سینماسینما، محمد حقیقت: امسال در جشنواره ونیز فیلمسازان زن در بخشهای اصلی (مسابقه و افق ها) حضور چشمگیری دارند که یکی از آنان از کشور تونس جلب توجه خاصی کرده است.
مردی که پوست اش را فروخته بود، با بازی مونیکا بلوچی (در نقش گالری دار هنری) به فرمی غیرمتعارف به سوژه وحشتناک پناهندگان سوری میپردازد و ترکیب زندگی یکی از آنان با هنرهای معاصر را به تصویر کشیده است!
فیلم به جهان پیچیده بین پناهندگان اشاره دارد، تا برای فرار از وحشتی که در آن گرفتار آمده اند بتوانند به جائی چنگ انداخته و به دنبال حامی بگردند. در این جا، هنر دنیای مدرن به کمک آنها می آید. هنری که غرقه در لوکس و پول بوده و بسیار نخبه گرا است. البته تم پنهان فیلم درباره آزادی است. فیلم با صحنه های جنگ در سوریه آغاز شده و بعد مسیر دیگری طی میکند. یکی از پناهندگان، به نام سام علی با بازی یحیا ماهاینی خود را به لبنان رسانده و آرزو دارد خود را برای یافتن معشوقه اش به اروپا برساند. یک آرتیست مشهورآمریکائی (کوئن دو بوو) به او راه چاره ای پیشنهاد میکند. وی ازاو میخواهد که پوست بدن خود را دراختیارآرتیست قرارداده وآنرا به او بفروشد. آرتیست، از بدن او بعنوان بوم نقاشی استفاده کرده تا تابلویی را خالکوبی کند و آنرا به یک اثر هنری تبدیل کرده، درغرب درگالری هنری به نمایش گذاشته و بفروشد. این پیمان بین علی و آرتیست میتواند منجر به بدست آوردن پاسپورت و ویزا برای علی بشود تا خود را به بلژیک برساند. نقطه آغازین فیلم بر پایه داستانی عشقی است؛ او برای رسیدن به معشوق ابتدا باید به آزادی برسد.
خانم کارگردان، کوثر بن هنیه ، درمورد یافتن مردی که باید نقش اصلی را بازی کند بسیار جستجو کرده تا بدن او برای نقاشی شدن روی آن قابلیت مورد نظر را داشته باشد. تمامی فیلم بر گرده این شخص سوار است و همچنین بر روی بازی با کلماتش. در مورد استیل زیباشناسانه فیلم نسبت به فیلمهای قبلی هم کارگردان، حالا از گرافیک هنری و تابلو وار استفاده کرده، سازنده مایل بوده از رئال و واقعی بودن کمی فاصله بگیرد، لذا نقاشی های بسیار دیده و درباره رنگ و کمپوزیسیون تصویری با مدیر فیلمبرداری اش به بحث و گفتگو پرداخته است. سازنده بر این نکته تکیه داشته که استیل قدیم و جدید را درهم آمیزد. از سوئی به یک داستانی که سفر در آن نقش داشته باشد نیز اندیشیده و از داستان مشهور اولیس نیز وام گرفته است. کارگردان همچنین از آثار نقاش بلژیکی، ویم دلویه، الهام گرفته و خود او نیز در فیلم بازی دارد.
لازم به یادآوری است که استفاده از بدن افراد به عنوان بوم نقاشی در آثار دیگر کارگردانان، از جمله ژاپنی ها قبلا استفاده شده است، اما دراینجا سازنده اثر، مردی که پوست اش را برای بدست آوردن آزادی فروخته بود، اثری سیاسی خلق کرده است.
فیلم دیدی انتقادی/اجتماعی دارد، که چگونه از یک سو توسط حکومتها مردم مجبور به فرار از کشور میشوند و از سوی دیگر، دلالان (دراین جا که ماجرا شکل هنری به خودگرفته) با این پناهندگان، چگونه تجارت میکنند.
فیلم محصول مشترک تونس، بلژیک، فرانسه ، المان وسوئد است و قرار است تا قبل از پایان سال جاری در فرانسه توسط بک فیلم بنمایش عمومی در آید.
درمورد کارگردان : او در۲۷ اوت ۱۹۷۷ در تونس بدنیا آمده. بین ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ در مدرسه هنر و سینمائی در کشورش تحصیل کرده بود و فیلمهای کوتاهی در همان ایام ساخته بود، درسال ۲۰۰۴ در مدرسه عالی سینمائی فمیس در پاریس به مطالعاتش ادامه میدهد و عملا از سال ۲۰۰۶ شروع به ساخت فیلم های کوتاه و بلند میَکند .فیلم بلندش در بخش نوعی نگاه جشنواره کن ۲۰۱۷ پذیرقته میشود. وی تاکنون چهار فیلم بلند ساخته که در جشنواره های گونان به نمایش در آمده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- جشنواره ونیز در حمایت از مردم غزه سنگ تمام گذاشت/ حضور دو فیلم از سینماگران ایرانی در بخش روزهای ونیز
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- یک فیلم ایرانی به بخش روزهای مولفین جشنواره ونیز راه یافت
- نویسنده مراکشی رئیس افتخاری بخش روزهای مؤلفین جشنواره ونیز شد
- فیلم کوتاه «نیمهباز، نیمهبسته» به بخش افقهای جشنواره ونیز راه یافت
- فیلمهای بخش کلاسیکهای ونیز معرفی شدند/ به یاد دسیکا و ماسترویانی
- با بازی مایکل کیتون؛ فیلم ترسناک تیم برتون ونیز ۲۰۲۴ را افتتاح میکند
- ایزابل هوپر رئیس هیات داوران جشنواره ونیز شد
- مارکو مولر مدیر هنری یک جشنواره ایتالیایی شد
- سزار فرانسه تاج را بر سر «آناتومی یک سقوط» گذاشت/ معرفی برگزیدگان
- پالم اسپرینگز جایزه داد/ معرفی برندگان فیپرشی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت





