فرزانه متین- جدیدترین ساخته رضا میرکریمی،فیلم «قصر شیرین» این روزها از بحث برانگیزترین فیلم ها بر روی پرده اکران است.فیلمی که هم مخالف دارد و هم موافق،پس اثری است که حتما نباید تماشای آن را از دست داد .
قصر شیرین از نظر درام اثری متوسط است که به ژانر جاده ای منتهی می شود و بی شباهت به فیلم دیگر کریمی،«خیلی دور،خیلی نزدیک» نیست.یکی از دغدغه های این فیلمساز ، پرداختن به روابط بین افراد در یک خانواده است مانند آنچه که در اثرهای قبلی او «یه حبه قند»،«خیلی دور، خیلی نزدیک» و « دختر» دیدیم و این رو به ریشه یابی مشکلات زندگی از نگاه خود می پردازد.قصر شیرین را نمی توان در کارنامه میرکریمی اثری متوسط برشمرد چرا که با رعایت استاندارها، اثری عالی یه شمارمی رود.
قصرشیرین، روایتگر داستان مردی به نام جلال با نقش آفرینی متفاوت حامد بهداد است که بعد از چند سال که همسر(شیرین) و فرزندانش را ترک کرده و همسری دیگر به اختیار گرفته است بعد از با خبر شدن از مرگ مغزی شیرین، به شهرش باز می گردد و به اجبار دو فرزند خردسالش رابا خود می برد و سفر جاده ایی آغاز می شود.بخش اصلی فیلم در همین جاده پر پیچ و خمی است که نمادی از زندگی محسوب می شود؛ سراسر فراز و فرود و سربالایی و سراشیبی که در طی آن به صورت قطره چکانی با تغییر و تحول جلال روبه رو می شویم که از مردی گریزان از مسئولیت فرزندانش، به تدریج تحول پیدا می کند و خانواده اولش در الویت قرار می گیرند البته در این قسمت با یک تضاد پر رنگ روبه رو هستیم و آن این است که جلال در نیمه ی راه همسر دومش را از ماشین پیاده می کند و زن از قصه بیرون می رود و این همان نقطه ایست مخالفان فیلم بر روی آن انگشت گذاشته اند.
یکی ازجذابیت های داستان، شخصیت غایب شیرین است که اسم فیلم به نام او گره خورده است که قصری مالامال سراسر شادی و خوشبختی را به آنها نوید داده است. ما هیچ شاتی از وی نمی بینیم اما این شخصیت غائب نقش بسیار مهمی در روند فیلم دارد.زنی مستقل، خود ساخته و مادری نمونه که دو فرزندش را به بهترین شکل تربیت کرده است که با همان زبان خردسالی شان می توانند پدر عبوس و عصبیشان را کنترل کنند.شخصیت شیرین به حدی پر رنگ است که مخاطب تا انتهای فیلم دوست دارد نمایی از گذشته ی وی ببیند.بازی علی و سارا، فرزندان شیرین و جلال به حدی ملموس وشیرین است که کیفیتش در سینمای ایران قابل ستایش است.
میرکریمی با زبانی ساده، فیلمی پیچیده و سرشار از نماد ساخته است هرچند که برخی موارد در هاله ایی از ابهام است.ابعاد پنهانی جلال به خوبی نشان داده نشده است،مقدمه فیلم طولانی وحوصله بر است که با شروع سفر جاده ایی، فیلمبرداری وموسیقی منحصربه فردش کسالت را از تن مخاطب بیرون می آورد.
آنچه که مخاطب بعد از تماشای فیلم در ذهنش با آن دست وپنجه نرم می کند این است که جلال قهرمان است یا ضد قهرمان؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به کارنامه سینمایی رضا میرکریمی به بهانه اکران فیلم نگهبان شب
- سه نامزدی برای «قصر شیرین» در جشنواره مذهب امروز ایتالیا
- «قصر شیرین» و دو نامزدی در جوایز فیلم آسیایی
- «جهان با من برقص»، «سرکوب»، «سونامی» و «قصر شیرین» در جشنواره بینالمللی فیلم ولز
- تلویزیون قصر شیرین را سانسور کرد، میرکریمی از مخاطبان عذرخواهی کرد
- ادامه سانسورهای صداوسیما/ اینبار نوبت به «قصر شیرین» رسید + ویدئو
- رعایت عشق و انسان/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
- «قصر شیرین» برنده جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از جشنواره داکا
- گفتوگو با رضا میرکریمی/ سینمای ایران در آستانه صنعتی شدن رها شد
- «قصر شیرین» میرکریمی در جشنواره تفلیس
- از «قسم» تا «مطرب»/ برندگان پنجمین جشنواره فیلم های ایرانی تورنتو معرفی شدند
- سه نماینده از ایران در جشنواره فیلم مراکش
- اختصاصی سینماسینما/ قصه باشکوه «شیرین»؛ یادداشت احترام برومند بر فیلم «قصر شیرین»
- رضا میرکریمی بهترین کارگردان و حامد بهداد بهترین بازیگر جشنواره فیلم آنتالیا
- استقبال از قصر شیرین در پنجاه و ششمین دوره جشنواره فیلم آنتالیا + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما