سینماسینما، تبسم کشاورز: محمدحسین قاسمی تهیهکننده «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، با این فیلم در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، بهرام رادان، گلاره عباسی، مهران احمدی و گیتی معینی حضور دارند، «ابلق» ماجرای زندگی زنی که در حاشیه شهری بزرگ با همسر و فرزندش زندگی میکند، را روایت میکند.
این فیلم امروز سهشنبه ۱۴ بهمنماه در برج میلاد با حضور اصحاب رسانه و عوامل فیلم اکران شد.
با محمدحسین قاسمی، تهیهکننده سینما درباره فیلم گفتوگوی کوتاهی داشتیم که در ادامه میخوانید:
فیلم سینمایی «ابلق» یک موضوع تلخ را در جغرافیایی متفاوت روایت میکند لطفا کمی درخصوص ایده این فیلم و تولیدش توضیح دهید؟
در این فیلم تلاش کردیم تا از جامعه خودمان دور نباشیم. بین مردم خودمان زیست کنیم. ما در تمامی فضاهای عمومی که همه مردم در آن هستند حضور داریم از همان بازاری که آنها از آن خرید میکنند ما هم خرید میکنیم. همان مشکلاتی که مردم دارند ما هم آنها را با تمام وجود درک میکنیم. به همین علت هر ایده و دغدغهای که مطرح میشود، از دل خود این مردم و جامعه گرفته میشود. بنابراین سعی میکنیم که ایده و دغدغهای را مطرح کنیم که به درد این جامعه هم بخورد. آثار قبلی ما هم همین ویژگیها را داشتند. مثلا اگر ما در مورد یک مادر چشم انتظار صحبت میکردیم آن زمان دغدغه ما مادران بودند، یا اگر در مورد تکفیریها یا تندروی دینی در شبی که ماه کامل شد صحبت کردیم باز دغدغه را در نظر گرفتیم. یا مثلا در فیلم نفس به این دلیل که ما خودمان قربانی جنگ هستیم دغدغه خودمان بود و فکر کردیم که مطرح کردنش ارزشمند است. در مورد فیلم ابلق هم همینطور بود ما در جامعه خودمان این معضل و مشکل را دیدیم و درک کردیم. به همین خاطر صلاح دانستیم به آن بپردازیم. این امید هر هنرمندی است که هنرش تاثیر اجتماعی داشته باشد. ما هم امیدواریم که این فیلم مورد توجه قرار بگیرد و تاثیر اجتماعی خوبی داشته باشد. به نظرم فیلم ابلق فقط به مرز و بوم ما ختم نمیشود و به نوعی جهان شمول است. از آنجایی که من و همسرم از سینمای مستند آمدهایم یکی از جذابیتهای سینمای مستند برای من و همسرم تجربه فرهنگها، قومیتها، زیستبومها و اقلیتهاست. بنابراین سعی کردیم که این تجربه را در آثار داستانیمان هم از دست ندهیم.
در این فیلم نشان داده میشود که مصلحت عمومی و جمع بیشتر از مصلحت فرد اهمیت دارد، نگاه شما به قضیه چیست؟ آیا جامعه ما هم در چنین وضعیتی قرار دارد؟
فیلم ابلق مستقیما راهکار و راه حلی را پیشنهاد نمیکند بلکه سعی دارد تا بیشتر مشکل و معضل را بررسی کند. حرفی که این فیلم میزند این است که اگر زمانی مصلحتی هم مطرح شد حواسمان باشد که این مسکن موقت است. این معضل به عدد و قدرت بیشتر در جامعه وجود دارد. قطعا انتخاب نهایی نمیتواند انتخاب مصلحت باشد. به این معنی که از بین بردن این مشکل و حل آن باید برای ما در اولویت باشد.
کلمه ابلق در لغت به حیوانی اطلاق میشود که دارای دو رنگ سیاه و سفید است. آیا این برداشتی درست است که شما قصد داشتید در ابلق، روایتی از تضاد و تناقض و دو رنگی را به تصویر بکشید؟
به یک شکلی بله. شاید در مورد آدمهایی که تصمیمهایشان براساس موقعیتها، متفاوت میشود و در عموم به یک شکل و در خلوت به یک شکل دیگر ظاهر میشوند میتواند تعبیر و برداشت درستی باشد.
چقدر امیدوار هستید تا خاطره خوب شبی که ماه کامل شد را در فیلم ابلق دوباره تکرار کنید. در آن فیلم، الناز شاکردوست و هوتن شکیبا، توانستند سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن و مرد جشنواره را به خانه ببرند. شما دوباره از همان ترکیب موفق استفاده کردید تا دوباره در ابلق آنها را کنار هم ببینیم…
چیزی که از آن مطمئن هستم این است که همه عوامل و خانواده فیلم ابلق تلاش خودشان را کردند که به بهترین شکل این اثر ساخته شود. هیچ کوتاهی رخ نداده است. یعنی هر چه هست تمام توان ماست. دوست دارم از تمامی زحمات بچهها و عوامل گروه نهایت تشکر و قدردانی را داشته باشم و به آنها بگویم که بقیه قضیه دیگر دست ما نیست. از اینجا به بعد به نظر و سلیقه داوران محترم ربط دارد.
بهرام رادان هم به ترکیب شما اضافه شده تا گیشه پرفروشی را برای فیلم ابلق در سال ۱۴۰۰ شاهد باشیم؟ همکاری با او چطور بود؟
ما سعی کردیم ترکیبی از ستارهها و بازیگران خیلی خوب تئاتر را در این فیلم داشته باشیم. براساس اینکه فیلم مورد استقبال مخاطبین و منتقدین هم واقع شده یکی از ویژگیهای مثبت که مطرح کردند بازی هنرپیشههای این اثر بوده است که سعی داشتیم از هر دو طیف باشند. میدانم برای همسرم آن چیزی که بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت دارد این است که کدام نقش را کدام شخص و کدام بازیگر میتواند به درستی ایفا کند. حالا شاید در این فیلم ستارههایی که در بین مردم مورد استقبال بیشتری قرار میگیرند جزو شخصیتهایی بودند که انتخاب کردیم.
لطفا کمی در مورد تامین سرمایه فیلم برایمان توضیح دهید؟
من به همراه آقایان صابری، کیا، صالحی چند سرمایهگذار بخش خصوصی هستیم. که برای این فیلم سینمایی هزینه کردیم. آثار خانم آبیار نسبت به آثار مشابه فیلمسازان و همکاران دیگر یک مقدار کم هزینهتر است. آن هم به دلیل لطف و همکاری است که عوامل نسبت به آثار خانم آبیار دارند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- تهیهکننده سریال «بامداد خمار»: حاشیه همیشه هست/ هدف همه ما مخاطب است
- نرگس آبیار کارگردان «بامداد خمار» شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- ماجرای میراث فرهنگی و «سووشون» آبیار به کجا رسید؟
- گفتوگو با نرگس آبیار/ «ابلق» قصه سکوت یک «زن» در برابر مصلحتطلبیهای ظالمانه است
- مصلحت آرمانشهر گمشده/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- نرگس آبیار داور یک جشنواره ایتالیایی شد
- نرگس آبیار داور جشنواره کازان شد/ نمایش ۹ فیلم ایرانی
- روند تازه پروژههای تصویری؛ تولید و نمایش توأمان نسخه سینمایی و سریال
- ساترا به سه سریال مجوز داد
- گریزی از نقایصِ ناگزیر هستی نیست!/ مرحوم وحید اسلامی و نرگس آبیار
- انتقاد تهیهکننده سینما از ساترا/ محمدحسین قاسمی: از ممنوعیت ویدئو عبرت بگیرید!
- آبیار در واکنش به ویدئوی اعتراضی مهرجویی: خشم کارگردان بزرگمان تداعیکننده خشم شخصیتهای «هامون» و «پستچی» است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
آخرین ها
- جوایز بخش تبلیغات اهدا شد/ غیبت چهرههای شاخص سینما در افتتاحیهی جشنواره فیلم فجر
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت دهه فجر ۱۴۰۳
- هنرمندان فعال در تئاتر خیابانی جوانانی دغدغهمند هستند
- ۹۰ نفر دیگر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- سعید مستغاثی دوباره به امیر اثباتی جواب داد؛ حکایت دفتر کارگاه چرخ طیاره و دستیارش
- نشست خبری جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- پاسخ دوبارهی امیر اثباتی به جواب سعید مستغاثی؛ گفتوگو ادامه دارد
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- رونمایی رسمی از سامانه مدیریت هوشمند حملونقل همراه اول در نمایشگاه خودرو تهران
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- آغاز طرح ویژه فروش سیمکارت جوانان همراه اول با شمارههای جذاب
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی همراه اول از بستههای ویژه عید مبعث به همراه هدایای دیجیتال
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- امضای تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و بانک شهر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- به کارگردانی دیوید آیر؛ برد پیت، بازیگر و تهیه کننده یک اکشن ماجراجویی میشود
- «چیزهای کوچک اینچنینی» بررسی میشود
- انتشار اثر عکاس ایرانی در کتاب فرانسوی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام نامزدهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران
- نشست خبری جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری