مجید شیخ انصاری، کارگردان و تهیهکننده سینما پژوهش را از ارکان مهم سینما و فیلمسازی میداند و معتقد است بدون پژوهش سینما و فیلم نمیتواند به موفقیت برسد.
به گزارش سینماسینما، به نقل روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی، مجید شیخ انصاری درباره نیاز سینمای ایران به پژوهش، گفت: هر پدیده فرهنگی برای رشد و توسعه نیاز به تحقیق و پژوهش دارد تا نتیجه این پژوهشها در سیاستگذاریهای کلان مورد استفاده قرار گیرد. بدون تحقیق و توسعه نمیشود این پدیده را ارزیابی کرد و به اهداف تعیین شده برای آن رسید.
او ادامه داد: بنابراین وجود پژوهش بسیار ضروری و حیاتی است و بدون آن نمیتوانیم گام منطقی برداریم.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه پژوهش هم در سطح کلان سینما و هم در سطح فیلمسازی مهم است، تاکید کرد: در روشهای فیلمسازی مدرن مرحله «دولوپمنت development» مرحله بسیار مهمی است. در این مرحله، روحی که فیلم بعدا خواهد داشت به آن تزریق میشود و اگر فیلمی این مرحله را پشتسر نگذاشته باشد، نمیتواند فیلم ماندگاری باشد.
شیخ انصاری با بیان اینکه درحال حاضر پژوهش در سینمای ایران انجام میشود، توضیح داد: سازمانهایی که به شکل مستقیم متولی امر سینما در ایران هستند. واحدهایی مختص پژوهش دارند و سالیانه فعالیت انجام میدهند اما متاسفانه آنها چشمانداز بالادستی مدونی ندارند که بر اساس یک طرح تکههای یک پازل را تکمیل کنند و باعث رشد سینمای ایران شوند.
وی در ادامه گفت: گاهی نتایج پژوهشها مورد استفاده قرار نمیگیرد و در برخی موارد اهمیت یا اعتبار خود پژوهش زیر سوال است. این موارد از دلایلی هستند که علیغم وجود پژوهش در سینمای ایران باعث میشوند تا پژوهشهای ما نتایج ملموسی نداشته باشند.
شیخ انصاری بیان داشت: در مرحله نگارش فیلمنامه همیشه یک تصورعمومی نسبت به پژوهش وجود دارد که معمولا در سینمای ایران اتفاق میافتد اما در فیلمهایی که دارای ویژگیهای خاصی هستند نیز پژوهش اتفاق میافتد که باعث بهینه شدن شرایط تولید فیلم میشود.
وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که پژوهش چه در مدت زمان فیلمبرداری و چه در حوزه تامین هزینههای فیلم یا حتی در قسمت فروش میتواند موثر باشد. پژوهش در خصوص ساخت یک فیلم تاریخی در پایینترین سطوح قرار دارد و بسیار بدیهی و طبیعی است.
این کارگردان درباره اینکه چرا پژوهش در سطوح مختلف فیلمسازی در ایران وجود ندارد، گفت: آداب تولید هر چیزی را فضای کلی آن فرایند مشخص میکند. در حال حاضر منابع مالی کم است و اکران با مشکل مواجه شده است ؛ معمولا این مشکلات و موانع هستند که باعث میشوند ما به سمت پژوهش برویم و بخواهیم منشا مشکلات را پیدا کنیم.
وی تاکید کرد: این مسائل مبنای پژوهشهای عمیق قرار میگیرند که گاهی مورد استفاده و توجه قرار میگیرند و گاهی رها میشوند. اما بیتوجهی به مساله پژوهش باعث عقب افتادگی مداوم و عدم موفقیت میشود. گاهی نگرانی وجود دارد که ممکن است پژوهش به هزینههای فیلم باری اضافه کند، درحالیکه هزینه پژوهش چندان زیاد نیست، ضمن اینکه تاثیر بسیار مهمی در درآمد فیلم دارد که میتواند هزینه پژوهش را توجیه کند.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران یک فیلم کمدی در سینماها قطعی شد
- سینماگران حاضر در نشستهای تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- وبینار «امکانیت ژانر در فیلم کوتاه» برگزار میشود
- سیدجمال ساداتیان: شاخصهای پیشرفت را باید در پژوهش دنبال کنیم
- تغییر زمان برگزاری اختتامیه «جایزه پژوهش سال سینمایی»
- محمدهادی کریمی: پژوهش هراسی از آفات و آسیبهای نادیده و ناگفتههای سینمای ایران است
- جواد نوروزبیگی: ساخت آثار بدون پژوهش آسیب جدی به سینما میزند
- مرتضی شایسته: اثر مثبت پژوهش در آثار سینمایی در بلندمدت به نفع سینماست
- منوچهر محمدی: تخیل مهمترین راه برای برون رفت از دایره بسته فیلمهای تکراری و تلخ است
- در نشست «موانع ورود فیلمسازان اول به سینما» عنوان شد/ خلأ نیروی خلاقه آینده سینمای ایران را تهدید میکند
- مجید شیخانصاری: “پالتو شتری” با تغییرات جزئی اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟