اصغر فرهادی در فهرست ۱۰۰ کارگردان برتر و هیجانانگیز دنیا بالاتر از سینماگرانی چون پدرو آلمودوار، دیوید فینچر و استیون سودربرگ قرار دارد.
به گزارش سینماسینما، وبسایت آمریکایی The Playlist که اخبار و اتفاقات سینمایی و تلویزیونی را پوشش میدهد، فهرستی با عنوان “۱۰۰ کارگردان برتر و هیجانانگیز که این روزها کار میکنند” تهیه کرده است که در آن نام سه ایرانی به چشم میخورد.
اصغر فرهادی در این فهرست بالاتر از سینماگرانی چون پدرو آلمودوار، دیوید فینچر و استیون سودربرگ در رده ۱۳ فهرست قرار دارد. جعفر پناهی رده ۵۹ را به خود اختصاص داده و آنا لیلی امیرپور فیلمساز ایرانی/آمریکایی در رده ۹۲ است.
The Playlist در توصیف فرهادی نوشته است: سینما به طور کلی و سینمای ایران به طور مشخص، با مرگ استاد عباس کیارستمی با یک فقدان بزرگ روبرو شد، اما اگر بخشی از وسعت هر افسانه، سبک فیلمسازی است که الهام میبخشد و مقدمات کار که فراهم میآورد، میراث کیارستمی تا حد زیادی به خاطر اصغر فرهادی، محفوظ خواهد ماند. فرهادی بعد از موفقیت چشمگیر شاهکار انسانگرایانه و جذابِ “جدایی نادر از سیمین” در سطح بینالمللی، بسیار مورد توجه قرار گرفت، اما فیلمهای قبلی فرهادی، بخصوص “چهارشنبه سوری” و “درباره الی”، مدتها قبل از اینکه او فیلم برنده اسکار فیلم خارجیزبان خود را بسازد، نشان داد چقدر فیلمساز خاطرجمعی است. فرهادی، درامهای انسانی بسیار گیرا و عمیقاً قابل ربط دادن، خلق میکند که توأمان به لحاظ فرهنگی، خاص و کاملاً جهانی هستند. “گذشته” و “فروشنده” دو فیلم آخر فرهادی کاملاً به بلندی گیجکننده بهترین کارش نمیرسند، با این حال، هر دو همچنان فوقالعاده هستند. این همه چیزی است که باید درباره مهارت فرهادی بدانید که شاید بزرگترین و قویترین راوی ارتباطات انسانی در عصر ما باشد.
پل تامس اندرسن کارگردان فیلمهایی چون “خون بپا میشود”، “شبهای بوگی” و “ماگنولیا” در رده نخست فهرست قرار دارد.
The Playlist با اشاره به اینکه فهرست “۱۰۰ کارگردان برتر و هیجانانگیز که این روزها کار میکنند” میتوانست به ۵۰۰ فیلمساز هم برسد، تأکید کرد تعدادی از فیلمسازان کهنهکار مانند ژان-لوک گدار، فرانسیس فورد-کوپولا، برایان دی پالما، جان کارپنتر، آنیس واردا، ویلیام فریدکین، برناردو برتولوچی، وودی آلن، رومن پولانسکی، هایائو میازاکی، استنلی دانن و آلن پارکر، به دلایل مختلف از جمله اینکه این اواخر فیلم خوبی نساختهاند یا اصلاً فعال نبودهاند، به فهرست راه پیدا نکردند، هرچند این به معنی انکار عظمت کارهای قبلی آنها نیست.
The Playlist در نهایت نوشت: یک کلمه برای فیلمسازی که وقتی کار تهیه فهرست را شروع کردیم، قاطعانه در میان ۱۰ نفر اول قرار داشت، اما متأسفانه کمی بعد از آغاز کار، درگذشت: استاد عباس کیارستمی. اینجا یا هر جای دیگر. جای او همیشه خالی است.
فهرست “۱۰۰ کارگردان برتر و هیجانانگیز که این روزها کار میکنند” به این شرح است:
۱- پل تامس اندرسن
۲- کاترین بیگلو
۳- برادران کوئن
۴- تاد هینز
۵- مارتین اسکورسیزی
۶- پابلو لارین
۷- دنی ویلنو
۸- جاناتان گلیزر
۹- میا هانسن-لو
۱۰- کلر دنی
۱۱- یورگوس لانتیموس
۱۲- آلفونسو کوارون
۱۳- اصغر فرهادی
۱۴- جین کمپیون
۱۵- پدرو آلمودوار
۱۶- دیوید فینچر
۱۷- آوا دوورنی
۱۸- استیو مککویین
۱۹- بونگ جون-هو
۲۰- استیون سودربرگ
۲۱- هو سیائو-سین
۲۲- وونگ کار-وای
۲۳- لارس فون تریر
۲۴- کریستوفر نولان
۲۵- استیون اسپیلبرگ
۲۶- شین کاروت
۲۷- لین رمزی
۲۸- میشائل هانکه
۲۹- لوکرسیا مارتل
۳۰- اندرو دامینیک
۳۱- کری فوکوناگا
۳۲- لیوس کاراکس
۳۳- جیل سولوی
۳۴- ژاک اودیار
۳۵- پارک چان-ووک
۳۶- وس اندرسن
۳۷- ادگار رایت
۳۸- سوفیا کوپولا
۳۹- دیوید لینچ
۴۰- پل ورهوفن
۴۱- اسپایک جونز
۴۲- برایان کوگلر
۴۳- سارا پولی
۴۴- مارن آده
۴۵- دامین شازل
۴۶- جیمز گری
۴۷- اندرو های
۴۸- سلین سیاما
۴۹- ترنس مالیک
۵۰- زاویه دولان
۵۱- نیکلاس ویندینگ رفن
۵۲- ورنر هرتزوگ
۵۳- کنت لونرگان
۵۴- جیم جارموش
۵۵- چارلی کافمن
۵۶- کوئنتین تارانتینو
۵۷- اسپایک لی
۵۸- آندرا آرنولد
۵۹- جعفر پناهی
۶۰- عبدالرحمن سیساکو
۶۱- میگل گومیس
۶۲- جاشوا اوپنهایمر
۶۳- آپیچاتپونگ ویراستاکول
۶۴- کریستیان مونجیو
۶۵- کلی رایکارت
۶۶- برادران داردن
۶۷- دارن آرونوفسکی
۶۸- جرج میلر
۶۹- مایکلمان
۷۰- پیت داکتر
۷۱- بن ویتلی
۷۲- لورا پویتراس
۷۳- گییرمو دل تورو
۷۴- آنگ لی
۷۵- نیکول هولوفسنر
۷۶- مایک میلز
۷۷- آلخاندرو گونزالس ایناریتو
۷۸- بری جنکینز
۷۹- رایان جانسن
۸۰- جف نیکولز
۸۱- جوانا هاگ
۸۲- اولیویه آسایاس
۸۳- کیم جی-وون
۸۴- نوری بیلگه جیلان
۸۵- ربکا میلر
۸۶- آندری زویاگینتسف
۸۷- فیل لورد و کریس میلر
۸۸- آما آسانته
۸۹- عبداللطیف کشیش
۹۰- کارلوس ریگاداس
۹۱- لوسیل هادزیالیلوویک
۹۲- آنا لیلی امیرپور
۹۳- ریچارد لینکلیتر
۹۴- جینا پرینس-بایتوود
۹۵- هیفاء المنصور
۹۶- تایکا وایتیتی
۹۷- لیسا چولودنکو
۹۸- ماریل هلر
۹۹- یواکیم تریر
۱۰۰- لوکا گوادانینو
منبع: هنرآنلاین ـ علی افتخاری
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت






چه خوب…آفرینزنده باد استاد عزیز