داستان نیست.
هاشمزاده در چیدمان فنی نیز خلاقیتی از خود نشان نمیدهد. قابهای ایستای فیلم فاقد شور و حیات لازماند. این بیش از هر چیز برمیگردد به نبود میزانسندهی درست برای معنا دادن به عناصر درون قاب. دوربین در جایی از شخصیتها فاصله میگیرد که به نظر میرسد باید در دل واقعه باشد و در جایی دیگر به دل اتفاقی رفته که حس میکردی بهتر بود با کمی فاصله رخداد را در قاب پوشش میداد.
دکوپاژ سادهای برای روایت تصویری قصه در نظر گرفته شده. فیلمساز تنها کوشیده تماشاگر را در نمابندی گیج نکند. این اما کافی نیست. نمابندی باید حسی را برساند یا ایدهای را ساماندهی کند. ترتیب تصویریای باید وجود داشته باشد تا ما را به حالوهوای داستان نزدیک کند. فیلم میخواهد واگوی رازی باشد، اما خلاقیتی برای باز آفرینی این راز در اختیار ندارد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تو پیش نرفتی، تو فرو رفتی؟/ معتمدآریا و حسرت دهه ۶۰
- چراغ تالارهای نمایشی تهران روشن شد؛ آغاز بهار تئاتر با فاطمه معتمدآریا
- «هفت سال ده روز کم» برگزیده جشنواره هالیوود سیلور اسکرین شد
- درخواست ستاد مقابله با کرونا تهران از وزارت ارشاد/ تا اطلاع ثانوی پروژههای سینمایی متوقف شود
- بازیگری با یک کارنامه درخشان و کمنظیر/ یادداشتی کوتاه به بهانه تولد فاطمه معتمدآریا
- راما قویدل: با اعتراض غیرمنطقی مانع ساخت سریال درباره اقوام نشویم
- مثل یک زنِ واقعی/ نگاهی به فیلم «بنفشه آفریقایی»
- سینماسینما/ گفتوگو با رضا بابک بازیگر «بنفشه آفریقایی»/ عشق میتواند مرده را زنده کند
- سیمین یک بنفشه آفریقایى
- آیین تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بینالملل ۱ / گزارش تصویری
- پوستر «بنفشه آفریقایی» منتشر شد/ ۶ روز تا آغاز اکران آنلاین
- گزارش رونمایی از تندیس علی نصیریان در موزه سینما/ نسل تکرارنشدنی در بازیگری + ویدئو
- هدیه فاطمه معتمدآریا به موزه سینما
- گفتوگو با ژرژ هاشمزاده، کارگردان «در سکوت»/ معتقد به مانیفست دادن نیستم
- ملتهب با روایت سادهانگارانه/ نگاهی به فیلم «در سکوت»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- سینماسینما/ گزارش کوتاه محمد حقیقت از نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره کن
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
آخرین ها
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
- تمرینات فشرده «مجنون آن لیلی» ادامه دارد
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- فوت مستندساز و همسر فرانسیس فورد کاپولا/ النور کاپولا درگذشت