محمود پاکنیت بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون معتقد است: یک بازیگر هرچقدر هم به ویژگیهای شخصیتی که میخواهد بازی کند اشراف داشته باشد باید درباره جزئیات نقشش تحقیق کند.
به گزارش سینماسینما، به نقل روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سینمایی، محمودپاکنیت به عنوان بازیگری که تجربه بازی در نقشهای متعدد از جمله شخصیتهای تاریخی را در کارنامهاش دارد درباره اهمیت تحقیق و پژوهش درباره یک نقش گفت: اهمیت موضوع پژوهش در زمینههای مختلف در عالم هنر بحثی است که به راحتی نمیتوان از آن گذشت. یک اثر هنری زمانی میتواند به شکل درست و دقیقی خلق شود که ارائه اطلاعاتش به مخاطب مستند و مستدل باشد.
من به عنوان یک بازیگر که برای ایفای نقشهای مختلف اطلاعات زیادی کسب میکنم، معتقدم تحقیق درباره یک نقش به بازیگر یا کارگردان و از همه مهمتر فیلمنامهنویس جهانبینی تازهای میدهد و او را با همه ابعاد قصه یا ماجرایی که میخواهد روایت کند آشنا میکند.
وی با تاکید بر لزوم شناخت دقیق بازیگر از نقشی که میخواهد بازی کند ادامه داد: بازیگری که قرار است در یک کار تاریخی بازی کند یا برای مثال نقشی که قرار است در آن با لهجهای خاص حرف بزند، حتما باید خودش هم تحقیقاتی داشته باشد و به توضیحات فیلمنامهنویس یا کارگردان بسنده نکند چراکه در نهایت نتیجه کار او برای مخاطب باقی میماند.
به عقیده من حتی یک بازیگر باید از تجربیات مختلف خودش هم در ایفای یک نقش جدید بهره ببرد و خیلی از آنها را به عنوان یک مرجع در کارش مورد استفاده قرار دهد. من شخصا این حساسیت را درباره نقشهای مختلف به خصوص نقشهای تاریخی دارم و سعی میکنم از منابع مختلف درباره نقش اطلاعات کسب کنم.
بازیگر سریال «روزی روزگاری» همچنین بیان کرد: علاوه بر اینکه برای یک بازیگر لازم و ضروری است که درباره نقشش چه با کارگردان چه از طریق مطالعات و تحقیقات خودش اطلاعات کسب کند، گروه سازنده یک اثر هم باید به این موضوع مهم توجه کند.
متن درست در یک اثر به ارائه یک تصویر درست از قصه و شخصیتهای آن کمک زیادی میکند. شاید بهتر باشد بگویم اصل و اساس یک فیلم سینمایی یا سریال فیلمنامه است، پس در قدم اول اگر تحقیق و جمعآوری اطلاعات در فیلمنامه صورت پذیرفته باشد، کارگردان و بازیگران هم در حیطه کاری خودشان به سمت تحقیق سوق پیدا میکنند.
پاکنیت همچنین با اشاره به حساسیتش نسبت به فیلمنامه آثاری که به وی پیشنهاد میشود اظهار کرد: من به دلیل اهمیتی که به فیلمنامه کارهایی که قرار است در آنها بازی کنم میدهم، جزئیات داستان و اتفاقات را با دقت میخوانم. برای مثال، در سریال «یوسف پیامبر» با وجود اینکه پیش از بازی در این سریال متن این قصه قرآنی را خوانده بودم اما باز هم به روش و شیوه خودم تحقیقاتی درباره شخصیت یعقوب پیامبر و این قصه قرآنی داشتم.
بازیگر سریال «پس از باران» در پایان صحبتهایش درباره اهمیت موضوع پژوهش یادآور شد: به عنوان بازیگر برداشت و درک خودم از نقش را به همراه آنچه که فیلمنامه از نقش میگوید و البته راهنمایی و هدایت کارگردان جلوی دوربین میبرم اما وقتی همه این موارد با یک پیش زمینه ذهنی قوی که تحقیق و پژوهش به من بازیگر داده است همراه میشود علاوه بر اینکه اشراف کامل من به نقش را در پی دارد باعث خلق شخصیتی میشود که برای مخاطب نیز جای خالی به لحاظ شخصیتی ندارد.
گفتنی است، چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- داود قلیپور، صدابردار سینما و تلویزیون دچار سکته قلبی شد
- تصاویری از نقشآفرینیهای محمود پاک نیت به مناسبت تولدش
- علو صدا در اقتداری زنانه/ به بهانه اهدای جایزه یونسکو به ژاله علو
- به بهانه بازپخش سریال «روزی روزگاری»/ محمد فیلی؛ از «شمر» مختارنامه تا «نسیم بیگ»
- گفتوگو با کتایون ریاحی/ بازیگری که دیگر تلویزیون را نگاه هم نمیکند
- بدترین فیلمساز هم با تمام وجودش می خواهد که مخاطب اثرش همه دنیا باشد
- بازیگر سریال «یوسف پیامبر» را دریابید + عکس
- کتایون ریاحی عزادار شد
- اگر «کاناپه» به خاطر کلاهگیس توقیف شد،چرا گلاهگیس سریال یوسف اشکال نداشت؟
- محمد فیلی: فکر نمیکردم نقش شمر را برایم در نظر گرفته باشند
- میراث سلحشور جلوی دوربین میرود/ چه کسی جای سلحشور موسی را میسازد؟
- پخش اچ دی «روزی روزگاری» از شبکه تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد