مدیرعامل بنیاد فارابی در تازه ترین اظهارنظر خود در گفتوگو با انصاف نیوز، گفت: سینمای ما امروز از ضعف اقتصادی رنج میبرد و از جمله مهمترین بخشى که این سالها مغفول مانده، نگاه به اقتصاد سینما و «شیوههای جدید تامین مالی» آن است.
به گزارش سینماسینما، تابش تصریح کرد: متاسفانه سینمای ما امروز از ضعف اقتصادی رنج میبرد، بطوری که صنف، نهادها و سازمان سینمایی باید به فکر بازسازی اقتصادی سینمایی ایران باشند و مدلهای موفق در سینماى کشورهای دیگر را مطالعه کنند و با بومیسازی آنها و با امکاناتی که در نهادهای مالی و بانکی کشور در بخش خصوصی و دولتی وجود دارد، این چالش را برطرف کنند و امیدوارم این بُعد فراموش شده در این دوره رونق پیدا کند.
علیرضا تابش با بیان این که «فارابی در سینمای ایران باید مرجعیت فرهنگی داشته باشد»، اظهار کرد: ارزیابیهایی که میتوان از سه دهه فعالیت بنیاد فارابی داشته باشیم، حاکی از این است که گاهی این مرجعیت فرهنگی به حاشیه رفته یا در اولویت دوم قرار گرفته است؛ همین اتفاق نیز برای سینمای ایران در مرجعیت بینالمللی رخ داد.
این دوره، دوره گذار و پوستاندازی سینماست
وی افزود: معرفی سینمای نوین ایران به جهان محصول تلاش دستاندرکاران بنیاد سینمایی فارابی بود؛ در دورهای که در آن هستیم، فارغ از این که چه نگاه نقادانهای به گذشته بنیاد فارابی داشته باشیم، میتوانم بگویم که این دوره، دوره گذار و پوستاندازی سینماست که بسیار مهم است.
فیلمسازان و تهیهکنندگان تفکر آنالوگ دارند، اما در محیط دیجیتال تولید میکنند
تابش با بیان این که «ما از آنالوگ گذشتهایم و به دیجیتال رسیدهایم و این گذار فقط در ادوات و تجهیزات و فناوری نبوده است، بلکه بخشی از آن گذار فرهنگی هم هست»، تصریح کرد: فیلمسازان و تهیهکنندگان و حتی نهادهای سینمایی ما تفکر آنالوگ دارند، اما در محیط دیجیتال فیلم تولید میکنند؛ این مورد یک شکافی است که باید از سوی نهادها و اصناف سینمایی پر شود. از طرفی نسل نویی وارد سینما شده که پیشرو، خلاق و جسور است و حرفهای مهمی برای گفتن دارد.
فیلمهایی که حمایت کردیم، در عرصههای داخلی و بینالمللی توفیقاتی داشتهاند
وی ادامه داد: رویکرد ما در سه سال گذشته، حمایت از نسل نو بوده است و فیلمهایی که در این دوره حمایت کردیم، در عرصههای داخلی و بینالمللی توفیقاتی داشتهاند و مخاطبان خودشان را جذب کردند.
نگاهمان، حفظ مخاطب و افزایش تعداد مخاطبان فیلمهای ایرانی است
مدیرعامل بنیاد فارابی درباره اولویتهای بنیاد فارابی در داخل کشور گفت: در داخل، نگاهمان به مخاطب، حفظ مخاطب و افزایش تعداد مخاطبان فیلمهای ایرانی است که در طرح جامع سینما به آن توجه جدی شده است، اما باید برنامهریزی خوبی در این زمینه انجام شود که یکی از آنها توجه به ذائقه مخاطبان جدید و نسل جدید سینماروها است که ضرورتا به سینما نمیروند، اما از راههای مختلف، این فیلمها را تماشا میکنند.
مخاطب سینمای امروز بسیار هوشمند است
وی تأکید کرد: باید تلاش کنیم که فیلمها با ذائقهسازی مخاطب امروز یعنی مخاطب دهه ۹۰ همخوانی داشته باشد و بتواند در اکران داخل و خارج از کشور جواب دهد و نیاز مخاطب ما را تامین کند. رسالتی که تهیهکنندگان و فیلمسازان ما در این دوره گذار دارند و در کنار آن، سمت و سوی حرفهایگرایی در سینما باید توجه شود، چرا که مخاطب سینمای امروز بسیار هوشمند است و تفاوت فیلمی که با بودجه کم و داستان ضعیف ساخته شده و یا فیلمی که سرهمبندی شده را با فیلمی که برای فیلمنامه، تولید و داستان و جلوههای ویژهی آن زحمت کشیده است را میفهمد.
باید به تکنولوژیهای جدید در سینمای کودک و نوجوان توجه کنیم
تابش خاطرنشان کرد: ما در سینما همپای این که به ایدههای نو و جدید فکر میکنیم باید به تکنولوژیهای جدید بویژه در سینمای کودک و نوجوان توجه کنیم و امیدواریم به سهم خودمان، این اثرگذاری را در بخش فرهنگی و بینالمللی سینما داشته باشیم. تلاشی که در دوره من شد، تجدید ساختار بنیاد سینمایی فارابی بود، با این نگاه که بنیاد فارابی رقیب بخش خصوصی نیست، بلکه حامی آن است.
مجموعه گفتوگوهای فرهنگی راهاندازی میکنیم
وی با اشاره به منحل کردن معاونت فنی و پشتیبانی تولید، گفت: تجهیزاتی که بنیاد فارابی سالها بود به پروژههای سینمایی اجاره میداد به خود بخش خصوصی سینما واگذار شد و تلاشمان این است که فارابی مرجعیت فرهنگی در سینما ایران داشته باشد و در این راستا کارگروههای تخصصی سینما تشکیل دادهایم و بزودی مجموعه گفتوگوهای فرهنگی با هدف سینمای ملی در موضوعات مختلف را در فارابی راهاندازی میکنیم.
سینمای ما امروز از ضعف اقتصادی رنج میبرد
مدیرعامل بنیاد فارابی دربارهی رویکرد بنیاد فارابی گفت: نگاه دیگرمان هم ارتقای سطح بینالمللی فیلمها و تولیدات مشترک است و از جمله مهمترین بخش که این سالها مغفول مانده، نگاه به اقتصاد سینما و شیوههای جدید تامین مالی آن است. متاسفانه سینمای ما امروز از ضعف اقتصادی رنج میبرد، بطوری که صنف و نهادها و سازمان سینمایی باید به فکر بازسازی اقتصادی سینمایی ایران باشند و مدلهای محتلف سینماهای موفق در کشورهای دیگر را مطالعه کنند و با بومیسازی آنها و با امکاناتی که در نهادهای مالی و بانکی کشور در بخش خصوصی و دولتی وجود دارد، این چالش را برطرف کنند و امیدوارم این بعد فراموش شده در این دوره رونق پیدا کند.
بنیاد فارابی به همهی ابعاد سینمای حرفهای میپردازد
تابش، گفتمان سازی سینما و تولید و جهتدهی فکر را از جمله وظایف نهادهای سینمایی برشمرد و اظهار کرد: این بنیاد از این نظر جامعیت دارد که به همهی ابعاد سینمای حرفهای میپردازد و صرفا بخشی از سینمای حرفهای را نمایندگی نمیکند و از این نظر، قدیمیترین نهاد سینمایی برآمده از انقلاب اسلامی است، چرا که فعالیتهای فکری و فرهنگی انقلاب پس از استقرار جمهوری اسلامی و روی کار آمدن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این بنیاد انجام میشده است.
مدیرعامل بنیاد فارابی گفت: ما در این دوره تلاش کردیم که از همه نهادهای سینمایی در کارگروههای تخصصی سینما دعوت کنیم و آنها عضو کارگروهها و شوراهای ما هستند و گفتوگویی با آنها درباره سینمای ملی، مقاومت، اجتماعی، پایداری، اقتباسی، کودک انجام شده است و خوشبختانه این گفتوگوها را ایجاد کردیم و پرثمر بوده است و امیدواریم که اهالی سینما نتیجهاش را ببینند.
وی تأکید کرد: مرجعیت فرهنگی تنها به این معنا نیست که ما درباره سینمای ایران تعیین تکلیف کنیم، بلکه برای گفتوگو در سطح ملی در مورد موضوعات سینمایی مکانی برای تبادل نظر وجود داشته باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- سومین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی به پایان رسید/ برگزیدگان دو بخش سینما و تئاتر معرفی شدند
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمدرضا شریفینیا و آزیتا حاجیان در «معجزه پروین»
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- اعلام اسامی فیلمهای ایرانی سه بخش جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- ۲۵ جایزه بینالمللی در کارنامه فیلم «درخت خاموش»
- افتتاح جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان همزمان با روز جهانی کودک
- با حکم محمد خزاعی؛ مجید زینالعابدین دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان شد
- با حکم محمد خزاعی؛ مجید زینالعابدین مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند