سینماسینما، محمد شریعت پناه
با نقش بستن عنوان «قهرمان» بر روی پرده نقره ای انتظار داریم شاهد تماشای فیلمی باشیم از چیرگی درستی بر کژی، استیلای پاکی بر پلشتی، غلبه قانون بر قانون شکنی، سیطره عدالت بر بی عدالتی اما کارگردان در سکانس ابتدایی فیلم با آشناییزدایی از مفهوم قهرمان در ذهن تماشاگران و نشان دادن ناکامی رحیم (امیر جدیدی) برای رسیدن به اتوبوس شهری این پیام را می دهد، شما با کاراکتری مواجهید که بنا به دلایل مشخص و نامشخصی در دستیابی به اهداف زیستیاش ناتوان است. بنمایه و پیرنگ فیلم قهرمان به تصویر کشیدن عوامل و مولفه هایی است که باعث شده کاراکتر رحیم در زندگی احساس ناکامی و سرخوردگی کند و به سرنوشتی نامعلوم و نگران کننده گرفتار آید. مهم ترین عاملی که باعث ناکامی رحیم شده اعتماد است، اعتماد بیجا. رحیم به شریکش اعتماد می کند و شریکش از اعتماد او سوءاستفاده می کند و با خیانت رحیم را گرفتار زندان میکند. رحیم به مدیران زندان اعتماد دارد، اما آنها به دنبال کسب محبوبیت و مشروعیتند و برایشان شخصیت رحیم ارزشی ندارد و به راحتی او را قربانی می کنند، بنابراین در شرایطی که رحیم به آنان نیاز دارد او را یاری نمی کنند. رحیم به تلویزیون اعتماد می کند و موضوع سکه ها را در قالب گزارشی روایت می کند، اما هنگامیکه می خواهد حقیقت را بر ملا سازد تلویزیون این امکان را به رحیم نمی دهد و استفاده از فضای مجازی مطرح می شود. رحیم صادقانه در نزد نیکوکاران موسسه خیریه بر روی سن میرود و از وسوسه هایش در مورد سکه ها و تصمیم سختش سخن می گوید با این حال هنگامیکه شرایط به ضرر رحیم تغییر می کند مدیران خیریه به خاطر مصلحت اندیشی و اعتبار موسسه به رحیم اعتماد نمی کنند و او را تنها می گذارند. رحیم در استیلا بر چالش هایی که جامعه، زندان، تلویزیون و شبکه های اجتماعی برایش به وجود آوردهاند ناتوان است و یک قهرمان شکست خورده محسوب می شود، اما در افشای ماهیت مدیران زندان و تلویزیون و حقایق پنهان جامعه موفق است و یک قهرمان افشاگر محسوب می شود.
در فیلم های اصغر فرهادی کودکان و نوجوانان همواره حضوری پررنگ دارند. این طیف نمادی از نسل آیندهاند که شاهد و ناظر عملکرد و رفتار درست و غلط بزرگ ترها هستند و از آنچه در جامعه رخ می دهد تاثیر می پذیرند. در فیلم قهرمان سیاوش پسر نوجوان رحیم و نیز خواهرزادههایش با فطرت پاکشان رفتار صادقانه رحیم را تایید می کنند اما بزرگترها سخن نوجوانان را باور نمی کنند و برخلاف ضرب المثل «حرف حق را باید از بچه شنید» رحیم را محکوم می کنند و مجددا به نقطه صفر، یعنی زندان باز می گردد.
فیلمنامه قهرمان پرکشش و پر تعلیق است. شخصیت اصلی فیلم ابتدا در تلاش است بدهی اش را تامین کند و از زندان رهایی یابد، هنوز این چالش برطرف نشده باید جستجو کند و زن جوانی که ادعا دارد صاحب سکه هاست و هیچ رد پایی از او نیست را پیدا کند. این زن را نیافته، باید ثابت کند اصل ماجرایی که برای مدیران زندان و رسانه ها روایت کرده واقعی است و صحت دارد. روند پیدرپی چالش ها به شیوه ای پیش می رود و رحیم را احاطه می کند که او را به زانو درمی آورد و رحیم در انتها می گوید من هیچ خواسته ای ندارم و تنها می خواهم آبرو و حیثیتم را حفظ کنم و قید آزادی و زندگی جدید را می زند. در بخشی از نمایشنامه گالیله اثر برتولت برشت، بنیامین به گالیله می گوید: بدبخت ملتی که قهرمان ندارد یا قهرمانی مثل تو دارد! گالیله پاسخ می دهد: بدبخت ملتی که نیاز به قهرمان دارد! در فیلم «قهرمان» بهرامی(محسن تنابنده) باجناق رحیم قریب به جملات بنیامین و گالیله را به رحیم می گوید و بر این باور است وضعیت اخلاقی جامعه به نقطه ای اسفبار رسیده که اگر کسی به وظیفه انسانی و ذاتیاش عمل کند به الگو تبدیل می شود. این عبارات و جمله ای که راننده تاکسی به مدیر جوان در استانداری می گوید: «حیف این مملکت که بدست شما افتاده»، رویکرد و تحلیل کارگردان از وضعیت جامعه را بازتاب می دهد و مخاطب با این ارجاعات و تعمیمی که در ذهنش به رویدادها می دهد شناخت دقیقی از جامعه به دست می آورد. بازی امیر جدیدی با لهجه شیرازی در نقش رحیم قهرمان قربانی، بسیار باورپذیر از کار درآمده و برجسته است. فیلم به نوعی تداعی کننده دزد دوچرخه ویتوریو دسیکا نیز است با این تفاوت که «قهرمان» قدری پر دیالوگ است و از زبان تصویر کمتر بهره برده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند