سینماسینما: آزاده باقری در جام جم نوشت: برنامههایی مانند «هفت» از شبکه سه و «نقد سینما» از شبکه پنج سیما جزو شناختهشدهترین و مطرحترین برنامههایی هستند که به تحلیل و بررسی فیلمهای روی پرده سینما در این چند سال اخیر میپردازند و در روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر نیز فیلمهای حاضر در این رویداد را بررسی و نقد میکنند.
این برنامهها البته تا قبل از جشنواره سی و هشتم فجر به صورت زنده روی آنتن میرفتند اما پس از شروع جشنواره، این برنامهها به صورت تولیدی ساخته و پخش شدند. اتفاقی که حواشی و سوالهای بسیاری را سال گذشته با خود به همراه داشت. چون این برنامهها که تا قبل از شروع جشنواره سال ۹۸ به صورت زنده پخش میشدند، دیگر این امکان را نداشتند و از سال گذشته تا به امروز به صورت تولیدی تهیه شدند و این نحوه ساخت و پخش نیز به یک روال عادی تبدیل شد. حالا در کنار این تفاوت ، برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر نیز به دلیل تداخل آن با روزهایی که همهگیری کرونا در صدر اخبار قرار گرفته و تمام اتفاقات در طول سال را نیز تحت تاثیر خود قرار داده، با تفاوتهایی مواجه است. برای همین هم برگزار شدن و برگزار نشدن این جشنواره در کنار اینکه چه فیلمها و چه تعداد فیلم و چگونه اکران شود، مسائلی بود که قبل از آغاز جشنواره بسیار به آن پرداخته شد تا اینکه سرانجام باتوجه به رعایت پروتکلهای بهداشتی و ایجاد محدودیتهایی در این زمینه، قرار بر آن شد ۱۶ فیلم سینمایی منتخب هیات داوران، در جشنوارهامسال شرکت و رقابت کنند. با امیررضا مافی، منتقد و کارشناس ـ مجری برنامه نقد سینما درباره جشنوارهامسال و برنامه «نقد سینما» که دیگر به صورت زنده پخش نمیشود به گفتوگو پرداختیم که میتوانید در ادامه آن را بخوانید.
نظرتان درباره برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر چیست؟ آیا شما موافق برگزاری آن بودید یا در دسته مخالفان برگزاری قرار داشتید؟
حالا فارغ از اتفاقات پیشآمده به دلیل کرونا، درباره محتوای جشنوارهامسال و فیلمهایی که با انتخاب داوری مشخص شدهاند چه نظری دارید؟
جشنوارهامسال به لحاظ کیفی از سایر ادوار سینمایی حداقل در این چند سال اخیر عقبتر بود. با فیلم شاخص و شاهکاری مواجه نبودیم. به نظر میرسد کرونا سایه سنگین خود را بر فیلمها و سینمای ایران انداختهاست. حتی در پرداخت مفاهیم و مضامین هم افسردگی زیادی وجود داشت. پنج فیلم از ۱۶ فیلم درون آنها خودکشی رخ داده که آمار اسفناکی است. مردمی که در این فیلمها نمایش دادهشدهاند طماع، کم فهم، خرافه پرست و… بودند و واقعا این نگاه با مردم ایران فاصله دارد. به نظر میرسد فیلمسازهای ما کمی متاثر از شرایط زمانه، بسیار تلخنگر شدهاند و حتی گاهی توهینآمیز به مردم و کسانی که دارند برای آنها فیلم میسازند، نگاه کردهاند. برای همین میتوانم بگویم هم به لحاظ فرمی و هم محتوایی، جشنوارهامسال نسبت به سالهای گذشته ضعیفتر بوده که خب دلایل متعددی دارد و به برخی از آنها اشاره شد. در نتیجه تصور میکنم فیلمسازها روند خوبی را طی نکردهباشند.
برنامه «نقدسینما»ی این روزها چطور پیش میرود؟ حالا که دیگر به صورت زنده روی آنتن نمیرود، آیا همچنان توانسته به خوبی گذشته به برنامهسازی بپردازد و این موضوع ضربهای به کیفیت تولید زدهاست؟
نقد سینما برنامهای است که طی ۳۰هفته هر جمعهشب اجرا شده و در روزهای جشنواره هم هر شب مهمان مردم بودهاست. همواره رویکرد برنامه نقد سینما در یک بخش آموزش و در یک بخش گفتوگو درباره فیلمهای سینمایی و خود سینما بوده که پیوند و پیوستی هم با مباحث علومانسانی دارد. ضمن اینکه بخش کوتاه رویدادها در این برنامه سعی میکند به موضوعات خبری و صنفیتر حوزه سینما بپردازد. اما قطعا نقد سینما برای این نیست که با چهرههای معروف گفتوگو کند یا به واسطه افراد چهره دیده شود. تمام هدف نقد سینما این است که بتواند جریان و گفتمان اصیلی را در بدنه سینمای ایران پیدا کند و بتواند بر اساس آن آینده سینمای ایران را تحلیل و در نهایت پیشبینی کند. از طرفی البته من خودم همیشه معتقدم برنامه زنده مخاطبان بیشتری دارد. امسال هم قرار بود برنامه به صورت زنده پخش شود در واقع مشکلات امکان و اجازه این کار را نداد و همچنین ممنوعیت تردد ۹ شب به بعد هم اثرات خود را روی این موضوع گذاشت. اگر این اتفاقات رخ نمیداد قرار بود این برنامه به صورت زنده باشد. در حال حاضر هم به صورت زنده ضبط میشود و همان را برای آنتن میفرستیم و با دو ساعت تاخیر پخش میشود.
بهروز افخمی تا چه میزان روی کیفیت و غنی شدن محتوای این برنامه کمک کردهاست؟
آقای افخمی از سال گذشته که به دلیل ساخت سریال «رعد و برق»اجرای نقد سینما را واگذار کردند، تنها معلم «نقد سینما» بودند و درباره موضوعات فیلمسازی تعلیم میدادند و گاهی هم مشورتهایی از ایشان گرفته میشد. برای همین تیم سردبیری
و تهیه برنامه مستقل از آقای افخمی عمل میکرد و همچنان به همین منوال پیش میرود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- انتقاد عباس یاری از تبلیغات مخرب شهرداری تهران
- از انیمیشن به عنوان یک رسانه هنری برای جذب گردشگر استفاده کنیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- تعطیلی موقت پردیس تئاتر باغ کتاب تهران
- آکادمی علوم سینمایی اوراسیا آغاز به کار کرد
- به خاطر یک عمر دستاورد سینمایی؛ موسسه فیلم آمریکا به فرانسیس فورد کوپولا جایزه میدهد
- آیا «پایتخت ۷» حقوق حیوانات را زیرپا گذاشته بود؟
- امشب به صرف بورش بدون خون به روایت نازنین؛ صابر ابر و الهام کردا دوباره همبازی میشوند
- تولد یک سینماگر درخشان ازبکستانی
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟