نشست همفکری مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با نمایندگان انجمن صنفی فیلم کوتاه و انجمن سینمای جوان برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، یکشنبه ۲۸ فروردین ماه جلسه مشترک محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز گسترش، حامد شکیبانیا معاون مستند و محمد طیب مدیر بازرگانی با نمایندگان انجمن سینمای جوان و انجمن صنفی فیلم کوتاه (ایسفا) با موضوع اکران فیلم کوتاه در «هنر و تجربه» برگزار شد. آرش رصافی، فیلمساز و نماینده انجمن سینمای جوان و انجمن صنفی فیلم کوتاه، کاوه قهرمان، میکائیل دیانی و وحید حسینی نامی در این جلسه حضور داشتند. حاضران در این جلسه، مطالبات، نگرانیها و دغدغههایشان درباره نمایش فیلم کوتاه در گروه «هنر و تجربه» را مطرح کرده و ابراز امیدواری کردند در دور تازه اکران، این بستر وسیعتر و شرایط برای نمایش این آثار مطلوب شود. طبق توافقی که در جلسه صورت گرفت، نمایندگان انجمن صنفی فیلم کوتاه پیشنهادها و مسائلشان را در این حوزه، در قالب طرحی ارائه خواهند کرد.
در این جلسه حمیدی مقدم با اشاره به برگزاری جلسات مشورتی با نمایندگان صنوف مختلف، سینماگران و فعالان حوزه اکران گفت: وظیفهای که سازمان سینمایی به مرکز گسترش محول کرده، ما را بر آن داشت تا مسیر «هنر و تجربه» در ادوار گذشته را بررسی و درباره ادامه آن در همفکری و مشاوره با افرادی که در حوزه اکران تجربه دارند و در «هنر و تجربه» فیلمشان روی پرده رفته به مسیرهای بهتر و کاملتری برسیم. خوشبختانه با حمایت آقای خزاعی رئیس محترم سازمان، فعالیت «هنر و تجربه» متوقف نخواهد شد و در همه حوزهها، گستردهتر میشود.
وی ادامه داد: اکران فیلم کوتاه بخشی از برنامه نمایشهای «هنر و تجربه» است، ضمن این که فیلمسازانی که عضو انجمن فیلم کوتاه هستند، فیلم بلند هم میسازند و تنها در حوزه اکران فیلم کوتاه صاحب نظر نیستند، میتوان از نظر و تجربه آنها استفاده کرد.
محمد حمیدی مقدم در بخش دیگری از این جلسه گفت: آنچه پس از بررسیهای فراوان به آن رسیدیم، همان نکته ای است که شما و دیگر دوستان به آن اشاره کرده اند. ایجاد تمرکز در محل نمایش فیلمها و جدول نمایش و سانس بندی اولویت ماست. مرکز گسترش به عنوان متولی این اکرانها، مصمم است که همه فیلمها در همه سانسهایی که اعلام و درباره آن خبرسازی میشود، حتما اکران شوند. برای رونق اکران، تشویق فیلمساز و افزایش مخاطب هم حمایتی در نظر گرفته شده است، که از طریق آیین نامهها اطلاع رسانی میشود. همه فیلمها در بازه زمانی مشخص و به صورت متمرکز فرصت اکران دارند و بر اساس استقبال مخاطبان، اکران تا زمانی که تماشاگر وجود داشته باشد، ادامه مییابد.
مدیر عامل مرکز گسترش ادامه داد: همزمان با اکران تهران، در سایر شهرها، سینماهایی فیلمهای «هنر و تجربه» را اکران خواهند کرد. بر اساس بررسیها متوجه شدیم که تماشاگر این فیلمها در استانها، به اندازه تهران نیست. نوع تمرکز و شکل نمایش در استانها متفاوت خواهد بود.
محمد حمیدی مقدم با اشاره به نمایش فیلمها در دو سالن موزه سینما گفت: در تهران به دنبال یک پایگاه مشخص برای اکرانهای «هنر و تجربه» هستیم. سینمایی که هویت مشخص داشته باشد و برنامههای نمایش فیلم و رویدادهای جانبی (جلسات نقد و بررسی، کارگاهها، رونمایی و …) را هم در آن برگزار کنیم. فعلا دو سالن از موزه سینما در اختیار «هنر و تجربه» است. علاوه بر اکران فیلمها در این پایگاه، فیلمها در مراکزی در شمال، غرب، شرق و جنوب تهران به ناوگان نمایشی «هنر و تجربه» هستیم.
حامد شکیبانیا معاون مستند مرکز گسترش در بخشی از این جلسه با اشاره به تاسیس باشگاه مخاطبان گفت: در چنین اکرانهایی، شناسایی مخاطبان واقعی اهمیت بالایی دارد. ایجاد باشگاه مخاطبان، تصویری روشن از افراد و گروههایی میدهد که با «هنر و تجربه» همراه هستند و دغدغه تماشای آثاری از این جنس را دارند. افرادی که عضو باشگاه مخاطبان شوند، از امکانات و امتیازهایی برخوردار خواهند شد.
محمد طیب مدیر بازرگانی مرکز درباره اکران شهرستانها گفت: با توجه به بررسی مخاطبان «هنر و تجربه» در سایر شهرها و با هدف ساماندهی اکران، در سایر شهرها در هفته یک روز نمایش «هنر و تجربه» در سینماهای مشخص خواهیم داشت.
طیب با اشاره به تاسیس بانک فیلم «هنر و تجربه» ادامه داد: پس از پایان دوره اکران هر فیلم، فیلمها در بانک فیلم سایت «هنر و تجربه» ثبت میشوند، اگر ۳۰ نفر تماشاگر بلیت آن فیلم را پیش خریدکنند، فیلم برای آنها در پایگاه اصلی روی پرده خواهد رفت.
وی افزود: علاوه بر نمایشهای سینمایی، اکران آنلاین فیلمهای روی پرده، به فاصله زمانی کوتاه پس از شروع اکران در سینماها، در یکی از پلتفرمها شروع میشود. سینمادوستانی که خارج از تهران هستند یا دسترسی به سینما ندارند میتوانند همزمان با جدول نمایش «هنر و تجربه» این فیلمها را آنلاین ببینند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- معرفی داوران چند بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام فهرست نامزدهای بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت»/ داوران معرفی شدند
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- معرفی مستندهای بلند و نیمهبلند هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی صربستان از سومین جشنواره فیلم مستند ایران
- معرفی ۲۰ مستند کوتاه راه یافته به بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت» هجدهم
- اکران آنلاین از سینماحقیقت حذف شد/ رأیگیری مردمی جشنواره زیر نظر خانه سینما
- «سینماحقیقت ۱۸» برگزار میکند؛ بزرگداشت ناصر ممدوح، مصطفی دالایی و ابراهیم سعیدی
- معرفی مستندهای بلند بخش بینالملل هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام مستندهای نیمه بلند بینالملل جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام مستندهای کوتاه بخش بینالملل هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری