آیدین سیارسریع، طنز نویس، طی متنی با داوری های جشنواره فیلم فجر و برخی گفته های سینماگران شوخی کرده است.
به گزارش سینماسینما، در نوشته این طنزنویس آمده: بیستویکم بهمن ۹۵ را درحالی شروع میکنیم که داوری جشنواره فجر در فضایی تخیلی به کار خود ادامه میدهد. فیلمی کاندیدای بهترین موسیقی شده که کارگردانش میگوید فیلم من اصلا موسیقی متن ندارد و فیلمی دیگر برای جلوههای ویژه میدانی کاندیدا شده که کارگردانش معتقد است جز دو صحنه شرشر باران، دیگر هیچ جلوه ویژه میدانی نداشته است. میترسیم در مراسم اختتامیه فستیوال، تهیهکننده بهترین فیلم که میرود روی سن تا سیمرغش را بگیرد، بگوید: البته من امسال فیلمی در جشنواره نداشتم ولی در هر صورت دست شما درد نکنه.
ابوالحسن داودی، کارگردان باسابقه کشور در مورد فیلمهای جشنواره گفته: تا به حال این همه تلخی یکجا ندیده بودم.
البته ما هم متوجه این همه تلخی در سینمای ایران نمیشویم. گاهی در سینما فکر میکنم کارگردان با مخاطب مشکل شخصی دارد یا قرار است از تماشاگر انتقام بگیرد. یعنی تماشاگر بیچاره بعد از یک هفته دست و پنجه نرم کردن با مشکلات و زندگی در این شرایط اقتصادی که بیشتر به طی کردن مسیر در تونل وحشت میماند، میرود سینما تا برای دو ساعت سرگرم شود، همان اول فیلم کاراکتر کودک فیلم میمیرد. بعد کمکم به کاراکتر زن تجاوز میشود. کاراکتر مرد بدهی بالا میآورد و میرود زندان، آنجا به کاراکتر مرد هم … به هرحال سخت گرفته میشود و در پرده سوم که جای گرهگشایی است، کارگردان و نویسنده به این نتیجه میرسند که حیف است از این زمانی که در اختیارشان قرار گرفته استفاده نکنند، چند تا مصیبت دیگر هم لابهلای پرده توزیع عادلانه میکنند و فیلم با پایان باز تمام میشود و تلویحا گفته میشود بینندگان عزیز بقیه بدبختیها را هم خودتان حدس بزنید!
همیشه وقتی فکر میکنی هیچجوره از فیلم یا تصمیمی نمیتوانی حمایت کنی، یک بهروز افخمی پیدا میشود که وادارت کند از آن حمایت کنی! از استاد انتظار داشتیم لااقل به داوری جشنواره رحم کند و کاری نکند آدم مجبور به حمایت شود ولی خب، لازم دانستهاند که داوری ضعیف را هم مثل فیلم ضعیف اصغر فرهادی (نسبت به بقیه کارهایش) محبوب کنند. گفتهاند از آنجایی که داوران دو تابعیتی هستند، میترسند به «ماجرای نیمروز» که درباره سازمان منافقین است، جایزه بدهند چون ممکن است فردا که به آمریکا و کانادا و … رفتند آنها به اینها حمله کنند.
امیدواریم با این تحلیل به ظاهر ساده اما عمیق، بقیه کسانی هم که به داوریها اعتراض داشتند و انصراف دادند به رقابت برگردند و آنهایی هم که صرفا اعتراض داشتند اعتراضشان را پس بگیرند. من شنیدهام دلیل نامزدی این فیلمهایی که از نظر منتقدان، کارشناسان و تماشاگران فیلمهای قابل اعتنایی نبودند هم وجود طرفداران عصبی آنها در خارج از کشور بود که تهدید کرده بودند اگر فیالمثل به «تابستان داغ» جایزه ندهید، قلم پایتان را میشکنیم. به هرحال بهتر است هم داوران هم معترضان به آقای افخمی ایمان بیاورند و هر کس کار خودش را بکند. اصغر فرهادی هم اگر اسکار گرفت، فکر نکند خبری شده، اینها هم سیاسیکاری است. داوران اسکار هم از ترس لابیهای غربی به فروشنده رأی میدهند. حالا ببینید کی گفتیم.
منبع: شهروند

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- زن ۸۰ ساله یهودی سوژه فیلم جدید بهروز افخمی شد
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری