فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در دیدار با هیات مدیره خانه سینما پیشنهادهای خود برای پروتکل بازگشایی سینماها را اعلام کرد.
به گزارش سینماسینما، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در نشستی با اعضای هیات مدیره خانه سینما، تدوین پروتکل بهداشتی مشترک برای بازگشایی سینماها در آینده را لازم دانست و تاکید کرد: در این شیوه نامه باید به تهویه هوا، نحوه فروش بلیت و نشاندار کردن صندلیها، فاصله گذاری ها، کاهش زمان حضور افراد برای نمایش فیلم، تنظیف و ضدعفونی سینما بین سانسها، عدم مصرف مواد غذایی در سینما، استفاده از ابزار کنترلی مثل تب سنجی و محدودیت سنی توجه شود.
وی با اشاره به خاطرات تلخ و شیرین، وقایع و رشادتها و حماسه آفرینیهایی که در این دوران در عرصه خدمت رسانی رخ داده است بر ضرروت مستند سازی این صحنههای خدمترسانی تاکید کرد و گفت: این صحنههای زیبا گذراست و نیاز است تا این حماسه آفرینیها و رشادت ها را مستندنگاری کرد و به آیندگان منعکس کرد.
زالی با بیان اینکه با وجود شرایط ویژه این بحران، عرصه جهانی نیز از این مستندسازی ها تهی است، خاطرنشان کرد: به دلیل شرایط ویژه بحران این کار دشوار است و شاید در کشور ما که تیم توفیق بیشتری نسبت به کنترل پیدا کرده و ممارست حرفهای تیم ها نیز بیشتر شده، بتوانیم این مستند سازی را انجام دهیم؛ این قطعات تاریخی شاید دیگر تکرار نشود.
به گفته وی، برای مستند سازی حرفهای باید کاری سیتماتیک با مبانی تکنیکال انجام دهیم و شاید الان بتوانیم سهم بیشتری از سینمای مستند را داشته باشیم.
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران جایگاه سینمای مستند ایران را ممتاز برشمرد و با ذکر این که بسیاری از بزرگان از دریچه مستندسازی به عرصه هنر سینما معرفی شدند خاطرنشان کرد: شاید بتوانیم یک بازآرایی در بحث سهم بیشتر سینمای مستند داشته باشیم.
زالی همچنین به شکل گیری همبستگی اجتماعی در زوایای پنهان شهر در این بحران اشاره کرد که در سالهای اخیر در سایه شهرنشینی و صنعتی شدن کم رنگ شده بود و بر وقایع نگاری و مستند سازی این صحنههای زیبا تاکید کرد.
وی در ادامه گفت: تمام محورهای موجود میتواند به طور خاص یک سناریو تلقی شود و سناریوهای فراوانی را در ذهن افراد مبتکر فراهم کند که در فضای داستان سرایی یا فضای واقعیتر به آنها توجه شود. بنابراین در این مقطع مصادیق خوبی برای پرداختن به فیلمنامه نویسی و سناریو نویسی با اتمسفر موجود در مجموعه وجود دارد.
ساخت سریال یا فیلم بلند سینمایی از حماسه آفرینی مدافعان سلامت، توجه به فضای پنهان تلخ و تراژدیک کرونا، نحوه سوگواری خانواده متوفیان، مصاحبه با بهبودیافتگان، تصویرسازی وقایع با توجه به ابعاد مختلف انسان شناسی و جامعه شناسی و روانشناسی در بحران، حمایت از اهالی سینما، استفاده از ظرفیت تاثیرگذار هنرمندان در انتقال مفاهیم بهداشتی و آگاهسازی عمومی از دیگر موارد مطرح شده توسط زالی در این نشست بود.
در ادامه نشست همایون اسعدیان رییس هیات مدیره خانه سینما به نمایندگی از تمامی اهالی سینما از زحمات و ایثار اعضای ستاد مقابله با کرونا و تمامی کادر پزشکی و بهداشت و درمان کشور در راستای خدمت رسانی به بیماران کرونایی صمیمانه سپاسگزاری کرد.
وی با اشاره به اقدامات خانه سینما در زمینه آمادهسازی کلیپهای آموزشی و فیلمهای تقدیر از مدافعان سلامت از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، آمادگی همه جانبه سینمای ایران را برای همکاری با ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد.
اسعدیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تعطیلی پروژه های سینمایی از اوایل شیوع بیماری، تدوین پروتکلهای مورد نیاز برای آغاز فعالیت سینما از چرخه تولید تا نمایش با مشارکت ستاد را ضروری دانست و بر حضور نمایندگانی از خانه سینما برای تهیه این پروتکلها تاکید کرد.
وی افزود: پس از ابلاغ دستورالعمل ستاد تمام پروژه های سینمایی را با توجه به صیانت از سلامت افراد تعطیل کردیم و البته با همبستگی و تمهیداتی نیز مشکلات اقتصادی افراد را تاحدودی رفع کردیم.
اعضای هیات مدیره خانه سینما در خاتمه آمادگی کامل این نهاد را برای مستندسازی و یا هر کمک دیگری اعلام کرده و از ستاد مقابله با کرونا خواستند که موضوعات مورد نیاز خود را اعلام کند تا انجام دهند و نقش کوچکی در تصویرسازی این حماسهها و لحظات داشته باشند.
در خاتمه این نشست مقرر شد در هفته آینده تیمی از معاونت امور بهداشتی با مشارکت اهالی خانه سینما به تدوین این پروتکل بپردازند.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟