مدیرعامل بنیاد فارابی در تازه ترین اظهارنظر خود در گفتوگو با انصاف نیوز، گفت: سینمای ما امروز از ضعف اقتصادی رنج میبرد و از جمله مهمترین بخشى که این سالها مغفول مانده، نگاه به اقتصاد سینما و «شیوههای جدید تامین مالی» آن است.
به گزارش سینماسینما، تابش تصریح کرد: متاسفانه سینمای ما امروز از ضعف اقتصادی رنج میبرد، بطوری که صنف، نهادها و سازمان سینمایی باید به فکر بازسازی اقتصادی سینمایی ایران باشند و مدلهای موفق در سینماى کشورهای دیگر را مطالعه کنند و با بومیسازی آنها و با امکاناتی که در نهادهای مالی و بانکی کشور در بخش خصوصی و دولتی وجود دارد، این چالش را برطرف کنند و امیدوارم این بُعد فراموش شده در این دوره رونق پیدا کند.
علیرضا تابش با بیان این که «فارابی در سینمای ایران باید مرجعیت فرهنگی داشته باشد»، اظهار کرد: ارزیابیهایی که میتوان از سه دهه فعالیت بنیاد فارابی داشته باشیم، حاکی از این است که گاهی این مرجعیت فرهنگی به حاشیه رفته یا در اولویت دوم قرار گرفته است؛ همین اتفاق نیز برای سینمای ایران در مرجعیت بینالمللی رخ داد.
این دوره، دوره گذار و پوستاندازی سینماست
وی افزود: معرفی سینمای نوین ایران به جهان محصول تلاش دستاندرکاران بنیاد سینمایی فارابی بود؛ در دورهای که در آن هستیم، فارغ از این که چه نگاه نقادانهای به گذشته بنیاد فارابی داشته باشیم، میتوانم بگویم که این دوره، دوره گذار و پوستاندازی سینماست که بسیار مهم است.
فیلمسازان و تهیهکنندگان تفکر آنالوگ دارند، اما در محیط دیجیتال تولید میکنند
تابش با بیان این که «ما از آنالوگ گذشتهایم و به دیجیتال رسیدهایم و این گذار فقط در ادوات و تجهیزات و فناوری نبوده است، بلکه بخشی از آن گذار فرهنگی هم هست»، تصریح کرد: فیلمسازان و تهیهکنندگان و حتی نهادهای سینمایی ما تفکر آنالوگ دارند، اما در محیط دیجیتال فیلم تولید میکنند؛ این مورد یک شکافی است که باید از سوی نهادها و اصناف سینمایی پر شود. از طرفی نسل نویی وارد سینما شده که پیشرو، خلاق و جسور است و حرفهای مهمی برای گفتن دارد.
فیلمهایی که حمایت کردیم، در عرصههای داخلی و بینالمللی توفیقاتی داشتهاند
وی ادامه داد: رویکرد ما در سه سال گذشته، حمایت از نسل نو بوده است و فیلمهایی که در این دوره حمایت کردیم، در عرصههای داخلی و بینالمللی توفیقاتی داشتهاند و مخاطبان خودشان را جذب کردند.
نگاهمان، حفظ مخاطب و افزایش تعداد مخاطبان فیلمهای ایرانی است
مدیرعامل بنیاد فارابی درباره اولویتهای بنیاد فارابی در داخل کشور گفت: در داخل، نگاهمان به مخاطب، حفظ مخاطب و افزایش تعداد مخاطبان فیلمهای ایرانی است که در طرح جامع سینما به آن توجه جدی شده است، اما باید برنامهریزی خوبی در این زمینه انجام شود که یکی از آنها توجه به ذائقه مخاطبان جدید و نسل جدید سینماروها است که ضرورتا به سینما نمیروند، اما از راههای مختلف، این فیلمها را تماشا میکنند.
مخاطب سینمای امروز بسیار هوشمند است
وی تأکید کرد: باید تلاش کنیم که فیلمها با ذائقهسازی مخاطب امروز یعنی مخاطب دهه ۹۰ همخوانی داشته باشد و بتواند در اکران داخل و خارج از کشور جواب دهد و نیاز مخاطب ما را تامین کند. رسالتی که تهیهکنندگان و فیلمسازان ما در این دوره گذار دارند و در کنار آن، سمت و سوی حرفهایگرایی در سینما باید توجه شود، چرا که مخاطب سینمای امروز بسیار هوشمند است و تفاوت فیلمی که با بودجه کم و داستان ضعیف ساخته شده و یا فیلمی که سرهمبندی شده را با فیلمی که برای فیلمنامه، تولید و داستان و جلوههای ویژهی آن زحمت کشیده است را میفهمد.
باید به تکنولوژیهای جدید در سینمای کودک و نوجوان توجه کنیم
تابش خاطرنشان کرد: ما در سینما همپای این که به ایدههای نو و جدید فکر میکنیم باید به تکنولوژیهای جدید بویژه در سینمای کودک و نوجوان توجه کنیم و امیدواریم به سهم خودمان، این اثرگذاری را در بخش فرهنگی و بینالمللی سینما داشته باشیم. تلاشی که در دوره من شد، تجدید ساختار بنیاد سینمایی فارابی بود، با این نگاه که بنیاد فارابی رقیب بخش خصوصی نیست، بلکه حامی آن است.
مجموعه گفتوگوهای فرهنگی راهاندازی میکنیم
وی با اشاره به منحل کردن معاونت فنی و پشتیبانی تولید، گفت: تجهیزاتی که بنیاد فارابی سالها بود به پروژههای سینمایی اجاره میداد به خود بخش خصوصی سینما واگذار شد و تلاشمان این است که فارابی مرجعیت فرهنگی در سینما ایران داشته باشد و در این راستا کارگروههای تخصصی سینما تشکیل دادهایم و بزودی مجموعه گفتوگوهای فرهنگی با هدف سینمای ملی در موضوعات مختلف را در فارابی راهاندازی میکنیم.
سینمای ما امروز از ضعف اقتصادی رنج میبرد
مدیرعامل بنیاد فارابی دربارهی رویکرد بنیاد فارابی گفت: نگاه دیگرمان هم ارتقای سطح بینالمللی فیلمها و تولیدات مشترک است و از جمله مهمترین بخش که این سالها مغفول مانده، نگاه به اقتصاد سینما و شیوههای جدید تامین مالی آن است. متاسفانه سینمای ما امروز از ضعف اقتصادی رنج میبرد، بطوری که صنف و نهادها و سازمان سینمایی باید به فکر بازسازی اقتصادی سینمایی ایران باشند و مدلهای محتلف سینماهای موفق در کشورهای دیگر را مطالعه کنند و با بومیسازی آنها و با امکاناتی که در نهادهای مالی و بانکی کشور در بخش خصوصی و دولتی وجود دارد، این چالش را برطرف کنند و امیدوارم این بعد فراموش شده در این دوره رونق پیدا کند.
بنیاد فارابی به همهی ابعاد سینمای حرفهای میپردازد
تابش، گفتمان سازی سینما و تولید و جهتدهی فکر را از جمله وظایف نهادهای سینمایی برشمرد و اظهار کرد: این بنیاد از این نظر جامعیت دارد که به همهی ابعاد سینمای حرفهای میپردازد و صرفا بخشی از سینمای حرفهای را نمایندگی نمیکند و از این نظر، قدیمیترین نهاد سینمایی برآمده از انقلاب اسلامی است، چرا که فعالیتهای فکری و فرهنگی انقلاب پس از استقرار جمهوری اسلامی و روی کار آمدن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این بنیاد انجام میشده است.
مدیرعامل بنیاد فارابی گفت: ما در این دوره تلاش کردیم که از همه نهادهای سینمایی در کارگروههای تخصصی سینما دعوت کنیم و آنها عضو کارگروهها و شوراهای ما هستند و گفتوگویی با آنها درباره سینمای ملی، مقاومت، اجتماعی، پایداری، اقتباسی، کودک انجام شده است و خوشبختانه این گفتوگوها را ایجاد کردیم و پرثمر بوده است و امیدواریم که اهالی سینما نتیجهاش را ببینند.
وی تأکید کرد: مرجعیت فرهنگی تنها به این معنا نیست که ما درباره سینمای ایران تعیین تکلیف کنیم، بلکه برای گفتوگو در سطح ملی در مورد موضوعات سینمایی مکانی برای تبادل نظر وجود داشته باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سومین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی به پایان رسید/ برگزیدگان دو بخش سینما و تئاتر معرفی شدند
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمدرضا شریفینیا و آزیتا حاجیان در «معجزه پروین»
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- اعلام اسامی فیلمهای ایرانی سه بخش جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- ۲۵ جایزه بینالمللی در کارنامه فیلم «درخت خاموش»
- افتتاح جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان همزمان با روز جهانی کودک
- با حکم محمد خزاعی؛ مجید زینالعابدین دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان شد
- با حکم محمد خزاعی؛ مجید زینالعابدین مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ شورای سیاستگذاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شد
- اختصاصی سینماسینما/ بخش دولتی سینمای ایران چطور کن را دور زد؟/ چتر عجیب و غریب سینمای ایران
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز