پخش بازیهای جام جهانی در سینماها،مسالهای است که مخالفان و موافقان خود را دارد، عدهای معتقد هستند در راستای رونق سینماها،اتفاق خوشایندی است و در مقابل عدهای دیگر معتقدند که فضای اکران را اشغال میکند.
به گزارش سینماسینما، در پی مصوبه اخیر شورای صنفی نمایش مبنی بر ۱اینکه مسابقات جام جهانی فوتبال در سینماها اجازه پخش داشته باشند، تعدادی از پخشکنندگان و سینماداران این روند را ارزیابی کردند.
راهی برای آشتی دادن مردم برای سینما
همایون امکانیان پخشکننده فیلمهای سینمایی در گفتوگویی درباره ارزیابیاش از طرح پخش بازیهای جام جهانی در سینماها گفت: بازیهای جام جهانی اگر جذابتر از فیلمهای سینمایی نباشد کمتر از آن هم نیست و همیشه مخاطبان زیادی را به خود جلب میکند، اما اینکه این طرح چقدر میتواند بر روی جذاب مخاطب در سینماها تاثیر داشته باشد به زمان نیاز دارد.
او ادامه داد: به تعبیری میتوان گفت که این طرح میتواند باعث رونق سینماها شود زیرا چند وقت اخیر با توجه به مسائل سیاسی، ارز و همچنین رسیدن ماه مبارک رمضان افت چشمگیری در فروش فیلمهای سینمایی داشتهایم. این اتفاق تا جایی پیش رفته است که فروش برخی سینماها و حتی پردیسهای سینمایی نصف و یا کمتر از آن شده است و این موضوع به جذابیت فیلمها ربطی نداشته است بلکه تحت تأثیر اتفاقات بیرونی بوده است.
این پخش کننده با بیان اینکه “اکنون همه سعی میکنند راهی را انتخاب کنند که تماشاچی را با سینما آشتی دهند” اظهار کرد: با اینکه این طرح پیش از این به این گستردگی تجربه نشده است و نمیدانیم عواقب آن چه خواهد بود اما اکنون همه به دنبال این هستند که رونق را به سالنهای سینما برگردانند. نکته دیگری که وجود دارد این است که نمایش بازیها در جایی مثل سینما امکانی را بوجود میآورد که خانوادهها بتوانند در کنار هم بازی را ببینند و این کمکی است به محدودیتهای اجتماعی که در جامعه وجود دارد.
وی افزود: بعدازظهرها که زمان مهمی برای اکران فیلمها در سینماها است، اگر بازی در این ساعات برگزار شود طبیعی است که بر روی فروش فیلمها تأثیرگذار خواهد بود. با این حال ما در شرایطی هستیم که نمیتوانیم سالنهای نمایش را از مخاطبان پُر کنیم بنابراین اگر مدیریت و برنامهریزی درستی صورت بگیرد و بشود از ظرفیتی که جام جهانی اشغال کرده است برای رونق سینماها کمک بگیریم اتفاق مهمی رخ داده است.
امکانیان در پایان گفت: اگر این طرح در زمانی اجرا میشد که مانند ایام نوروز تمامی سالنهای نمایش با ظرفیت کامل فیلمهایشان را پخش میکردند، جای بحث داشت زیرا به فروش فیلمها لطمه وارد میشد اما اکنون که در شرایطی هستیم که سینما مخاطب کمی دارد بنابر این اجرای این طرح میتواند مفید باشد و حتی صاحبان فیلم هم میتوانند نسبت به این اتفاق خوشحال باشند زیرا شرایطی است که امکان تبلیغات برای فیلمهایشان نیز بوجود میآید.
آسیب به اموال سینما
علی هیربد مدیر سینما «فرهنگ» در ارزیابی پخش بازیهای جام جهانی در سینماها معتقد است: پخش بازیهای جام جهانی در سینما میتواند جنبه منفی برای خود سینما داشته باشد زیرا پخش بازیهای حساسی مثل بازیهای ایران باعث ایجاد هیجانات زیادی در تماشاچی میشود و گاهی این هیجانات قابل کنترل نیست و به اموال سینما صدمه وارد میشود.
او در ادامه اظهار کرد: به نظر من پخش بازیها در سالن سینما مناسب نیست و شاید اگر نمایش این بازیها در محوطههای باز مثل پارکها و یا حتی پارکینگ سینماها صورت بگیرد، بهتر است. با این حال پخش این بازیها میتواند درآمد بسیار مناسبی برای سینماها به دنبال داشته باشد. در دوره قبل جامجهانی نیز چند بازی فوتبال را در سینما «فرهنگ» پخش کردیم و یادم است که بعد از بازی صدمه زیادی به اموال سینما خورده بود و من دائم نگران بودم که به پرده نمایش نیز صدمه وارد شود.
هیربد در صحبتهای خود به این نکته اشاره کرد که مردم پیگیر پخش بازیها در سالن سینماها هستند و حتی چند روز پیش یکی از مخاطبان سینما «فرهنگ» از من دربارهی این رویداد پرسش و جو کرد. با این حال نمایش هر چیزی جایگاه خود را دارد و شاید بد نباشد که جای مشخصی برای نمایش بازیهای پرمخاطب و فوتبالی اختصاص پیدا کند.
اختصاص مبلغی برای تهیهکننده از پخش بازی در سینما
رضا سعیدیپور مدیر پردیس سینمایی «آزادی» با اشاره به اینکه ” با شروع جام جهانی تمام توجهات به سمت فوتبال خواهد رفت” گفت: فوتبال میتواند وسیلهای برای آشتی مردم با سینماها باشد، بنابراین اگر مخاطبان به جای آنکه پای تلویزیون بنشینند و فوتبال ببینند به سینماها بیایند رونقی در سینماها هم ایجاد خواهد شد و به این ترتیب فیلمها نیز معرفی میشوند.
وی با بیان اینکه “در زمان پخش بازیها مردم در خانههایشان در حال تماشای فوتبال هستند نه در سینما”، اظهار کرد: پخش فیلم در سینماها فرصتی است که میتواند مخاطب را به این محیط بکشاند و با تبلیغاتی که انجام میدهد او را به تماشای فیلمهای دیگری نیز بنشاند. ولی همین تماشاچی اگر در خانه، بازیها را ببیند قطعا بعد از آن برای دیدن فیلم به سینما نخواهد آمد.
سعیدیپور در پایان گفت: ما بحثمان معرفی سینما به مردم است و چهار سال پیش هم که این طرح را به صورت محدودی تجربه کردیم استقبال خوبی از آن شد. فقط یک بحث تهیهکننده میماند که میتوان با او هم صحبت کرد و از درآمد پخش فوتبال در سینما به صاحب آن فیلم نیز اختصاص داد.
تصویت این طرح گامی رو به جلو است
علی سرتیپی سینمادار و پخشکننده فیلمهای سینمایی درباره تصویب این طرح در شورای صنفی نمایش توضیح داد: این اتفاقی است که هم میتواند جنبه مثبت داشته باشد و هم جنبه منفی. اگر در سالنهای محدود و سانسهای خاصی نمایش بازیها صورت بگیرد میتواند مردم را از خانههایشان خارج کند و فضای پرهیجان فوتبال را به سینماها هم بیاورد. ولی اگر این طرح به به درستی اجرا نشود و تمام سالنهای نمایش فیلم را به خود اختصاص دهد ممکن است که در ابتدا به نفع سینماها شود اما در نهایت فیلمها ضرر خواهند کرد.
او ادامه داد: بنابراین صورت گرفتن چنین اتفاقی باید محدود، با برنامهریزی و حساب شده باشد که حتی بشود به نوعی با حضور مردم در سینماها از برگزای چنین رویدادی برای فروش بهتر فیلمها و همچنین رونق سینما بهرهمند شد.
سرتیپی در پایان گفت: این طرح به صورت خیلی محدودی در دورههای گذشته اجرا شد و چون شورای صنفی موافق چنین کاری نبودند اجازه آن به صورت گسترده وجود نداشت و این اتفاق که امسال رخ داده است میتواند گامی رو به جلو باشد و اگر بشود راجع به درآمد آن نیز تدبیر درستی داشت که به فروش فیلمها لطمهای وارد نشود میتوان همه چیز مثبت باشد.
دغدغهی کمبود سالن و سینما
حبیب اسماعیلی تهیهکننده و پخشکننده هم گفت: به نظر میرسد اکنون تمام کسانی که فیلم روی پرده دارند از محدودیت سانس و سالن سینمایی گله دارند، حالا میخواهد فیلم پرفروش باشد یا حتی متوسط. با این اوصاف قرار است تعدادی از سالنها و سانسها هم به پخش بازیها اختصاص پیدا کند، با این حال اگر به درستی برنامه ریزی شود شاید بتواند باعث رونق سینماها شود.
وی اضافه کرد: اجرای این طرح مثل «طرح افطار تا سحر» یا حتی بلیتهای نیمبها در ایام ماه رمضان است که تا زمانی که برای آن تبلیغات به درستی انجام نشود به نتیجه نخواهد رسید و راه به جایی نخواهد برد. این طرح ممکن است به فیلمهایی که سالنهای کمتری برای نمایش دارند هم لطمه وارد کند. در نهایت سینما باید اینقدر خود به خود جذابیت داشته باشد که خود سینمادار برای بالا بردن میزان استقبال و تماشاچی به سراغ راهایی مانند اجرای تئاتر، اکرانهای مردمی و یا حتی چنین طرحهایی نرود.
استودیوم را هم به پخش فیلم اختصاص بدهند
اما تهیهکننده و کارگردان فیلم «چهارراه استانبول» ضمن مخالفت با پخش مسابقات جامجهانی فوتبال در سینماها، گفت: اگر قرار است این اتفاق بیفتد، پس به ما هم اجازه دهند در استادیوم آزادی فیلم نمایش دهیم.
مصطفی کیایی که مدتی قبل هم بابت وضعیت اکران فیلم خود اعتراض داشت، در پاسخ به اینکه آیا با توجه به نظر شورای صنفی نمایش مبنی بر اینکه برای پخش مسابقات فوتبال در سینماها باید رضایت صاحبان فیلمها نیز گرفته شود، با چنین جریانی موافقت میکند؟ بیان کرد: من اصلا با این موضوع موافق نیستم و به نظرم کار درستی هم نیست چون فوتبال و سینما هر کدام جای خود را دارند و قرار نیست در سالن سینما فوتبال پخش شود که اگر این طور باشد استادیوم آزادی را هم به ما بدهند تا در آن فیلم اکران کنیم.
او درباره وضعیت اکران فیلم خود هم گفت: هنوز تعداد سالنها و سانسهای فیلم «چهارراه استانبول» به طرز عجیبی کم است و نمیدانم برای این فیلم با حدود ۴۷ سالن در مقابل بیش از ۱۷۰ سالن فیلمهای دیگر باید چه کرد!
وی درباره اینکه بخشی از زمان اکران فیلماش با ماه رمضان و نیز مسابقات جام جهانی همراه خواهد بود و ۱۰ هفته نمایش فیلمهای اکران اول نوروز هم هنوز به پایان نرسیده است، ادامه داد: واقعا برای فیلمهای اکران دوم نوروز باید فکری اساسی کرد چون به نظرم اتفاق بدی رخ داد و همه فیلمها در هم گره خوردهاند و فیلمهای گروه اول هم حاضر نیستند سالنها را ترک کنند، هرچند ما به هر شکلی باشد سینماهای تهران را سروسامان میدهیم اما اتفاق بدتر در شهرستانها رخ میدهد چرا که اکران در آنجا به شوخی تبدیل شده است.
کیایی گفت: در استان بزرگی مثل فارس فیلم «چهارراه استانبول» فقط پنج سانس و در اصفهان فقط شش سانس نمایش دارد و در بقیه سالنها و سانسها هم فیلمهای اکران اول نوروز نمایش داده میشوند. پیگیریهایی هم که در کمیته تخلفات شورای صنفی نمایش انجام دادیم چندان به نتیجه نرسید چون شهرستانها از شورای صنفی نمایش تبعیت نمیکنند و بیشتر سالنهای شهرستانها در اختیار حوزه هنری است و امیدواریم لااقل آنها به وضعیت اکران این فیلمها کمکی کنند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هشدار برای یک فرونشست سینمایی
- میانگین فروش روزانه فیلم ها به ۲/ ۱میلیارد تومان رسید/ رونق نسبی در بازار سینما
- انتشار پیشنویس ضوابط درجهبندی سینماها/ سینماهای ۴۰ ساله درجهبندی نمیشوند
- ۸۶ سالن به چرخه اکران سینمای ایران میپیوندند/ آغاز به کار ۲۰ سالن
- احتمال پایان محدودیتهای کرونایی سینماها قوت گرفت
- سالن سینمای متعلق به تارانتینو بازگشایی میشود
- اختصاصی سینماسینما/ فیلمهای جشنواره فجر هرکدام چند بار روی پرده میروند
- اعتراض شورای صنفی نمایش به مصوبه جدید ستاد ملی مدیریت کرونا
- تاثیر کرونا بر فرهنگ و سینما
- چرا مخاطبان یک سینما چهار برابر افزایش یافتند؟
- به منظور حمایت از فیلمهای مستقل؛ کره جنوبی پردههای سینما را از انحصار فیلمهای هالیوودی درمیآورد
- اکران فیلمهای جدید بر گیشه سینما تاثیرگذار بود؟
- بلیت سینما ۲۲ شهریور نیمبها است/ تمهیداتی برای اکران ۶ ماهه دوم سال
- ۲۲۲ شهر کشور سالن سینما ندارند/ساخت ۲۵۰ سالن سینمای جدید توسط بخش خصوصی
- رئیس انجمن سینماداران: برای اکران فیلمهای فرهنگی، دولت باید یارانه بدهد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- میزبانی جشنواره تورین از سه فیلم ایرانی
- روایتی عاشقانه از زهره ومنوچهر
- فروش «گلادیاتور» به ۲۲۰ میلیون دلار رسید/ «شرور» در هفته اول اکران صدرنشین گیشه جهانی سینما شد
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- «سلام آنا» به جشنواره داکا میرود
- جایزه فرانسویها برای «در سرزمین برادر»
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما