سینماسینما، الهام کوهی
اگر بخواهیم مهدویان را تنها با یک کلمه تعریف کنیم هوش اوست. او در طول مدت فیلمسازیاش ثابت کرده به خوبی با ذائقه مخاطب و همینطور نقصهای سینمای ایران آشناست و میتواند با خلق قصههایی که کمتر به آن پرداخت شده مخاطب را با خود همراه کند. فیلمهای مهدویان همیشه آن قهرمانی را که نبودش بزرگترین نقطه ضعف سینمای ایران است، دارد و از این لحاظ داشتن قهرمانهایی که برای آرمانها و اهدافشان میجنگند و با وجود همه گرهها و مشکلاتی که لحظه به لحظه بیشتر میشود مایوس نمیشوند برای مخاطب ایرانی که معمولا شاهد تزلزل و انفعال شخصیت فیلمهاست جذاب و دلگرمکننده است.
مرد بازنده با وجود اینکه کمی شلخته و با عجله ساخته شده ولی با این حال قصه سرراست و جالبی دارد. باید اقرار کرد که حتی اگر موضوعهایی که مهدویان به سراغشان میرود باب میل همه سلیقهها نباشد اما در ژانر خود فیلمهای مخاطبپسندی است. مهدویان ثابت کرده که داستانپردازی قوی دارد و برای ساخت فیلمهایش همیشه سراغ قصههای سرراست اما محبوب و شخصیتهای کمتر پرداخت شده میرود. قهرمان در فیلمهای مهدویان معمولا توانسته که بیننده را با خود همراه کند و در مورد مرد بازنده هم شخصیتپردازی احمد خسروی با وجود بازی متوسط جواد عزتی شخصیت قابل باوری است. سرهنگ آگاهی بیحوصله و تنهایی که به صورت همزمان دو مسئولیت خانوادگی و کاری را برعهده دارد و سعی میکند هر دو را به موازات هم و بهترین نحو انجام دهد. تنهایی و سرخوردگی احمد و زندگی سرد و بیرمقش و اینکه نه در فضای خانه و نه فضای کار کسی درکش نمیکند برای مخاطب امروزی کاملا قابل درک است و همین است که احمد را با وجود سردی و بی حوصلگی و شلختگیاش دوستداشتنی میکند، چون مخاطب میتواند خودش را در وجود احمد ببیند و برایش دلسوزی کند و با موفقیتش خوشحال شود.
مهدویان در آثارش شخصیتهای متفاوت و خاص خلق کرده و کوچکترین جزئیات و عادتهای شخصیتها را هم ترسیم میکند، گواهش را هم در استفراغهای دائمی مالک زخم کاری و دندان درد احمد مرد بازنده میتوان یافت. او در شخصیتپردازی روی جزئیات همیشه حساس است و گاهی این جزئیات از طرح کلی شخصیت پیشی میگیرد اما چون ذهن مخاطب درگیر جزئیات شده از فکر کردن به کلیات غافل میشود و ایرادها به چشم نمیآید.
یکی از ویژگیهای مرد بازنده نسبت به فیلمهای دیگر مهدویان داستان غافلگیرکنندهی آن است و این غافلگیریها در طول فیلم منطقی و بدون اغراق درآمده است. به بیان دیگر مرد بازنده با وجودی که سعی ندارد به هر طریق و روشی بیننده را غافلگیر کند ولی با این حال در غافلگیری مخاطب موفق عمل کرده است.
یکی دیگر از ویژگیهای مرد بازنده نحوه روایت و ژانر قصه است. ژانر مرد بازنده جنایی نیست بلکه جنایت هم بخشی از داستان است. به بیان دیگر مرد بازنده صرفا و صرفا روایت احمد خسروی، سرهنگ خسته و تنها بیحوصله و بازندهی داستان است و شما سکانسی پیدا نمیکنید که احمد در آن نباشد. دوربین همواره با احمد است از حمام تا صحنه قتل و داخل ماشین و … انگار که مهدویان هیچگاه دوست نداشته قهرمانش را تنها بگذارد و همین مسئله هم باعث همراهی مخاطب با مرد بازنده شده است. فیلم با نمای بستهی احمد خسروی شروع و در طول فیلم او را همراهی میکند و در پایان با نمای بازی از او داستان تمام میشود. بیننده در این فیلم نه داستان جنایی و نه ملودرام و نه رئال و اجتماعی که صرفا احمد را میبیند با مجموعهای کامل از تمام ژانرها.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- یک رکورد دیگر برای «تمساح خونی»؛ ۱۱.۵میلیارد فروش در ۷ روز
- «تمساح خونی» رکورد فروش افتتاحیه سینمای ایران را شکست
- «تمساح خونی» در سینماها/ رونمایی از پوستر فیلم جواد عزتی
- هوشمندی در آفرینش موقعیتهای کمیک/ نگاهی به فیلم «تمساح خونی»
- بازیهای خوب در فیلم خوب/ نگاهی به «تمساح خونی»
- موفق در سرگرم سازی/ نگاهی به فیلم «تمساح خونی»
- دست برنده برای فرشته مرگ/ نگاهی روانشناختی به فصل دوم «زخم کاری»
- اکران آنلاین «کت چرمی» با بازی جوادعزتی
- سانسور عجیب در سریال زخم کاری که خبرساز شد
- دانههایی که سبز نمیشوند/ درباره اقتباس در «زخم کاری: بازگشت»
- در گفتوگو با سینماسینما مطرح شد؛ حرفهای علی مردانه، برنامهریز مطرح درباره «آکتور»، کیمیایی و «برادران لیلا»
- «کت چرمی» راهی فجر ۴۱ میشود/ رونمایی از لوگو
- فرصت از دست رفته/ نگاهی به فیلم «مغز استخوان»
- نشست خبری کنسرت نمایش سیصد / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود