فیلمنامه یکی از مباحثی است که همیشه در سینما و تلویزیون مورد بحث بوده و همچنان مشکلات فیلمنامه نویسی سر جای خودش قرار دارد، حتی گاهی این علامت سوال شکل می گیرد که چرا در بخش فیلمنامه نویسی ضعف داریم و نتوانستیم مشکلات این حوزه را با وجود صاحبنظران و کارشناسان این عرصه حل کنیم. گرچه گاهی شاهد اتفاقات نو در نگارش فیلمنامه ها هستیم، اما در برخی مواقع هم شاهد کارهای بعضا ضعیف هستیم بویژه در بخش دیالوگ نویسی و همین باعث می شود تا مخاطبان خیلی علاقه مند به تماشای یک اثر نباشند، زیرا گره های قصه به حدی ضعیف است که مخاطب انگیزه ای برای باز کردن گره های بی رمق در قصه ندارد. این در حالی است که با گذاشتن وقت و انرژی درست می توان این مشکل را حل کرد، به شرط آن که نویسندگان آثار نمایشی همت کنند و بخواهند در این باره قدم هایی بردارند، اما گاهی به حدی این قدم ها بی رمق برداشته می شود که مخاطب با خودش می گوید چرا نویسنده سلیقه و شعور من را در نظر نمی گیرد و با یک کار ضعیف می خواهد سرگرمم کند. بویژه در دنیای امروز که عصر رقابت رسانه ها با یکدیگر است، طبیعی است که نویسندگان باید عزم خودشان را جزم کنند تا قصه های جذاب را به نگارش در بیاورند. اما این اتفاق در مجموعه اپیزودیک راه و بیراه نیفتاده است که این شب ها از شبکه یک پخش می شود. در حال حاضر اپیزودی از این مجموعه پخش می شود که قصه آن در یزد می گذرد و یک گروه جهادی برای اردو به یک روستای محروم رفته اند تا بتوانند با انجام امور خیر آنها را همراهی کنند، اما از آنجایی که عده ای به عنوان قلدر همیشه سد راه هستند، مشکلاتی را برای آنها به وجود می آورند تا مانع شکل گیری اتفاقات خوب باشند. نویسنده می توانست با هوشمندی، این سوژه را با قرار دادن گره های پر تعلیق از تخت بودن نجات بدهد، اما او این کار را انجام نداده و بیننده شاهد شنیدن دیالوگ های بسیار شعاری از زبان شخصیت های محوری این اپیزود است. این در حالی است که دیگر زمان دیالوگ های شعاری گذشته است و برای مخاطب هم جذابیتی ندارد و اثرگذار نخواهد بود. به عنوان مثال خانم دکتر قصه نذر روزه دارد، اما نویسنده این نذر را در قالب دیالوگ های شعاری در قصه قرار داده است یا وقتی او می خواهد چادری شود از دوستش در این باره می پرسد که چطور به فلسفه چادر رسیده است و دوستش هم خطاب به او یک جمله شعاری می گوید. مسلماً نویسنده وقتی می خواهد به چنین مباحثی ورود پیدا کند باید با هنرمندی و ظرافت به فلسفه آن بپردازد تا این که به دیالوگ های شعاری پناه ببرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است